• mailplus-email-op-de-apple-watch (1)

E-mail op de Apple Watch: een goede match?

E-mails zijn prima te lezen op desktops, laptops, tablets en smartphones. Zeker als templates responsive zijn. Maar hoe zit ’t met smartwatches? Hoe ziet een e-mailing eruit op -bijvoorbeeld- een Apple Watch? Om maar met de deur in huis te vallen: dat ziet er niet al te best uit. Uw lezers zien alleen een tekstversie. De vraag is dan ook: zijn e-mail en smartwatches een goede match?

Een prachtig responsive design of een mooie banner? Nutteloos op de Apple Watch. De watch ondersteunt namelijk geen HTML. Een flitsende call-to-action button? Vergeet het maar. Links worden gedeactiveerd.

Ook een respons op uw mailing, bijvoorbeeld een link naar uw landingspagina om daar iets te bestellen, is niet mogelijk op de Apple Watch. Die respons kan echter wel gegeven worden wanneer u de ontvanger zover krijgt de mailing te openen op zijn of haar iPhone, waar de nieuwsbrief wel in zijn volle glorie bekeken kan worden. De smartwatch zou hiervoor een goede aanjager kunnen zijn.

Hoe kan de Apple Watch lezers verleiden om e-mails op de iPhone te lezen?
Kortweg komt het neer op het volgende:

  • Afzender, onderwerpregel en snippet moeten dusdanig de interesse wekken dat de ontvanger verder wil lezen (dit geldt voor iedere e-mail)
  • Wanneer de mail vervolgens bekeken wordt, moet deze de lezer zover krijgen de mail op de iPhone te openen

De Apple Watch vereist een andere benadering bij het opstellen van uw mail. Let op de volgende punten:

1. Houd rekening met het schermformaat
mailplus-email-op-de-apple-watch-schermformaat (1)

Zoals de afbeelding laat zien, is het scherm erg klein: er past misschien een letter of 20 op één regel. Verder worden er in de inbox per mail maar 4 regels getoond. Bij een geopende mail zijn dit er een regel of 10.

De uitdaging is dus om het vooral kort en leesbaar te houden. Het berichtje van Steve Lemay hiernaast is hier een goed voorbeeld van. Er staat voldoende informatie in om te weten dat er een housewarming aan komt. Wil je weten waar en wanneer de housewarming plaatsvindt, dan is de iPhone snel gepakt.

2. Wek interesse
Afzender, onderwerpregel en snippet zijn het enige wat u in de inbox te zien krijgt en daarom essentieel om de interesse van de ontvanger te wekken. Besteed hier dus aandacht aan. Zorg ten eerste voor een herkenbare afzendernaam. Verder moeten de onderwerpregel en de snippet (de eerste tekst in de mail) in een paar woorden iets over de inhoud van de mail zeggen en aansporen om verder te lezen.

3. Besteed aandacht aan de tekstversie

mailplus-email-op-de-apple-watch-tekstversie (1)Wanneer de interesse gewekt is en de mail geopend, is het tijd voor de tekstversie. Deze wordt getoond wanneer de Apple Watch HTML-elementen zoals afbeeldingen, tabellen etc. in een mail detecteert.

De Apple Watch heeft helaas de vervelende eigenschap om eerst een melding te tonen waarin wordt aangegeven dat de mail HTML-elementen bevat die niet weergegeven kunnen worden. Deze melding vult al ongeveer het hele scherm, dus er dient gescrold te worden om de tekstversie te zien. Wanneer er geen tekstversie aanwezig is, zal de watch eenzelfde soort melding geven om de mail te openen op de iPhone. Er is een manier om deze melding te omzeilen: via de zogenaamde watch-html.

4. Gebruik watch-html als deze beschikbaar is
E-mailtest website Litmus heeft ontdekt dat een verborgen tekstversie, die alleen gelezen wordt door de Apple Watch, meegestuurd kan worden. Sterker nog: de watch zal alleen deze versie tonen.

Tegenwoordig bestaat een e-mail uit 2 delen: een deel met content type: text/html en een deel met content type: text/plain. Dit zijn de HTML- en platte tekst versies. De ‘watch-html’ vormt een derde deel: content type: text/watch-html. Een tekstversie speciaal voor de Apple Watch!

Wat interessant aan deze tekstversie is, is dat er enige tekstopmaak mogelijk is. Weliswaar is dit vrij basic, bijvoorbeeld dikgedrukte of onderstreepte tekst of een tekstkleur, maar toch meer dan wat een platte tekstversie biedt.
De watch-html biedt zelfs de mogelijkheid om een afbeelding toe te voegen. Dit is echter af te raden omdat de afbeelding aan de mail zelf toegevoegd dient te worden. Binnen MailPlus is dit zelden een optie omdat afbeeldingen vanaf een externe locatie worden ingeladen. Lees meer over watch-html op Litmus.

Conclusie
E-mail en Apple Watch vormen vooralsnog geen goede match. Het scherm is simpelweg te klein om een e-mail fatsoenlijk te kunnen lezen en meer dan tekst zal er niet getoond worden. Verder werken links niet waardoor een directe respons op uw mailing niet mogelijk is.

De speciale tekstversie via de watch-html biedt mogelijkheden. Nadeel is echter dat deze tekstversie niet zomaar aan uw mailing toegevoegd kan worden. Uw ESP (Email Service Provider) moet hiervoor een mogelijkheid bieden via haar software. En bij de meeste mailingsoftware is dit momenteel nog niet het geval.

Op dit moment is het ook nog de vraag in hoeverre er al rekening met de Apple Watch (en andere smartwatches) gehouden moet worden. Er zijn nog geen verkoopcijfers bekend, maar de Apple Watch breekt nog geen verkooprecords. Uiteraard kan dit allemaal veranderen; de iPhone verkocht in het begin ook slecht. We houden de ontwikkelingen daarom graag voor u in de gaten.

Bronnen: Litmus, E-Village