Internet is mobiel en mobiel is internet. Smartphones zijn onze nieuwe personal computers geworden. In 2013 steeg het mobiele datagebruik in Nederland met 50% t.o.v. 2012 naar 33,9 miljard MB (bron nu.nl) en volgens het Nationaal E-mail Onderzoek (NEO) van 2013 wordt ruim 45% van de e-mails inmiddels mobiel geopend en gelezen (bron: Blinker op Frankwatching). Ontwikkelingen die niet genegeerd kunnen worden. Daarom in deze blogpost 10 praktische tips om uw e-mail design mobile friendly(-er) te maken zodat uw e-mailcommunicatie beter gelezen worden op mobiele devices.

10 praktisch en direct toepasbare tips

Om een e-mailbericht goed leesbaar te maken op een smartphone, moeten content en design anders worden ingezet dan bij uw reguliere nieuwsbrief. Om te voorkomen dat u allerlei verschillende templates moet laten ontwerpen om uw nieuwsbrief of mailing voor verschillende apparaten leesbaar te maken, passen wij graag responsive technieken voor u toe. Kort door de bocht zorgen wij er met verschillende queries in de code voor dat het design van uw template zich aanpast aan het apparaat dat wordt gebruikt voor het openen van uw e-mail. Waar moet u verder nog op letten als u met responsive e-mail design voor uw e-mailings aan de slag gaat? Met deze e-mail marketing design tips helpen wij u verder.

Tip 1: Gebruik een groter lettertype

Al te vaak zien we nog e-mails waarin geen rekening wordt gehouden met het feit dat ze niet alleen op een desktop of laptop worden gelezen, maar ook op een smartphone (of tablet). Apparaten met kleinere schermen. Dan is het wel zo prettig dat je teksten direct makkelijk kunt lezen en niet continu het beeld groter hoeft te trekken met je vingers. Gebruik van een groter lettertype is aan te raden zodat de boodschap op ieder device goed leesbaar blijft.

Tip 2: Schaal naar de juiste grootte voor mobiel

Een groter lettertype alleen is niet genoeg om e-mails leesbaar te maken op een mobiel. De tekst moet ook direct passen in het scherm van een smartphone, zodat de ontvanger alleen maar naar beneden hoeft te swipen en niet ook nog eens van links naar rechts en terug. De template moet in zijn geheel passen, zodat ook call to actions, doorkliks naar webcontent en het menu van de nieuwsbrief in het scherm zichtbaar blijven. Dat vergroot het leesgemak en het succes van uw e-mail marketing-inspanningen.

nobel-mobiele-email-marketing-template-design-klein

Tip 3: Prominente call to action

Een tip die niet alleen geldt voor mobile friendly e-mails, maar voor online marketing in het algemeen. Zorg dat u uw ontvangers direct verleid met een interessant aanbod of hen een kans biedt te profiteren van wat u te bieden heeft. Dat betekent dat de ontvanger bij het openen van de nieuwsbrief of campagnemail op een mobiel direct ziet wat de e-mail te bieden heeft voor hem of haar en direct actie hierop moet kunnen nemen.

Tip 4: Hou het simpel en overzichtelijk

Less is more. Ook in het ontwerp van uw mobile friendly of responsive e-mailtemplate. Vergeet niet dat de ontvanger op een klein scherm informatie tot zich moet nemen, moet worden verleid iets te doen en ook nog moet zien dat u de afzender bent. Hoe drukker en hoe gekker u uw design maakt, hoe meer afleiding en hoe kleiner de kans dat boodschap, call to action en duidelijke afzender goed overkomen bij de ontvanger.

Tip 5: Goede verhouding tekst en visuals

E-mails die voor een groot gedeelte bestaan uit plaatjes en weinig tekst bevatten, worden vaker beoordeeld als “spam”. Spamfilters filteren minder vaak op woorden, maar meer op de samenstelling van de e-mail. Met als gevolg dat e-mails met relatief veel plaatjes in de spamfolder van de ontvanger belanden of dat de verzender op een blacklist wordt geplaatst. Dit geldt ook voor e-mails die op mobiel geopend worden.

Tip 6: Korte, bondige boodschappen

Het gebruik van lange zinnen, ‘dure’ of moeilijke woorden of lastige zinsconstructies raden wij altijd af. E-mail communicatie werkt het beste als het kort en krachtig is. U schrijft geen academisch onderzoek of uitgebreid rapport. Ook in dit geval geldt: less is more. Drie tot vier to the point zinnen per newsitem of bericht moet de ontvanger aanzetten tot het klikken naar uw website, landingspagina of blog.

Tip 7: Gebruik een 1 koloms lay-out

In verband met de beperkte breedte/ruimte kunt u het beste met een 1 koloms-opmaak van uw template werken. Zoals bij tip 2 al is aangegeven, is het niet wenselijk dat u uw ontvangers aan hun lot overlaat en ze van links naar rechts en van boven naar beneden laat swipen. U wilt hen ook niet continu het beeldscherm groter en kleiner laten maken met hun duim en wijsvinger. Daar haken zij op af en mist uw e-mailcampagne zijn doel. Een 1 kolombrede template zodat lezers makkelijk naar beneden kunnen scrollen en uw berichten goed kunnen lezen, is ons advies.

Tip 8: Gebruik duidelijke kleurcontrasten

Smartphones hebben hoge resolutie-beeldschermen die zorgen voor kraakheldere weergaven. Dit gegeven kunt u voor u laten werken door in uw e-mail marketing design gebruik te maken van hoge contrasten voor links en buttons om het doorklikken naar uw website, landingspagina of blog nog meer te stimuleren en het resultaat van uw e-mailcommunicatie te optimaliseren.

Tip 9: Wijsvinger-vriendelijk design

Ontwerp een wijsvinger-‘vriendelijk design’. Door de touchscreens van smartphones klikken we op linkjes met onze vingers, niet met een muis. Zorg er daarom voor dat het design dus vinger-vriendelijk is en dat uw ontvangers niet gemakkelijk per ongeluk op andere linkjes kunnen klikken of het beeldscherm continu moeten vergroten als ze willen klikken op een link of button.

Tip 10: Houd rekening met mobiele gewoonten

Zorg er tenslotte voor dat u rekening houdt met hoe ontvangers van uw nieuwsbrief hun mobiel in hun hand hebben. Vaak wordt de smartphone met één hand vastgehouden terwijl de gebruiker met zijn of haar duim scrollt. Alle conversiepunten, buttons en linkjes moeten dus naast opvallen (zie tip 8) ook op de juiste plaats staan in uw e-mail zodat ze de ontvanger niet kunnen ontgaan.

Voor meer achtergrondinformatie over het toepassen van responsive email marketing designs en mobile e-mail marketing, lees ook het Blinker blog: ‘Tips om je e-mailing mobile friendly te maken‘. Of download gratis ons whitepaper: ‘E-mail design checklist. Heeft u zelf nog tips voor betere en conversieverhogende responsive e-mail designs, laat het mij dan weten in een reactie op dit blogartikel of stuur mij een e-mail.