• mailplus-verleng-lifecycle-van-klanten-met-automatische-campagnes

Verleng de relatie met uw klanten: gebruik automatische campagnes

Hoe lang is de gemiddelde relatie met uw klanten? En wat doet u er aan om deze te verlengen? Met automatische campagnes zet u een grote stap om deze te verlengen. Uit onderzoek van MarketingSherpa blijkt dat bedrijven die gebruik maken van automatische campagnes de klantrelatie tot vier keer verlengen! In dit blogartikel leggen we u uit hoe een automatische campagne aansluit bij de lifecycle van uw klanten.

Wat is een automatische campagne?

Met een automatische campagne stuurt u één-op-één een bericht naar uw klant op basis van een gebeurtenis: een activiteit van uw klant of een situatie van uw klant. In MailPlus wordt zo’n gebeurtenis een trigger genoemd. Onderstaand een overzicht van gebeurtenissen waar een automatische campagne voor opgesteld kan worden:

mailplus-activiteit-situatie

Naast het verlengen van de lifecycle van een klant, zijn er nog meer voordelen te noemen van deze automatische campagnes:

  • Hoge relevantie voor de ontvanger
    De mail speelt direct in op de actie van de klant
  • Tijdsbesparing voor u
    U hoeft de campagne maar één keer in elkaar te klikken. Eenmaal gestart reageert de campagne vanzelf als de ingestelde trigger af gaat
  • Extra brandexposure
    Uw organisatie staat weer een keer extra in de mailbox.

Een automatische campagne en de klant lifecycle
Een klant doorloopt diverse stadia. Door op bepaalde momenten in de lifecycle automatische campagnes in te zetten, verhoogt de betrokkenheid van de klant tot het merk. Het stadium van de ontwikkeling wordt hierdoor zo lang mogelijk gerekt.

Er kan ook voor gekozen worden om voornamelijk campagnes in te zetten in de win-back fase van een klant, denk bijvoorbeeld aan een win-back campagne met een aantrekkelijke korting. Een organisatie die veel gebruik maakt van deze strategie is Bol.com.

mailplus-klantwaarde-tijd

Bekijk de volgende twee voorbeelden en oordeel zelf over de resultaten:

De verjaardagscampagne van Foto Konijnenberg

Het eerste voorbeeld is van Foto Konijnenberg: een bekende fotospeciaalzaak in Nederland en België. Foto Konijnenberg heeft een verjaardagscampagne voor zijn klanten ingericht. Klanten ontvangen op hun verjaardag automatisch een e-mail met verjaardagswensen en een cadeau.

De meeste mensen vinden het leuk om een presentje voor hun verjaardag te krijgen. De kans dat een ontvanger deze mail opent en op de link drukt is dan ook erg groot.  Wat de e-mail van Foto Konijnenberg nog interessanter maakt, is dat de mail niet prijsgeeft wat het cadeau is. Een ontvanger moet eerst op de link drukken om het cadeau uit te pakken.

Deze mail speelt niet alleen in op de gebeurtenis van een verjaardag, maar ook op de nieuwsgierigheid van een klant.

mailplus-campagne-fotokonijnenberg

Leg de cijfers van de verjaardagcampagne naast die van de nieuwsbrief. De verjaardagscampagne scoort veel beter dan de nieuwsbrief!

mailplus-campagne-verjaardag

 

De loyaliteitscampagne van Discount4Pets

Het tweede voorbeeld is van Discount4pets. Discount4pets heeft een webshop voor benodigdheden voor huisdieren. Om klanten aan zich te binden probeert Discount4pets om de merkbeleving positief te laden. Dit doet zij door terugkerende klanten te belonen voor hun loyaliteit.

In MailPlus heeft Discount4pets een loyaliteitscampagne opgezet. Alle klanten die voor de vijfde keer een bestelling hebben geplaatst, ontvangen een bedankje voor hun vertrouwen plus een waardebon voor een volgende aankoop. Met deze kleine attentie merken klanten dat hun loyaliteit beloond wordt. Zo’n campagne heeft een positief effect op de lifecycle.

De werking van een loyaliteitscampagne in MailPlus is simpel. De campagne wordt eenmalig ingesteld en houdt bij hoeveel bestellingen een klant heeft geplaatst. Wanneer de vijfde bestelling is geplaatst ontvangt de klant automatisch de mail met attentie.

Klanten die de loyaliteitscampagne ontvangen zijn hier blij mee. Dit is terug te zien in de score van campagne in MailPlus. Leg de open ratio en de klik ratio naast de nieuwsbrief dan is een hogere score waar te nemen.

mailplus-campagne-loyaliteit

mailplus-discount4pets

Discount4Pets laat duidelijk zien hoe een automatische campagne de lifecycle van een klant kan verlengen. Daarbij is het een kleine moeite om de campagne in te richten. Uiteraard zijn er vele automatische campagnes te bedenken. Neem eens de tijd om alle campagnes die voor u geschikt zijn op te sommen.

Meer vragen?
Loopt u tussentijds nog ergens tegenaan? In ons Kenniscentrum en op ons blog vindt u alles over het opmaken en versturen van nieuwsbrieven. Of bel met de supportafdeling van uw e-mail marketingbureau. Voor alle MailPlus klanten is het nummer 079-363 70 62.