• email-marketing-campagnes-die-iedereen-moet-inzetten-header

E-mail marketingcampagnes die iedere organisatie moet inzetten

Gelukkig is e-mail marketing veel meer dan alleen de nieuwsbrief. Het zou anders vrij saai worden in zowel de inbox als in het overzicht van de marketeer. Een nieuwsbrief is slechts het begin, de basis: als het goed is, heeft u hiermee direct de eerste campagne ingericht. Namelijk de automatische bevestiging van de nieuwsbriefinschrijving die onderdeel is van de welkomstcampagne.

Door het getriggerde en specifieke (dus relevante!) karakter van e-mail marketingcampagnes zijn de resultaten qua conversie altijd hoger dan die van de reguliere nieuwsbrief. Dit blijkt ook uit een onderzoek door Getvero. De kans dat campagnemails, oftewel getriggerde e-mails, doorkliks ontvangen is 42% hoger dan bij reguliere nieuwsbrieven.

Hieronder staan enkele e-mail marketingcampagnes opgesomd die iedere organisatie moet inzetten. Mocht uw organisatie (een van) deze campagnes nog niet inzetten, dan wordt het tijd om aan de slag te gaan.


Welkom!

De allereerste campagne is natuurlijk de welkomstcampagne. Het is een van de bekendste én de beste e-mail marketingcampagnes die in te zetten is. Als iemand de moeite doet om zich op uw website aan te melden, dan is het niet meer dan normaal om die persoon welkom te heten.

Zoals altijd zitten er natuurlijk twee kanten aan het verhaal. Het welkom heten van een nieuw contact is niet alleen netjes: dat eerste contactmoment is ook te gebruiken om verdere gegevens te verzamelen. Een dubbel doel in dit geval.

Als u namelijk erg weinig vraagt bij het aanmelden (zoals MailPlus doet), dan is er slechts heel beperkt aan e-mail marketing te doen. Een van de grote krachten van e-mail marketing is namelijk personalisatie (de inhoud van uw e-mailings) en segmentatie (de verdeling van contacten in doelgroepen).

Zonder specifieke gegevens over een persoon, diens voorkeuren en gedrag blijft het uiteindelijk bij een en dezelfde nieuwsbrief voor iedereen. Vraag dus in de welkomstmail of iemand zijn profiel wil aanvullen. Zo is relevante en daarmee interessante content aan te bieden aan die persoon.

blokker-welkomstcampagne-profielverrijking-email-marketing-640px

Hou het daarnaast niet bij één e-mail. De  eerste welkomstmail is heel belangrijk, maar is ook het startsein voor een (mini)campagne om elkaar beter te leren kennen. Geef ook wat weg over uw organisatie: kennis uit de branche, informatie over uw bedrijf, laat medewerkers zich voorstellen…de mogelijkheden zijn zeer divers. Vergeet niet om in de loop der tijd informatie te updaten.

Door dit op te bouwen hoeft niet alles in één keer verteld en gevraagd te worden: het kan in kleine hapklare brokken voorgeschoteld worden over het verloop van een aantal weken of zelfs maanden.

Gefeliciteerd!

‘…met je verjaardag.’ Eigenlijk mag deze ook bij geen enkele organisatie missen. Voor deze campagne geldt net als bij de welkomstcampagne: geven en nemen. Geef iemand een leuke attentie in een e-mail op zijn of haar verjaardag. Dit kan uiteenlopend zijn. Korting in een webshop, een leuke video, een interactieve gepersonaliseerde verjaardagskaart…laat uw inspiratie de vrije loop en kijk wat bij uw bedrijf en publiek past qua vorm en boodschap.

Dat is het geven-onderdeel: het nemen-onderdeel is het vragen van de geboortedatum van een contact. Dit kan bij de  eerste welkomstmail (zie bovenstaande campagnevoorbeeld) maar ook op een later tijdstip in de welkomstcampagne. Profielverrijking is een geleidelijk proces: tientallen gegevens vragen in één keer schrikt af!

Door de geboortedatum van uw contacten te weten te komen, weet u ook in welke leeftijdscategorie zij vallen. Hierdoor is de content die u aanbiedt verder af te stemmen op uw publiek. Net als de welkomstcampagne heeft deze verjaardagscampagne deels het verzamelen van gegevens als doel. Het is een uniek moment in het jaar dat nog steeds door te weinig organisaties wordt gebruikt om een persoonlijke boodschap met felicitatie aan de jarige aan te bieden.


