Binnen e-mail marketing is splittesten een bekend fenomeen. Toch doet nog lang niet elke e-mail marketeer aan splittesten. In deze blogpost leest u waarom het toch belangrijk is om hier wat tijd voor vrij te maken.  

Wat houdt een A/B splittest in?

Om bij het begin te beginnen: wat is een A/B splittest nu eigenlijk? Bij een A/B splittest worden van één bericht twee varianten gemaakt. Een deel van de doelgroep ontvangt variant A, een gelijk deel ontvangt variant B. Gedurende een in te stellen periode wordt bijgehouden welke variant het beste scoort. Na de testduur ontvangen de overige contacten uit de doelgroep het bericht wat het beste uit de test is gekomen.

Waarom splittesten?

Meten is weten. Door het uitvoeren van splittesten leert u uw doelgroep kennen. Hoe meer u over het gedrag van uw doelgroep weet, hoe beter een mailing op uw doelgroep afgestemd kan worden. Als u al jaren op dezelfde manier naar uw doelgroep mailt kan het zomaar zo zijn  dat door een kleine aanpassing in de mailing grote winst behaald kan worden. Ook al zijn de resultaten van een mailing niet slecht, op iedere mailing valt een verbeterslag te maken. Door het uitvoeren van splittesten ontdekt u waar die verbeterslag zit.

Wat kan ik dan testen?

Er zijn veel onderdelen waar een e-mailbericht op getest kan worden. Dit varieert van de look & feel tot de content van een bericht.

  1. Onderwerpregel – Het aanpassen van een onderwerpregel heeft invloed op de open ratio.
  2. Naam afzender – De naam van de afzender geeft aan dat het bericht van uw organisatie komt en wekt vertrouwen. Dit heeft effect op de open ratio.
  3. Verzendtijdstip – Door een bericht op twee verschillende momenten te versturen ziet u wanneer uw doelgroep actief is.
  4. Lay-out – Speel bijvoorbeeld met de afbeeldingen om te zien welk type afbeelding een positief effect op de conversie-ratio heeft.
  5. CTA tekst – De CTA zorgt voor de meeste conversies, hier kan ook mee gespeeld worden. Is het beter om te kiezen voor een button of werkt een hyperlink in de tekst toch beter?

Infographic_absplittesten

Hieronder staan een aantal voorbeelden opgesomd van splittesten. Per e-mailing is telkens één onderdeel aangepast. Welke zou u kiezen? Wat daadwerkelijk het beste werkt is afhankelijk van uw doelgroep en type e-mailing. Er is geen algemene vuistregel voor.

Bekijk de voorbeelden

mailplus-ab-splittesten_studystore