Iedereen die zich met e-mail marketing bezig houdt wil graag weten hoe een verzonden mailing heeft gescoord: Hoe is de mailing geopend? En waar hebben de ontvangers op geklikt? In MailPlus kan dit per mailing bekeken worden. Zo ziet u per mailing wat de resultaten zijn. Maar nog interessanter is het om deze resultaten te vergelijken met eerder verzonden mailings van hetzelfde type. MailPlus heeft hier een handige functie voor ontwikkeld; de mailingtitels. Lees in deze blog hoe u meer inzicht in uw e-mail marketingactiviteiten krijgt door het inzetten van mailingtitels.

Na het verzenden van een mailing wilt u uiteraard ook weten hoe uw mailing heeft gescoord. De Mailing Manager in uw MailPlus-account houdt dit voor u bij. Per verzonden mailing wordt een rapportage bijgehouden met daarin statistieken als aflever, open en doorklik ratio. Daarnaast kunt u ook zelf conclusies aan een mailing toevoegen waarin u aangeeft wat er bijzonder of opvallend was aan een specifieke mailing. Neem dit samen en u heeft een compleet overzicht met resultaten per mailing.

Sorteer appels bij appels

Per mailing kunt u in de gaten houden hoe deze scoort. Maar als e-mail marketeer wilt u meer! Er komen vast vragen op als: Hoe scoort mijn nieuwsbrief ten opzichte van eerder verzonden nieuwsbrieven? En hoe scoort mijn servicebericht ten opzichte van andere serviceberichten? Dit zijn terechte vragen.

De mailingtitels van MailPlus geven het antwoord op deze vragen. Met een mailingtitel geeft u een label aan iedere mailing mee. Alle mailings met dit label worden geclusterd weergegeven. Zo kunt u bijvoorbeeld een mailingtitel voor uw nieuwsbrief aanmaken en het label aan iedere verzonden nieuwsbrief toekennen. Alle nieuwsbrieven worden dan geclusterd weergegeven zodat u de resultaten van de nieuwsbrieven gemakkelijk kunt bekijken.

mailplus-vergelijk-appels-met-appels

Vergelijk met uw eigen gemiddelde

MailPlus rekent per mailingtitel een gemiddelde score uit gebaseerd op de resultaten van alle mailings die in een mailingtitel zijn ondergebracht. Erg handig, want nu weet u bijvoorbeeld wat de gemiddelde score van al uw nieuwsbrieven is. Wanneer u nu een rapportage van een specifieke mailing opent dan vergelijkt MailPlus direct de resultaten van de mailing met de gemiddelde resultaten. U ziet dus in één oogopslag hoe uw mail scoort ten opzichte van het gemiddelde.

mailplus-impact-ontvangers-1

Een rapportage zonder het gebruik van mailingtitels. De rapportage is lastig te vergelijken met andere mailings van hetzelfde type.

 

mailplus-impact-ontvangers-2

Een rapportage met mailingtitels zegt veel meer over de gemiddelde score van een mailing.

De rapportage van een mailingtitel

De mailingtitel rekent niet alleen een gemiddelde uit, maar maakt ook een volledige mailingtitelrapportage beschikbaar. Hiermee krijgt u een totaal rapportage van alle mailings die onder een mailingtitel vallen. De mailingtitelrapportage biedt een volledig statistiekenoverzicht middels een tijdlijn. Iedere stip op de tijdlijn staat voor een afzonderlijke mailing. Zo wordt in de rapportage onder andere per mail weergegeven:
– Het aantal afgeleverde e-mails
– Het aantal geopende e-mails
– Het aantal doorkliks
– Het aantal doorkliks naar social media

mailplus-impact-ontvangers-trend

Voorbeeld: deel van de mailingtitelrapportage

Naast de standaard rapportage kunt u zelf ook elementen toevoegen waardoor de rapportage nog gedetailleerder wordt:

Kies een tijdspan
Selecteer een begin en einddatum voor de periode waarvan u een rapportage wilt. Op de tijdlijn kunt u dubbelklikken om in te zoomen in een specifieke periode.

Bekijk conclusies van uw eerder verzonden mailings
Piekt uw open of doorklikratio bij een specifieke mailing? Dan wilt u natuurlijk weten wat deze piek heeft veroorzaakt. Wanneer u op het bolletje in de tijdlijn klikt dan openen de door u ingevoerde conclusies van de mailing. Hier leest u dan terug wat er bijzonder was aan deze specifieke mailing.

Bekijk webwinkel conversie
Heeft u uw webwinkel gekoppeld aan uw MailPlus-account? Bekijk dan ook de conversie en omzet gegeneerd uit een bepaald type mailing. Speciaal voor webwinkels zijn er extra e-mail marketing metrics in de rapportage beschikbaar die de resultaten van uw e-commerce aangeven.

mailplus-visuele-weergave-mogelijkheden

De mailingtitel in MailPlus

De mailingtitel is een functie die in ieder MailPlus-account beschikbaar is. Om deze te kunnen gebruiken moet het eerst aangezet worden. Dit doet u eenmalig voor ieder type mailing waar u een mailingtitel voor aan wilt maken. Daarna rest alleen nog de taak om bij iedere mailing die u gaat verzenden aan te geven onder welke mailingtitel de mail valt. Dit is uiteraard gewoon onderdeel van het verzendproces en daar hoeft u geen extra handelingen voor te verrichten.

Wilt u zelf aan de slag met de mailingtitels dan helpt MailPlus u graag op weg. Bekijk de korte instructievideo in het MailPlus Kenniscentrum die u helpt om direct mailingtitels in te stellen. Heeft u liever een handleiding op papier? Download dan de handleiding om de mailingtitels aan te maken.