• dynamische-content-email-marketing-header

Maximale impact met dynamische content

Een nieuwsbrief bestaat vaak uit meerdere artikelen en onderwerpen. Maar niet elk onderwerp is interessant voor iedereen uit de doelgroep. Met dynamische content bepaalt u per doelgroep welke content voor hen zichtbaar is. Dynamische content is dus gepersonaliseerde content gespecificeerd voor een bepaalde doelgroep. Op deze manier maakt u de nieuwsbrief relevanter voor de lezer die meer aandacht voor de nieuwsbrief heeft én u bespaart tijd doordat u maar één nieuwsbrief hoeft op te maken voor verschillende doelgroepen.

Vorig jaar werd nog maar bij 16,3 %  van de e-mailings dynamische content ingezet (DDMA nationale E-mail Benchmark 2014). Dit is best laag vooral omdat dynamische content een nieuwsbrief relevanter en effectiever maakt en betere e-mailresultaten kan opleveren.

Waarom dynamische content toepassen?

Door het toepassen van dynamische content zorgt u voor relevantere informatie bij de lezer waardoor deze meer aandacht voor de nieuwsbrief heeft omdat het aansluit op zijn interesses. Dynamische content zorgt over het algemeen voor een betere ervaring bij lezers en levert meer kliks en uiteindelijk ook meer leads op. Het is uiteraard wel belangrijk vooraf te testen hoe dynamische content voor u tot meer resultaat leidt. Heeft de ontvanger wel behoefte aan deze content? En is de database wel goed genoeg op orde om de juiste content te kunnen genereren?

Hoe zet ik dynamische content in?

Voordat u de nieuwsbrief opmaakt bepaalt u welke artikelen voor welke doelgroep geschikt zijn. Stel dat u een drogist heeft en het eerste artikel in de nieuwsbrief betreft een aanbieding voor scheermesjes voor mannen. Deze aanbieding is dus het interessantst voor de doelgroep mannen.

Van dit artikel maakt u een optioneel contentblok dat u vervolgens koppelt aan de doelgroep mannen. Zo kunt u op basis van bijvoorbeeld leeftijd of interesses gemakkelijk de artikelen  koppelen.

Maar ook op basis van een bepaalde levensfase. Informatie over een nieuwe hypotheekvorm kan bijvoorbeeld interessant zijn voor starters of als de rentevaste periode bijna voorbij is maar als uw huis bijna is afgelost zit u hier niet op te wachten.

De inleiding van een nieuwsbrief is vaak wel voor iedereen van belang en hier kunt u een standaardblok voor gebruiken dat voor iedereen zichtbaar is maar ook dit kunt u personaliseren, net als de afbeeldingen en calls-to-action. Een groot voordeel van dynamische content is dat u maar één nieuwsbrief hoeft op te stellen en alleen hoeft te filteren welke inhoud interessant is voor welke doelgroep. Dit bespaart tijd en het is overzichtelijk.

message-center-dynamisch-blok


Keuze van interesseveld of doelgroep bij optioneel contentblok in MailPlus

Dynamische content als onderdeel van uw e-mail marketing strategie

Belangrijk bij het inzetten van dynamische content is dat er wordt bepaald welke content relevant is voor uw lezer. U kunt zelf een indeling maken in interesses, op basis van eerder klikgedrag of wat er al bekend is in de database over de persoon maar ook kunt u uw lezer laten bepalen wat relevant is. En dan met name wat niet relevant is.

Stap 1. Zelf een indeling maken in interesses

Hiervoor is allereerst een goede database nodig. Als u nog niet of minimaal beschikt over klantgegevens is het lastig zelf te bepalen waar de interesses van de lezer liggen. Als u wel over de informatie beschikt, moet u van tevoren bepalen welke interesses u gaat onderverdelen en vervolgens kunt u verschillende doelgroepen aanmaken of interessevelden toevoegen aan contacten.

list-manager-profielvelden-beheren

Interessevelden toevoegen in MailPlus

Stap 2. De lezer zelf interesses laten bepalen

Om de lezer zelf interesses te laten bepalen heeft u een doelgroep nodig die u vervolgens gaat onderverdelen in interessevelden. Een voorbeeld van interessevelden is voor een tuincentrum: tuin, balkon, binnenplanten, dieren, woonaccessoires etc. Als u de interessevelden heeft aangemaakt en alle vinkjes bij interesses standaard aanzet, kunnen lezers zelf bepalen welke vinkjes zij uit willen zetten. U kunt de lezers in de nieuwsbrief zelf attent op maken dat ze zelf kunnen bepalen wat voor informatie ze ontvangen.

Voorbeeld dynamische content
MailPlus zet zelf ook dynamische content in om onderscheid te maken in doelgroepen. Zo werden ontvangers in het servicebericht van september 2014 over een nieuwe release in MailPlus  uitgenodigd voor een speedsessie over A/B splittesten. Echter waren er 2 verschillende speedsessies, een voor Blinker klanten en een voor Adwise-klanten. Daarom zijn destijds 2 dynamische contentblokken opgemaakt, een format voor Blinker-klanten en een format voor Adwise-klanten. Deze zijn vervolgens gekoppeld aan de juiste doelgroep. MailPlus heeft hiervoor gekozen omdat er anders 2 nieuwsbrieven opgemaakt moesten worden. De rest van de informatie in de nieuwsbrief was namelijk wél voor allebei de doelgroepen van belang.

Hieronder staan twee screenshots van het gehele e-mailbericht met de dynamische contentblokken, en de dynamische contentblokken apart. In de grijze balken is te zien dat de contentblokken gekoppeld zijn aan een specifieke doelgroep:
dynamische-content-email-marketing-contentblokken

MailPlus helpt u verder met dynamische content in het Kenniscentrum. Wilt u meer informatie over hoe u dynamische content toe kunt voegen aan uw nieuwsbrief? Bekijk dan de toepassing Nieuwsbrief op maat en Dynamische nieuwsbrief in het Kenniscentrum.