Klanttevredenheidsonderzoek – periodiek

Het klanttevredenheidsonderzoek (KTO) of survey wordt door veel te weinig organisaties ingezet. Het is echter een ideale campagne om via e-mail marketing in te zetten, en wel om de volgende redenen:

  • Snel op te zetten: eenmalig vragen bedenken, campagne instellen
  • Feedback vragen zorgt voor extra credit bij ontvanger
  • Feedback helpt in het verbeteren van producten, dienstverlening en processen

Als u zich niet kan herinneren wanneer u voor het laatst aan uw klanten (prospects kan ook!) hebt gevraagd wat ze vinden, dan is het hoog tijd een dergelijke campagne in te zetten.

De inzet om de vragen te bedenken, de e-mail te maken, de campagne verder in elkaar te zetten en uit te rollen is minimaal vergeleken bij het resultaat. Probeert u maar eens om 500 mensen telefonisch te bereiken in een dag. Nog mooier: probeer een dergelijk onderzoek eens via de post te doen.

De respons (en het werk rond de opvang en afhandeling) zal flink tegenvallen ten opzichte van wanneer u e-mail marketing hiervoor in zet. Via e-mail marketing is een mooie survey in te zetten, waarvan de resultaten in 1 overzichtelijk Excel-document te vatten zijn. Ideaal om snel conclusies uit te trekken en opvolging aan te geven binnen een organisatie.

volkswagen-klanttevredenheid-nieuwsbrief-email-marketing-640px

We missen je!

‘Ja echt!’ Want we hebben gemerkt dat je de laatste tijd niet meer één van de volgende zaken hebt gedaan:

  • Ingelogd in onze online dienst of ons product
  • Iets besteld hebt in de webshop, of deze bezocht hebt
  • Onze x recente e-mails niet geopend hebt
  • Onze website bezocht hebt

Klant- en bezoekersreactivatie is aan de orde van de dag, en essentieel om de niet-dagelijkse gebruikers en bezoekers actief te houden. Voor Twitter is email zelfs de ‘social lifeblood’: de postmaster aldaar krijgt de vrije hand om via e-mails het publiek actief te krijgen en te houden op het social mediaplatform.

Waarom zou uw organisatie dan niet een ‘we missen je!’ campagne inzetten? Heeft u geen online platform of webshop, dan heeft u wel een website. Is uw website niet zo heel belangrijk, dan zijn uw contacten hopelijk wel belangrijk. Als u ziet dat in een bepaalde periode iemand uw e-mails niet heeft geopend, dan kan daar prima een ‘we missen je!’ e-mail naar gestuurd worden.

Voor een dergelijke campagne is een complete en correcte integratie tussen klantsysteem (zoals een crm-pakket) en het e-mail marketingplatform van levensbelang. Een reactivatiecampagne is namelijk gebaseerd op datum-, gebruiks- en persoonsgegevens die overal goed gesynchroniseerd moeten worden. Zonder een steengoede integratie en optimale gegevenskwaliteit een dergelijke campagne namelijk niet het maximale resultaat behalen.

Meer dan de nieuwsbrief: campagnes met de c van compleet

Complete e-mail marketing. Dat is waar naar gestreefd moet worden. Campagnes maken daar een zeer belangrijk deel van uit. De nieuwsbrief is slechts het topje van de ijsberg: een standaardwaarde, een basis. Het is uw reguliere contactmoment met uw doelgroep, maar campagnes zorgen voor de relatie-opbouw, de gegevensverrijking en de tweeweg-communicatie.

topje-vd-ijsberg-nieuwsbrief-email-marketing-campagnes

Surveys zoals een klanttevredenheidsonderzoek zorgen ervoor dat u van uw publiek ook wat terug krijgt. Alleen maar zenden is namelijk iets uit het verleden: anno 2015 zijn zowel de e-mail marketingplatforms als de marketingprocessen veel verder dan dat.

Bovenstaande campagnes zijn slechts 4 voorbeelden van in te zetten e-mail marketingcampagnes, maar wel hele belangrijke. Voor uw organisatie zijn er waarschijnlijk nog wel een aantal te bedenken die zeker ingezet moeten worden.

Wacht daarom niet langer en maak een plan op basis van de marketingdoelstellingen. Zorg voor een relatie- en communicatiestrategie, zodat uw contacten na een bepaalde periode precies weten waar ze aan toe zijn met uw organisatie: maar u ook met uw contacten.


Wilt u ook e-mail marketingcampagnes succesvol inzetten? Dit kan met MailPlus Marcom Campaigns!