De term ‘going viral’ is een term die vaak wordt geassocieerd met shares en likes op Facebook, (re)tweets of YouTube video’s. Maar het ‘forwarden’ van een e-mail is in zekere zin ook een vorm van ‘viraal gaan’. Het Amerikaanse Litmus heeft onderzoek gedaan naar dit fenomeen en komt met een opmerkelijk rapport.

The Viral Email Report
In The Viral Email Report staan de resultaten van een onderzoek dat Litmus heeft uitgevoerd onder meer dan 400.000 verzonden e-mails. Hierin vindt u onder andere benchmarks voor forward-to-open rates , worden verschillende tactieken besproken voor het stimuleren van het doosturen/forwarden van e-mails en worden voorbeelden gedeeld van zeer virale e-mails.

Download gratis The Viral Email Report


Waarde virale e-mail groter dan viral social posts

In het rapport wordt gesteld hoewel er meer mensen worden bereikt met virale Facebook posts, het effect in de vorm van respons groter is bij doorgestuurde e-mails. Anders gezegd: “Social sharing blinkt uit in het vergroten van het bereik, terwijl e-mail forwards uitblinken in het realiseren van extra conversies.” De belangrijkste redenen hiervoor zijn volgens Litmus:

  1. Social referrals behoeven (vaak) geen actie en verschijnen gewoon in uw timeline zonder dat ze echt worden gezien, terwijl inboxen meer to-do lijsten zijn waar e-mails staan te wachten op een actie;
  2. Sociale netwerkconnecties zijn in veel gevallen oppervlakkiger, waardoor posts die worden doorwezen vaak niet relevant genoeg zijn voor andere connecties binnen het netwerk. Terwijl de 1-op -1 of 1-op -enkele forward vaak veel persoonlijker zijn en dus vertrouwder en relevanter. U kent iemand echt als u dit doet.

Belangrijkste factoren voor E-mail Forwarding
Als u het rapport leest, krijgt u meer inzicht in de ‘viral’ cijfers van de onderzochte 400.000 e-mails. Maar om er zelf voor te zorgen dat uw e-mails meer of beter worden doorgestuurd wil ik graag u wijzen op de belangrijkste factoren die hierin een rol spelen:

1. Doelgroepgrootte
Kleinere specifieke doelgroepen met specifieke interesses waarvoor de content is geoptimaliseerd, reageren veel beter op die betreffende content. Dus de kans is groot dat zij deze mail doorsturen naar gelijkgestemden binnen de niche die u als bedrijf bedient.

2. Segmentatie en op trigger gebaseerde e-mails
Bedient u grotere doelgroepen? Pas dan segmentatie toe om hetzelfde resultaat te behalen als bij punt 1. Met vergaande segmentaties en het instellen van triggers op basis van gedrag, stuurt u ook relevant content voor die segmenten.

3. Personalisatie
De kans op een virale e-mail wordt groter als uw e-mail gepersonaliseerd is. Het gaat niet hierbij niet alleen om de naam van de ontvangermaar ook om gepersonaliseerde afbeeldingen of zelfs video’s. Dat willen mensen graag aan hun familie en vrienden laten zien.

4. Content
Last, but not least de inhoud van de e-mail zorgt ook voor het doorsturen van de mail. Wat voor type content doet het dan goed, zult u zich afvragen. Uiteraard hebben we daar een lijstje voor:

a. Events (uitnodiging incl. RSVP of registratie)
b. Nieuws / waardevolle content
c. Transactionele e-mails
d. Aanbiedingen / deals / kortingen
e. Nieuwe producten en diensten

Download gratis The Viral Email Report
Graag nodigen we u uit na te denken over het effect van het doorsturen van uw e-mails. U bereikt meer mensen en als u ook voor hen relevant bent, zullen zij zich aanmelden voor uw e-mails of nieuwsbrief. Download nu gratis The Viral Email Report van Litmus en laat u verder inspireren over dit onderwerp. Veel leesplezier en heeft u vragen, neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder!