Een hoog bezoekersaantal, hoge conversieratio’s, goede leads en actieve klanten. Hier worden alle marketeers blij van. Effectieve automatische e-mail campagnes helpen mee aan dit marketingsucces. Maar hoe zet u gemakkelijk een automatische e-mail campagne in elkaar? Wij geven u vier tips.

Tip 1) Bepaal welke automatische e-mail campagne u wilt versturen

Om goed van start te gaan, bepaalt u eerst welke automatische e-mail campagne u wilt inzetten. En wat u hiermee wilt bereiken. Zo kunt u de e-mail campagne gemakkelijker opzetten. De volgende basisvragen helpen u:

Wat is het doel van de campagne?
Als u het doel van de e-mail campagne vaststelt, kiest u ook gelijk de soort automatische e-mail campagne. We helpen u op weg met een aantal voorbeelden:

  • Welkomstcampagne: een relatie opbouwen met een nieuwe nieuwsbriefabonnee.

Extra tip: Bekijk dit white paper met 10 voorbeelden van welkomstcampagnes van onder andere Hema, Douglas en Vodafone.

  • Reactivitatiecampagne: klanten activeren die de afgelopen twee maanden geen e-mailing hebben geopend.
  • Verjaardagscampagne: de relatie warm houden met alle nieuwsbriefabonnees.


Wie is de doelgroep?
Wie uw doelgroep is, hangt af van uw doel. Dit kunnen bijvoorbeeld klanten, prospects, of ‘slapende’ nieuwsbriefontvangers zijn.

Tip 2) Stel in wanneer de automatische e-mail campagne moet starten

Vooraf bepaalt u welk gedrag van de ontvanger de campagne van start laat gaan. Dit kan het invullen van een webformulier zijn of doorklik vanuit een e-mail. Onderstaand ziet u verschillende ‘starttriggers’ die u kunt instellen.

mailplus-4tips-triggers

Voorbeeld van een welkomstcampagne
Een voorbeeld: u wilt een automatische welkomstcampagne versturen naar elke nieuwe nieuwsbriefabonnee. De trigger is dan het inschrijfformulier. Zodra het inschrijfformulier is ingevuld, wordt de campagne gestart. Zo stuurt Coolblue deze welkomstmail naar elke nieuwe abonnee.

mailplus-4tips-welkomstmail-coolblue
Tip 3) Bepaal de volgende e-mail campagnestappen

We pakken het vorige voorbeeld erbij: de welkomstcampagne. We weten dat persoonlijke en relevante e-mailings beter converteren. Het is daarom belangrijk dat u de nieuwe nieuwsbriefabonnee leert kennen. Dit noemen we profielverrijking. Coolblue doet het zo:

mailplus-4tips-profielverrijking-coolblue

Het voorbeeld van Coolblue is een simpel en leuk. Haal hier inspiratie uit. Zo leert u de klant beter kennen en kunt u toekomstige nieuwsbrieven en e-mail campagnes op hem of haar afstemmen.

Extra tip: geef de klant die zijn of haar profiel aanvult iets leuks. Zo bouwt u direct een band op. Klanten worden hier blij van.

 

Tip 4) Zet alle campagnestappen achter elkaar

Voordat u de automatische e-mail campagne in uw e-mail marketing software instelt. Schrijf dan eerst alle stappen uit. Zo ziet u gelijk of de campagne logisch en volledig is.

Hieronder ziet u alle stappen achter elkaar van een welkomstcampagne. In deze campagne wordt ook extra persoonlijke informatie gevraagd aan de nieuwe abonnee. De profielverrijking start op dag 3.

mailplus-4tips-campagneflow

Laatste stap: zet uw e-mail campagne klaar in de e-mail marketing software

Klopt de uitgetekende campagneflow? Dan is het tijd om uw e-mail campagne in uw e-mail marketing software te zetten. In MailPlus Marcom Campaigns ziet de welkomstcampagne er als volgt uit.

Wilt u de bovenstaande e-mail campagne in MailPlus instellen? Bekijk dit stappenplan.

mailplus-4tips-campagneflow-2