One size fits none: passende producten voor email marketing

E-mail marketing is geschikt voor elke organisatie. Maar niet alle organisaties zijn gelijk. Daarom bieden wij 3 oplossingen voor praktische professionals:

Voor marketeers

voor marketeers
Van professionele nieuwsbrief en slimme online enquêtes tot e-mail marketingautomation.

Bekijk producten
 

Voor webshops

voor webwinkeliers
Verstuur binnen 10 min. een professionele nieuwsbrief. Profiteer van kant-en-klare automatische campagnes.

Bekijk producten  
 

Voor franchiseformules 

voor franchiseformules
Maak uw franchisenemers enthousiast, laat bestanden en conversie groeien dankzij campagnes met lokale content.

Bekijk product

MailPlus kennis en nieuws

maildruk-inbox-overload-volume-email-marketing-featured

Maildruk: hoe houdt u een prettige frequentie aan in e-mail marketing?

Belanden in de inbox is 1 ding, maar hoe zorgt u ervoor dat u niet te veel e-mails verstuurt binnen korte tijd? Met slim plannen, uitvragen van voorkeuren (dagelijks / wekelijks / maandelijks) en het relevant maken en houden van content kan ervoor gezorgd worden dat de maildruk beschaafd blijft.

Wat is maildruk en waarom is het belangrijk er rekening mee te houden?

Allereerst is het belangrijk door te hebben wat maildruk precies is. Het komt op het volgende neer.

“Maildruk betekent de hoeveelheid e-mails die iemand in een bepaalde periode, bijvoorbeeld dag of week, ontvangt in z’n inbox.”

Dit slaat normaal op het totaal aantal e-mails, maar kan ook specifiek per afzender gelden. Op dat laatste onderdeel ga ik in dit artikel in.

De slag om aandacht in de inbox: uw e-mail is een van de vele!

Allereerst moet u bedenken dat u niet de enige bent die e-mails verstuurt. Er zijn nog een flink aantal andere partijen die allerhande e-mails versturen. Dit hoeven tegenwoordig niet per se commerciële e-mails te zijn. Denk aan social media-updates, bestel-bevestigingen, facturen, reis- en reserveringsinformatie, en dergelijke transactionele e-mails. E-mail is zo geliefd als communicatiemiddel dat het haast bezwijkt onder z’n eigen succes.

Om die reden is het belangrijk rekening te houden met de dagelijkse en wekelijkse maildruk van de ontvanger. Als uw organisatie namelijk teveel mailt, dus een te hoge frequentie hanteert, dan kan dit tegen u gaan werken. Ontvangers nemen niet meer de moeite de e-mails te openen, wat slecht is voor de engagement, of erger nog: mensen gaan zich afmelden. Dan bent u ze gelijk helemaal kwijt! Dat is wel het laatste wat u wilt bereiken met uw e-mail marketing.

Het lastige is alleen dat een e-mail per week van een organisatie voor de een al te veel is, terwijl het voor de ander een prima frequentie is. Iedereen heeft een andere manier van het afhandelen van e-mail. De een is enorm fan van inbox zero en handelt al z’n e-mail direct af. De ander laat de e-mails in zijn inbox oplopen. Er worden geen mails verwijderd of gemarkeerd. Het is voor deze ontvangers karakteristiek dat zij slechts zeer sporadisch bepaalde e-mails openen en de rest laten voor wat het is.

volle-inbox-ongelezen-emails-maildruk

33.832 ongelezen e-mails. Hoe erg kan het zijn?

Hoe zorg ik ervoor dat de maildruk vanuit mijn organisatie meevalt?

Je kunt op twee manieren ervoor zorgen dat de maildruk vanuit jouw organisatie meevalt. Een heeft te maken met hoe uw organisatie zelf e-mail marketing plant en uitvoert, de ander heeft te maken met uw ontvangers.

1. interne e-mail marketingplanning

2. in kaart brengen van de voorkeur van uw ontvangers

Manier 1: maak een e-mail marketing plan, een contentplanning en een verzendplanning

Vanuit het bedrijfsbrede marketingplan moet een specifiek e-mail marketingplan worden opgezet. Dit plan bevat belangrijke onderdelen als de doelstellingen, de verantwoordelijke / uitvoerende personen, de inhoud, de doelgroep én de globale planning van uw e-mail marketingactiviteiten van een bepaalde periode.

Op basis van die globale planning kan namelijk ook een contentplanning gemaakt worden. Zo zorgt u ervoor dat alle inhoud voor alle e-mail marketinguitingen op tijd klaar is. Dit brengt rust in de tent en zorgt ervoor dat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.

Als laatste de verzendplanning. Deze zorgt ervoor dat alle e-mail marketinguitingen netjes over een hele maand, kwartaal of jaar uitgesmeerd worden. Door dit ook visueel in een kalender toe te voegen, is te zien hoe vaak er nou eigenlijk iets verzonden wordt.

