• mailplus-mailbestand-vergroten-plaats-popup-header

Mailbestand vergroten? Plaats een pop-up

Ook in 2016 krijgt u nog vaak tijdens een websitebezoek een pop-up met de vraag of u de nieuwsbrief wilt ontvangen. De 2016 Customer Research Study van Ignitefeedback toont aan dat ruim 90% van de websitebezoekers liever geen pop-up ziet. Toch liegen de resultaten er niet om: een pop-up levert conversies op! Onderzoek van SumoMe bevestigt dit.

De conversie van een pop-up
Volgens de 2016 Customer Research Study van Ignitefeedback vindt 92,9% pop-ups vervelend. Maar vindt men pop-ups echt vervelend? Want het onderzoek van SumoMe laat zien dat pop-ups gemiddeld 3% conversie behalen. Kortom: de pop-up werkt nog steeds. Maar hoe zet u de pop-up in en welke keuzes kunt u maken? Dat vertel ik u hieronder.

Tip: Lees in de gratis casebundel hoe Genootschap Onze taal, Ziengs en de Koffergigant conversie hebben behaald met de pop-up.


Twee soorten pop-ups

Allereerst zijn er twee verschillende pop-ups:

  • Een pop-up die het volledige scherm overneemt waarbij de website niet meer bekeken kan worden totdat de pop-up wordt afgesloten. Dit noemen we een overlay pop-up.
  • De pop-up die subtiel in beeld verschijnt wanneer een bepaalde trigger af gaat in de website. Met deze pop-up kan de rest van de website nog wel worden bekeken.

Over het algemeen is de tweede pop-up gebruiksvriendelijker dan de overlay pop-up. Hieronder ziet u de twee voorbeelden.

Pop-up 1inschrijf-popup-nieuwsbrief-mailplus-groot

De inhoud van een pop-up
Met een pop-up op de website kunt u onder andere op een snelle en gemakkelijke manier e-mailadressen verzamelen door het nieuwsbriefformulier aan te bieden. Maar u kunt ook andere calls-to-action in de pop-up plaatsen. Een aantal voorbeelden:

  • U kunt een gratis white paper aanbieden
  • U kunt de bezoekers uitnodigen voor een gratis evenement
  • U kunt websitebezoekers een korting aanbieden.
  • U kunt de bezoeker ook uitnodigen voor een enquête

In deze blogpost zet ik het verzamelen van meer e-mailadressen via het nieuwsbriefformulier centraal.

Tekst in de pop-up
U heeft maar een korte periode om met de pop-up de aandacht van de bezoeker te vragen. Houd de boodschap daarom zo kort mogelijk. Beperk deze tot één zin, bijvoorbeeld:

‘Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief’

Probeer daarnaast de actie van de bezoeker simpel te houden. Vraag bijvoorbeeld alleen naar het e-mailadres van de bezoeker. In de toekomst kan het profiel uitgebreid worden met gegevens als een naam of woonplaats. Zo vraagt u minimale inspanning van de bezoeker.

Vergeet in de pop-up tekst niet de frequentie van de nieuwsbrief te vermelden. Dit is onderdeel van de Wetgeving & Richtlijnen rondom e-mail marketing.

Het design van de pop-up
U wilt uiteraard dat de pop-up opvalt op de website. Speel daarom met de vele mogelijkheden die de pop-up biedt. Zorg voor een samenhang met uw huisstijl en pas de kleur van de kop, body en verzendknop aan. Wilt u de pop-up nog meer laten opvallen? Voeg een afbeelding toe om de kracht van de pop-up te versterken. Bekijk en test welke lay-out het meeste conversie oplevert.

 

Maakt u gebruik van een overlay pop-up? Zorg er dan voor dat de pop-up niet alleen via het kruisje af te sluiten is. Maar ook door op het donkere vlak rondom de pop-up te klikken. Dit voorkomt irritatie bij de bezoeker die de pop-up niet goed kan afsluiten.

Een pop-up 30 dagen gratis proberen op uw eigen website? Vraag zonder verplichtingen een  gratis proefaccount aan.


Het tonen van de pop-up op de website

Wanneer is het juiste moment om de pop-up te laten tonen? Dat is een belangrijke vraag. Het doel van de pop-up is het e-mail bestand vergroten, maar tegelijkertijd wilt u de bezoekerservaring positief houden. Daarom raad ik u aan om de pop-up niet te snel in te zetten. Geef de bezoeker eerst de tijd om de website te bekijken, zodat hij/zij kan oordelen of de informatie op de website waardevol is. Hierna kunt u de pop-up laten zien.

Tip: bekijk wat de gemiddelde duur is van uw website en wat de paginaweergaven zijn. Dit kunt u terugvinden in uw Google Analytics account. Heeft u deze statistieken niet? Laat de pop-up dan na 30 seconden verschijnen. U kunt dit altijd later nog aanpassen.

Zelf ook aan de slag? MailPlus helpt u graag op weg met het opzetten en implementeren van een pop-up. Bekijk het MailPlus Kenniscentrum voor een stap voor stap videohandleiding.