Hoe zorgt u ervoor dat een merk en producten interessant blijven bij klanten? Een e-mailing waarin u camera’s, navigatiesystemen of andere producten met een lange levensduur aanbiedt, stuurt u niet frequent naar dezelfde doelgroep.

E-mail marketing biedt u meer manieren om contact te houden met klanten, want als u frequent mailt blijft u top of mind. Daarbij houdt u het contactenbestand up-to-date en voorkomt u hoge bounce- en afmeldratio’s. Maar hoe zet u effectieve e-mail marketing in zonder dat u in herhaling valt?

Behaal het maximale rendement uit een verlaten winkelwagencampagne!
Download hier gratis 7 tips voor een succesvolle verlaten winkelwagencampagne


Bevorder cross-sell met aanbevelingen en een verlanglijstje

Cross-sell geeft aan dat klanten hun aankoop aanvullen met een ander product. Vaak zijn dit producten die goed van pas komen bij het gebruik van het reeds gekochte product. Volgens de webshop app CloudSuggest geeft meer dan 77% van de online shoppers toe extra producten te hebben gekocht gebaseerd op persoonlijke aanbevelingen. Combineer uw aanbod met zinnen als “andere mensen kochten ook” en “aanbevolen voor u” om cross-sell te bevorderen.

GoPro doet aan cross sell met het onderdeel “how did they get that shot”. Dit artikel toont accessoires voor de GoPro waarmee u nog betere beelden kan maken.

GoPro

Wehkamp maakt op een andere manier gebruik van cross-sell. De klant krijgt een voorstel op basis van een eerder gekocht product in een “Ook iets voor u?” e-mailing. Handig, want deze e-mailing komt op het moment dat u het product in gebruik neemt. Dan is het aanbieden van een beschermtas extra relevant.

 

Wehkamp-blog

 

Ook het aanbieden van verlanglijstjes bevordert cross-sell. Geef webshopbezoekers de mogelijkheid verlanglijstjes bij te houden, zodat ze mogelijke aankopen niet uit het oog verliezen. Via e-mailings kunt u ze daarna op de hoogte houden van acties die van toepassing zijn op het verlanglijstje. Onder andere Zalando en Bol.com maken hier gebruik van.

 

bol-zalando

 

Bevorder deep-sell met informatie over de levensduur

Met deep-sell zorgt u ervoor dat de klant meer van hetzelfde product bij u afneemt. Denk hierbij aan herhaaldelijk kopen van telefoonabonnementen of sportschoenen. Bevorder deep-sell door informatie te mailen over de levensduur van het afgenomen product. Daarmee houdt u bij in welke fase de klant zich bevindt. Is het product net aangeschaft, verloopt de garantie of is het wellicht al tijd om de klant te attenderen op een verlenging?

In de telecom wordt veel aan deep-sell gedaan. Zo brengt hollands nieuwe zijn klanten per mail op de hoogte van het aflopen van het contract. Er wordt benadrukt dat u als klant goed zit en dat u nogmaals het abonnement kan afnemen. Dit keer aantrekkelijk gemaakt met een mooi klantenvoordeel.

HollandsNieuwe

Bevorder engagement met inspirerende content en kennisdeling

Krijg loyale klanten door engagement te genereren tussen de klant en uw merk. Hierdoor is het aannemelijker dat ze voor een volgende aankoop terugkeren of hun kennissenkring adviseren ook een aankoop te doen.

Bevorder engagement in e-mailings door inspirerende content te creëren. Hiermee halen klanten nog meer uit het product. De e-mailing van GoPro inspireert met de mooiste opnames van de dag.

Met de inspirerende content van Kenwood kunt u daadwerkelijk aan de slag. Ze bieden recepten die u kunt realiseren met uw product. Deze e-mailing heet de Kenwood Club, een community waar u als klant bij hoort.

Kenwood

Paazl maakt zich relevant bij de klanten door zich te positioneren als kennispartner. In de e-mailing delen ze onderzoeken, video’s, white papers en reviews. Deze artikelen promoten niet een specifiek product, maar maakt Paazl wel geliefd bij de lezer als kennisbron. En een product met een lange levensduur koopt u toch het liefst bij de expert.

Paazl-blog

 

Deze blogpost is geschreven in samenwerking met Sven van der Steeg / Projectmanager @ Blinker BV