In dit artikel ga ik uitgebreid in op een paar specifieke mogelijkheden van het verzamelen van e-mailadressen. E-mailadressen verzamelen is namelijk een essentieel onderdeel van het e-mail marketing-proces dat constante aandacht verdient, naast bijvoorbeeld profielverrijking en het aanbieden van relevante content.

De onderstaande email marketing tips voor het verzamelen van e-mailadressen helpen in het bereiken van een gestage groei van het e-mailbestand. Door afmeldingen en bounces zal een contactenbestand namelijk altijd afnemen. Dit is alleen op te vangen door op verschillende manieren de aanwas van nieuwe contacten te stimuleren en vast te houden. Aan het eind van dit artikel heeft u de mogelijkheid om een document met in totaal 25 tips voor het verzamelen van e-mailadressen te downloaden.

Tip 1 – Zorg voor een kort inschrijfformulier

“Het KISS-principe: Keep It Simple, Stupid.”

Of u nu een online inschrijfformulier inzet of tijdens een event een papieren variant gebruikt, neem alleen de meest noodzakelijke velden op voor uw e-mailcommunicatie.

Een veelgemaakte fout is een inschrijfformulier met te veel velden. Dit schrikt mensen af: elk extra veld zorgt voor een verlaging van de conversie. Zo kan het toevoegen van velden voor het aantal medewerkers en branche al zorgen voor een daling van de conversie van 12%. Zie hiervoor ook dit marketingexperiments-artikel.

email-marketing-tips-emailadressen-verzamelen-mailplus-nieuwsbrief-popup


Het MailPlus-aanmeldformulier op www.mailplus.nl: alleen e-mailadres wordt gevraagd.

Het is later altijd mogelijk om meer van uw (potentiële) klant te weten te komen. Op een later tijdstip zal een contact ook minder moeite hebben om deze informatie aan u te verstrekken: u heeft dan namelijk al een relatie opgebouwd. Bij een kort inschrijfformulier blijft het van belang om frequentie (bv een keer per maand) en inhoud (wat kan de ontvanger verwachten) te noemen.

Tip 2 – Zorg dat websitebezoekers niet hoeven te zoeken

“Aandacht voor de nieuwsbrief op website.”

Op uw website staan ongetwijfeld zaken waarvan de bezoeker wel op de hoogte gehouden zou willen worden. Maar als een bezoeker moet zoeken naar een mogelijkheid om op de hoogte te blijven, dan zal diegene dat waarschijnlijk niet doen. De kans dat u de klant converteert tot nieuwsbriefabonnee is het hoogst als hij of zij direct de mogelijkheid krijgt zich in te schrijven.
mailplus-website-nieuwsbrief-aanmeldoptie-vergrootglas

De nieuwsbrief-aanmeldoptie is op de MailPlus-website bovenaan te vinden, en in de footer.

Verstop het inschrijfformulier daarom niet weg op een contactpagina of op een andere pagina. U hoeft uiteraard ook weer niet op elke pagina een formulier te hebben. Het kan ook een eenvoudige link of een aantrekkelijk plaatje, pop-up of banner zijn die uw bezoeker leidt naar het inschrijfformulier.

Het is opvallend hoeveel organisaties de nieuwsbrief-inschrijfoptie vaak wegstoppen in de footer of op een contactpagina. Dit terwijl het verkrijgen van een opt-in via het websitebezoek mogelijk het enige moment is waarop u via een ander, meer direct kanaal in contact kan treden.

Een kleine test: weet u uit uw hoofd waar de nieuwsbrief-inschrijfoptie staat op de website van uw organisatie? Als dat niet het geval is, is het tijd om daar wat aan te doen. Elke inschrijving is er één! Als u inschrijvingen mist doordat potentiële contacten de inschrijfoptie niet kunnen vinden, is dat natuurlijk zonde.

Let wel, het kan om verschillende redenen zo zijn dat de inschrijfmogelijkheid voor een nieuwsbrief niet per se op de homepage hoeft te staan. Dit kan zijn omdat andere communicatiekanalen dan e-mail marketing belangrijker zijn, of omdat andere content voorrang krijgt op de homepage. Een link naar het inschrijven i.p.v. het inschrijfformulier zelf is dan een optie. Daarnaast kan de nieuwsbrief-inschrijfoptie op verschillende bedankpagina’s toegevoegd worden. Denk hierbij aan een bedankpagina na het aanmelden voor een evenement, na het aanvragen van documentatie / white papers en dergelijke. Dit zijn belangrijke contactmomenten na een actie van een website-bezoeker waar optimaal gebruik van gemaakt kan worden.

Tip 3 – Neem de inschrijfoptie mee in al uw publicaties

“Grijp elk communicatiemoment aan om e-mailadressen te verzamelen.”

Worden er binnen uw bedrijf regelmatig artikelen geschreven of interviews gegeven en gepubliceerd? Dit zijn goede momenten om uw nieuwsbrief te promoten. Vertel het publiek dat men meer artikelen kan lezen in uw nieuwsbrief. Laat hen weten dat u hen op de hoogte houdt van publicaties en nieuwe ontwikkelingen via uw nieuwsbrief. Dit kan op uw eigen website, maar zeker op andere plekken online waar u content publiceert.

emailadressen-verzamelen-mailplus-nieuws-footer

Aan het einde van elk nieuws- en blogartikel op mailplus.nl wordt onder andere de mogelijkheid geboden om in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Met het inzetten van andere online kanalen vergroot u het ‘vangnet’ van het verzamelen van e-mailadressen. U bereikt zo namelijk nieuwe contacten buiten uw eigen vaste kanalen zoals uw website, uw eigen evenementen en dergelijke.

De gebaande paden zijn natuurlijk vertrouwd, maar als u een constante aanwas van nieuwe contacten wil nastreven is ook een groei in totaal bereik van uw communicatie van belang.
tweet-nieuwsbrief-aanmelden

Hier een voorbeeld van een MailPlus-tweet waarin zowel de net verzonden nieuwsbrief wordt genoemd, met een mogelijkheid tot aanmelden.

Met bovenstaande tweet zien mensen gelijk een voorbeeld van de laatste nieuwsbrief, en als ze dat bevalt kunnen ze gelijk aanmelden. Een efficiënte manier om het bereik van de nieuwsbrief net wat meer te vergroten. En hoe vaker u een nieuwsbrief stuurt, hoe meer u dergelijke tweets (of updates op andere social media platforms) kunt plaatsen. Dit alles natuurlijk om de bestandsgroei zoveel mogelijk te voeden en op een constant groeipad te brengen en te houden.

 

Download het white paper ‘25 tips voor het verzamelen van e-mailadressen’

Naast bovenstaande drie tips voor het verzamelen van e-mailadressen zijn in het e-mail marketing white paper ’25 tips voor het verzamelen van e-mailadressen’ nog meer tips te vinden.

Download het document via mailplus.nl/white-paper-adressen-verzamelen/.

 


E-mail marketing nieuws in uw inbox ontvangen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief! Vergroot uw e-mail marketing kennis met onze blogartikelen, white papers en video’s.

MailPlus e-mail marketing software proberen? Dit kan 30 dagen gratis met een responsive template en gratis support! Vraag nu een account aan en ga direct aan de slag!