U verstuurt ongetwijfeld veel verschillende mailings. Wekelijks of maandelijks nieuwsbrieven, actiemailings en uitnodigingen voor events. Deze mailings zijn onderdeel van de vaste werkzaamheden van veel online marketeers. Maar heeft u zicht op wat uw lezers vinden van uw mailings?

Door de inzet van online surveys verzamelt u informatie over uw lezers waarmee u uw e-mail marketing relevanter kunt maken.

Klanttevredenheidsonderzoek

Online surveys kunt u voor verschillende doeleinden inzetten. Eén van de meest gebruikte is het klanttevredenheidsonderzoek. Dit onderzoek helpt enorm met het verzamelen van klantfeedback. Bovendien werkt het twee kanten op: u verzamelt waardevolle klantinformatie en klanten krijgen een beter gevoel over uw bedrijf. Zij merken namelijk dat hun mening wordt gevraagd en gewaardeerd wordt. Dit is iets wat veel bedrijven nog nalaten. Zorg dat uw bedrijf niet bij deze groep hoort en ga aan de slag met een klanttevredenheidsonderzoek.

Bij Volkswagen vragen ze de klant niet het hemd van het lijf, maar richten zij hun klanttevredenheidsonderzoek op hun nieuwsbrief. Ze houden het doel van de survey goed in de gaten en stellen alleen specifieke vragen over de tevredenheid en de verstuurde nieuwsbrieven.

mailplus-online-survey-volkswagen

 

Product review

Als klanten in uw webwinkel een bestelling plaatsen, vraag na aflevering altijd wat de klant van het product vond. Reviews zijn waardevolle content voor uw webwinkel. Meer dan 85% van de potentiële klanten geeft aan dat reviews hun aankoop hebben beïnvloed (bron: Zendesk). De webwinkel met de meeste relevante reviews biedt vertrouwen en heeft daardoor een voorsprong. Daarnaast draagt de unieke content bij in de ranking van zoekmachines.

mailplus-online-survey-coolblue

 

Houd het simpel, geef de klant in de e-mailing de mogelijkheid het product te beoordelen door middel van een product rating zoals Coolblue het aanpakt.

Evaluatie

Heeft u een event of workshop georganiseerd? Dan wilt u natuurlijk graag weten hoe de deelnemers het vonden. Om deze waardevolle informatie te ontvangen, is het van belang om na een event een survey uit te sturen waarin u om die feedback vraagt. Stuur daarom een dag na het event een online survey uit, het event ligt dan nog vers in het geheugen. Zo geven de deelnemers een goede mening over de communicatie rondom het event en over het event zelf.

mailplus-online-survey-expo

Behoeftepeiling onder klanten

E-mail marketing kan een goede toevoeging zijn bij uw producten of diensten. Lanceert u binnenkort een nieuw product of nieuwe dienst? Dan kan het interessant zijn om de behoefte onder uw klanten te peilen. Stel, u bent bezig de nieuwe wintercollectie samen te stellen. Pols eens bij uw klanten of zij liever de rode of blauwe trui terug zien in de nieuwe collectie.

Organiseert u binnenkort een event? Dan kan het interessant zijn om bij uw klanten na te gaan welke gerelateerde onderwerpen zij graag op het programma terug zien.

Tips bij het opstellen van online surveys

Zoals u ziet, kunt u een online survey voor uiteenlopende doelen inzetten. Maar voordat u aan de slag gaat met online surveys, is het handig dat u een aantal zaken eerst controleert.

  • Wat is het doel van de online survey?
    Stel van tevoren vast welke vragen u beantwoord wilt hebben. Maar denk bij het opstellen van de survey ook aan de uitkomst. Is een vraag niet relevant voor de uitkomst van de survey, laat deze dan weg.
  • Houd de survey kort
    Een schot voor open doel, maar niets is zo vervelend om door een eindeloze survey te scrollen. Mocht u toch meer dan 8 vragen stellen, verdeel de vragen dan over meerdere pagina’s. Vragen krijgen die niet relevant zijn, kunnen storend worden ervaren. Zorg daarom voor een flexibele vragenlijst waarbij sommige vragen pas worden getoond bij een bepaald antwoord.
  • Geef de invultijd aan
    Geef aan hoeveel tijd uw klant kwijt is met het invullen van de online survey. Door bijvoorbeeld aan te geven dat het invullen maximaal 5 minuten kost, verlaagt u de drempel voor uw klant om de survey in te vullen.
  • Eén vraag, één antwoord
    Zorg ervoor dat elke vraag slechts één antwoord heeft. Vermijd dubbele vragen als:Heeft u het evenement positief ervaren en zou u aan een volgend evenement deelnemen?Zo krijgt u duidelijke antwoorden en vermindert u verwarring.
  • Geef een cadeautje
    Bedank uw klanten met een cadeautje na het invullen van de online survey. Geef hiervoor in de uitnodiging al aan dat zij het cadeautje ontvangen wanneer zij de survey hebben ingevuld.
    Gebruik zinnen als: Vul de enquête in en ontvang een presentje.
    Denk hierbij aan een kortingscoupon te besteden bij een eerstvolgende bestelling. Of stuur de klant een gratis white paper over een gerelateerd onderwerp.
  • Testen
    Last but not least: test uw online survey! Zo haalt u eventuele fouten eruit en ziet u of de volgorde van vragen logisch is opgesteld.

De Survey Manager in MailPlus

Wilt u zelf aan de slag met online surveys, dan helpt MailPlus u graag op weg. Lees in het MailPlus Kenniscentrum meer over online surveys en hoe u deze met behulp van e-mail marketing in kunt zetten.