Verschillende Nederlandse marketeers en communicatie-professionals hebben al over big data gehoord. Een aantal zetten het zelfs al in voor hun marketing. Maar er zijn nog genoeg marketeers die niet (precies) weten wat big data inhoudt, en of ze het kunnen inzetten voor e-mail marketing.

Big data is prima in te zetten voor e-mail marketing, maar hierin zijn keuzes over welke data wel en niet te gebruiken is, heel belangrijk. Hoe is big data dan in te zetten voor e-mail marketing? Laten we beginnen met wat big data eigenlijk is.

Wat is big data?

Een definitie vanuit Google:

“Extreem grote datasets die kunnen worden geanalyseerd om patronen, trends en verbanden te onthullen, vooral met betrekking tot menselijk gedrag en interacties.”

Eigenlijk heeft elk bedrijf wel toegang tot big data, oftewel extreem grote datasets. Dit hoeft niet eens per se data te zijn die in-house beschikbaar is. Dit kan bijvoorbeeld weer- of verkeersdata zijn, mocht dat relevant zijn voor uw bedrijf.

wat-is-big-data

Via MSDN blogs.

Andere data die dan weer wel in-house beschikbaar is, maar niet per se voor de hand liggend is, is de schoenmaat van uw klanten. Is uw organisatie een softwarebedrijf, dan is dat niet zo interessant (sowieso, waarom heeft u de schoenmaat van uw klanten in een database?), maar heeft u een schoenen-webshop, dan is dat des te interessanter.

Beslissingen over aanbiedingen, voorraadbeheer en nieuwe collecties kunnen op basis van die schoenmaten genomen worden.


Wat zijn vereisten om big data in te zetten voor e-mail marketing?

Big data is, net als een normale hoeveelheid data, slechts een grote hoeveelheid gegevens. Data is niks zonder context. Als context wordt toegevoegd, dan wordt het ineens informatie. Dan is er actie op te ondernemen. Dan zijn er marketingcampagnes op te bedenken en in te richten, die al dan niet automatisch of handmatig geactiveerd kunnen worden.

Het handigste qua aanvliegroute naar het succesvol inzetten van big data is om hier een stappenplan voor te bedenken. Denk hierbij aan de volgende stappen:

  1. Big data verzamelen die inzetbaar is voor e-mail marketing.
  2. Big data interpreteren – patronen, trends ontdekken.
  3. Anticiperen: welke acties / campagnes zijn in te zetten voor welke situaties.
  4. Actie ondernemen: voer de verschillende acties en campagnes door in de e-mail marketingactiviteiten.

Vanuit een dergelijk stappenplan kan namelijk snel besloten worden wat relevante (big) data is voor de e-mail marketingactiviteiten van uw organisatie, en wat vooral niet. Dit is volledig afhankelijk van wat relevant is voor uw doelgroep(en), uw producten en diensten en uw organisatie.

Wat in de volgende cartoon beschreven wordt is wat u juist wilt voorkomen: dat sets van big data verzameld worden waarna onduidelijk is wat er verder voor acties op ondernomen kunnen of moeten worden. Zonde van de kostbare tijd die besteed is!

marketoonist-no-idea-how-to-use-big-data

Via Marketoonist – tomfishburne.com


Orde uit chaos: de databrij begrepen

Een van de lastigste stappen voor het inzetten van big data in e-mail marketing is de interpretatie. Hoe is de eerdergenoemde context uit de databrij te halen, waardoor data informatie wordt?

Relevantie is hierbij het toverwoord. Bij het verzamelen en selecteren van big data is als het goed is al gekeken naar hoe relevant die data is voor uw organisatie. Stel dat u een veevoer-groothandel bent. Dan is big data zoals de weersvoorspellingen voor een aantal dagen vooruit erg belangrijk. Waarom? Als het voor een aantal dagen warmer wordt dan een bepaalde temperatuur, dan hebben koeien ander voer nodig dan normaal. Boeren gaan dan massaal dat andere voer bestellen.

Door hier als veevoer-groothandel op voorbereid zijn, kunt u niet alleen zelf uw eigen voorraad al op tijd klaar hebben: u kunt boeren ook inseinen dat ze op tijd hun eigen voorraad bestellen zodat ze het op tijd binnen hebben. Servicegericht én het pakken van een marketingkans: twee vliegen in een klap!

Nu zullen er ook genoeg organisaties zijn die big data sets zoals weersvoorspellingen niet kunnen gebruiken. Maar elke organisatie heeft wel een product of dienst waarvan het gebruik en/of de verkoop ervan afhankelijk is van externe factoren. Gaat het niet om het weer, dan misschien wel het verkeer (denk aan opleidingsinstituten e.d.!). Misschien wel vakantieperiodes, of het verlopen van zaken als vergunningen, diploma’s of licenties?

ocd-order-in-chaos-parking-lot-640px

OCD als kunst door artiest Ursus Wehrli: orde in chaos. Meer van zijn werk is hier te vinden.

Een ander voorbeeld gebaseerd op dat laatstgenoemde onderdeel. Stel, u bent een softwarebedrijf met een SaaS-oplossing. Voor deze oplossing rekent u een maandelijks of jaarlijks terugkerend licentietarief. Hiervan is bij uw bedrijf bekend op welke datum een licentie verloopt. Om de klant van dienst te zijn, kan rond die licentie-vernieuwingsdatum een hele campagne opgezet worden. Daarnaast kan hier de trainingsdatum van gebruikers in meegenomen.

Denk hierbij aan services als een account-checkup, trainingen in het gebruik van de software, eventuele uitbreidingen, integraties en dergelijke. Door dit te combineren met de licentiedatum en trainingsdatum (maar ook op andere momenten van het jaar terug te laten komen) biedt u extra waarde aan de klant op het moment dat de licentie vernieuwd moet worden, of de kennis van de software weer wat opgekrikt moet worden.

Zo maakt u de kans op opzeggingen kleiner, en de kans op upselling juist groter door het aanbieden van extra diensten.

De enige big data-set die hier voor nodig heeft u als softwarebedrijf al in huis, en betreft een hele relevante (!) en makkelijke data-set: de licentiedatum en trainingsdatum met bijbehorende gegevens. Net als bij het veevoer-voorbeeld twee vliegen in een klap: servicegerichtheid én upsellmogelijkheden.

Kraak de big data-code: van data naar relevantie naar actie

Big data is niet zomaar een trend. Er wordt tegenwoordig heel veel data geproduceerd en geregistreerd. Een klein deel van die grote berg aan ‘big data’ kan relevant zijn voor uw e-mail marketing. Zoek uit welke data dat is, geef er context aan zodat het bruikbare informatie wordt en onderneem actie. Als u er een brainstormsessie zonder beperkingen op los laat, dan kunnen daar nog verrassende ideeën en e-mail marketingcampagnes uit komen.


E-mail marketing nieuws in uw inbox ontvangen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief! Vergroot uw e-mail marketing kennis met onze blogartikelen, white papers en video’s.

MailPlus e-mail marketing software proberen? Dit kan 30 dagen gratis met een responsive template en gratis support! Vraag nu een account aan en ga direct aan de slag!