Dit kan digitaal, maar ook fysiek met een grote kalender waar voor elke uiting een kaartje wordt toegevoegd. Zo is over een langere periode te zien wat iemand nu eigenlijk ontvangt. Valt hierbij op dat in een bepaalde periode uw doelgroep wel erg veel gaat ontvangen vanwege bepaalde evenementen of om andere redenen, verschuif dan bepaalde uitingen naar andere verzendmomenten om het beter te verdelen.

 

Manier 2: vraag hoe vaak mensen iets van u willen horen!

Ik had het eerder in dit blogartikel al over hoe mensen maildruk ervaren: de een kan een hele hoge inbox-belasting aan, de ander vindt een e-mail per week al te veel. Hoe komt u er achter wie welke frequentie prettig vindt?

inbox-zero-two-kinds-of-people

Er zijn genoeg mensen die in de tweede groep vallen: heel veel ongelezen e-mails in de inbox.

 

Er zijn genoeg mensen die in de tweede groep vallen: heel veel ongelezen e-mails in de inbox.

Het antwoord: door dit uit te vragen natuurlijk! Neem in uw profiel wijzigen-formulier een optie over frequentie-voorkeur op. Bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks. Vraag standaard in uw e-mailuitingen hoe mensen de maildruk ervaren: ‘te veel e-mail? Geef een andere frequentie aan in uw voorkeuren!’.

Maak voor die frequentievoorkeuren ook specifieke doelgroepen aan en stuur die doelgroep de juiste wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief. Het is een stuk verwachtingsmanagement in combinatie met service: het bedienen van uw contacten op de juiste momenten. Niet te vaak, maar zeker niet te weinig.

Naast die frequentievoorkeur is relevantie in e-mail marketing van absoluut belang: Welke zin heeft het om mensen met een nette frequentie (dus verdeeld over het hele jaar) berichten te sturen als deze niet relevant zijn voor hen? Die komen op de ongelezen stapel, of verdwijnen in de digitale prullenbak. Neem daarvoor ook opties op in een profiel wijzigen-formulier: wat wil men waarover van u horen?

“Stuur meer e-mail, maar wees niet dom”

dela-quist

Dela Quist: “Stuur meer e-mail! … maar wees niet dom.”

Een uitspraak van Dela Quist op de DDMA Email Summit dit jaar in Amsterdam: “Send more email, but don’t be stupid”. Dela is wel meer van de extreme uitspraken, en zinspeelt vaak op het gegeven dat bedrijven angstig zijn te veel e-mail te sturen. Hij gaf in zijn keynote-presentatie het voorbeeld van spijkerbroekenmerken. Hij is ingeschreven op de nieuwsbrieven van twee spijkerbroeken-merken: GAP en Levi’s.

Hij had dit jaar nieuwe spijkerbroeken nodig, en voor welk merk koos hij uiteindelijk? Levi’s. De reden daarvoor was dat zij hem elke week een e-mailing stuurden, en GAP maar een keer per maand. Door de hogere frequentie was Levi’s dus meer ‘top of mind’ dan GAP bij hem, in het geval van de spijkerbroeken.

Hou dit in het achterhoofd bij het maken en uitvoeren van uw eigen e-mail marketing plan en planning. Hou de maildruk voor iedereen leuk, maar zorg er wel voor dat u zoveel mogelijk ‘top of mind’ bent als mensen iets nodig hebben waar uw organisatie of merk voor in aanmerking komt.

 

Bonustip: heeft u zelf last van hoge maildruk? Moeite om de e-mails bij te houden in de inbox? Lees hoe u het voor elkaar krijgt in dit artikel.


E-mail marketing nieuws in de inbox ontvangen? Meld je aan voor de MailPlus e-mail marketing nieuwsbrief.

MailPlus email marketing software gratis proberen? Vraag een account aan en ga binnen een minuut aan de slag.

MailPlus in cijfers

Waarom organisaties voor MailPlus kiezen

Logo Ziggo

"Slimme en
laagdrempelige e-mail marketingsoftware.
Met steeds meer features, maar nog steeds zeer overzichtelijk en toegankelijk om te gebruiken en zeer stabiel als platform."

Hessel Boschma - Ziggo

Hessel Boschma
Online channel manager

 
Logo parfumswinkel.nl

"Dankzij de dynamiek van MailPlus kunnen wij e-mail marketing breed en innovatief inzetten. Met name de campagnes van MailPlus zijn voor ons als webshop een enorme toevoeging."

Dorian Hofs - Parfumswinkel

Dorian Hofs
Directeur

 

Klanten over MailPlus
via Thuiswinkel.org

Ervaar zelf de marketingkracht van de MailPlus email marketing software
   30 dagen lang onbeperkt toegang tot uw account
   Gratis ondersteuning van het MailPlus Klantsucces-team
   Proefperiode stopt automatisch zonder verplichtingen

 

 
x