• mailplus-verrijk-je-profiel-in-3-stappen-voor-email-marketing1

Verrijk je profielen in 3 stappen voor e-mail marketing

Hoe meer je weet over jouw nieuwsbriefontvangers, des te beter je de mailings kunt afstemmen en hoe groter de engagement is. Maar in de praktijk weten veel (e-mail) marketeers niet wie hun nieuwsbriefontvangers zijn. In deze blogpost leggen we stap voor stap uit waar jij moet beginnen om je e-mail database te verrijken met relevante gegevens en hoe je deze inzet in e-mail marketing.

Download hier het stappenplan Profielverrijking voor e-mail marketing. Succes!


Kijk altijd kritisch naar je eigen e-mail bestand
Voordat je begint met het verrijken van je profielen, is het eerst belangrijk om te kijken naar je e-mail bestand. Is deze nog up-to-date? Je bounces spelen hierin een belangrijke rol. Je hebt twee soorten bounces, namelijk soft bounces en hard bounces. Bij een soft bounce is er een storing aan de kant van de ontvanger, zoals een volle e-mail inbox. Een hard bounce is een adres dat niet meer bestaat of verkeerd gespeld is. Een soft bounce is variabel en kan uiteindelijk een hard bounce worden.

Tip: houd je bounces dus goed in de gaten en verwerk deze. Want je hebt veel meer aan de resultaten van je e-mail marketingactiviteiten als je e-mail bestand regelmatig wordt opgeschoond. Het bespaart je uiteindelijk veel geld, tijd en moeite. Hieronder leggen we de stappen voor profielverrijking aan je uit.

Stap 1: update en breid je e-mail bestand uit
Zoals je misschien weet scoren gepersonaliseerde en gesegmenteerde mailings beter dan algemene mailings (DDMA Benchmark 2016). In de praktijk merken we dat organisaties onjuiste of onvolledige data hebben. Zo kunnen zij niet de mailings juist afstemmen op de nieuwsbriefontvanger. Het is dus belangrijk dat je jouw e-mail bestand update en uitbreidt.  Om hiermee te starten, beantwoord je de volgende vragen:

Welke gegevens heb ik nodig?
Bepaal welk basisprofiel je nodig hebt. Bijvoorbeeld: spreek ik mijn doelgroep aan met u of jij? In het eerste geval heb je geslacht en de achternaam nodig voor het persoonlijk kunnen aanspreken. In het tweede geval heb je feitelijk alleen een voornaam nodig. Afhankelijk van de branche en de producten/diensten die je aanbiedt, heb je hoogstwaarschijnlijk meer informatie nodig. Denk hier bijvoorbeeld aan geslacht, leeftijd, regio, levensfase, interesses, merkvoorkeur en gedrag.

Hoe kom ik aan die gegevens?
Geef prospects wat ze nodig hebben en ‘verleid’ ze om in ruil daarvoor hun gegevens achter te laten. Dat wat je geeft, moet van echte waarde zijn. Bijvoorbeeld voor B2B een kennisdocument waarmee je gratis kennis weggeeft in ruil voor zijn gegevens. Bij B2C kun je deze gegevens bijvoorbeeld verzamelen via een winactie. Je kunt het ook zonder winactie proberen, maar mensen zijn eerder bereid hun gegevens te geven als ze er wat voor terugkrijgen.

Ga vervolgens aan de slag met het aanvullen van data en databasevelden zodat de marketingdatabase a) helemaal up-to-date is en b) helemaal is ingericht om de juiste gegevens te verzamelen en profielen te verrijken.

Stap 2: koppel CRM- en marketingsystemen aan elkaar
Een koppeling van je Customer Relationship Management (CRM) systeem met marketingsystemen zorgt ervoor dat deze softwaresystemen met elkaar ‘praten’ en gegevens met elkaar delen. Dat biedt veel voordelen.

  • Met de koppeling heb je in ieder systeem hetzelfde klantbeeld.
  • Data-aanpassingen hoef je maar op één plaats te doen: door de synchronisatie worden alle gekoppelde systemen geüpdate.

Een koppeling van je CRM-systeem met je e-mail marketing software biedt naast genoemde voordelen ook veel kansen. Een simpel voorbeeld voor een B2B organisatie: bounces uit mailingacties kunnen accountmanagers triggeren om contact op te nemen en het juiste e-mailadres te achterhalen of de nieuwe contactpersoon voor die functie te leren kennen.

Een koppeling tussen CRM en e-mail marketing is een belangrijke voorwaarde voor e-mail marketing automation. Met een koppeling ontvangen je klanten e-mails die gericht zijn op hun fase in de klantlevenscyclus. E-mail marketing automation is populair omdat het helpt de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment te sturen. Een manier van werken die door steeds meer organisaties wordt ingezet. Een goede koppeling met CRM is echter wel een voorwaarde.

Stap 3: zet e-mail marketing in voor profielverrijking
Hoe kun je met e-mail marketing  de profielen van de relaties in jouw database verrijken? Daar hebben wij een aantal direct toepasbare tips voor die we graag met je delen:

  • Gebruik enquêtes en polls voor het onderzoeken en uitvragen van meningen, ervaringen, meten van kwaliteit- en merkperceptie, etc. Bij enquêtes heb je een uitgelezen mogelijkheid om ter afsluiting de nog ontbrekende basisgegevens van de prospect uit te vragen en op te slaan.
  • Analyseer in grote lijnen de URL’s waarop in de laatste vier e-mail nieuwsbrieven is geklikt en destilleer daaruit de interessegebieden. Leg deze interessegebieden vast per klant of prospect. Test of de segmentatie effect heeft.
  • Leg de interesses van nieuwe prospects en klanten vast via de inschrijfpagina van de nieuwsbrief of downloadpagina’s. Dit hoeft overigens niet direct. Je kunt een welkomstcampagne inzetten, die je ook weer kunt verdelen in verschillende e-mails waarin je meteen de toegevoegde waarde voor de klant uitlegt van het aanvullen van hun gegevens.
  • Bedenk een actie waarmee de interesses van je huidige klanten en prospects kunnen worden vastgelegd. Bijvoorbeeld een game, een kortingsactie, een event, etc.
  • Welke gegevens zijn er nog meer beschikbaar binnen de organisatie? Kijk bijvoorbeeld eens bij de klantenservice en administratie of er gegevens bestaan die niet in je databases zijn opgeslagen, maar wel relevant zijn om te weten en te gebruiken.

Met alle data die je van je klanten en prospects hebt verzameld en vastgelegd, kun je segmentatie en personalisatie toepassen. De bovenstaande stappen hebben we verder voor je uitgewerkt in een gratis white paper. Download de white paper hier.