Te veel e-mails versturen naar uw nieuwsbriefabonnees leidt tot  meer afmeldingen, meer irritatie, minder engagement en interactie. Toch? Return Path onderzocht dit en daar kwamen opmerkelijke resultaten uit naar voren. 

5 e-mails per week van dezelfde organisatie = ok!
Return Path heeft 600.000 e-mail accounts wereldwijd onderzocht en de belangrijkste conclusie luidt: Mensen die klagen over te veel mail in hun inbox zijn de mensen die het meest hun e-mails lezen en het meeste actie ondernemen naar aanleiding van e-mail zoals het kopen van producten.

Daarnaast zeggen zij dat zij best 5 e-mails van dezelfde organisatie per week willen ontvangen in hun primaire inbox. Dat betekent dat meer mailen niet leidt tot meer afmeldingen en minder engagement. Juist het tegenovergestelde is hiermee bereikt. De ROI van e-mail gaat omhoog.

Meer resultaat behalen uit nieuwsbrief? Download het gratis white paper:
Meer conversie met e-mail marketing


ROI van e-mail neemt toe met het aantal verzonden mails

Tijdens dit onderzoek is  Return Path ook aan de slag gegaan met hun ROI calculator. Hierin stopten zij alle onderzoeksdata en kwamen tot de volgende conclusie:

Mensen die in hun primaire e-mailaccount 3 e-mails in een week ontvingen van dezelfde afzender openen 43% meer van die e-mails dan de mensen die 2 e-mails in een week ontvingen.

Nog opvallender: de omzetontwikkeling vertoonde eenzelfde stijging bij deze twee groepen.

De ROI van e-mail berekenen in MailPlus
In MailPlus vindt u het communicatiewaardemodel waarmee u de prestaties van uw e-mail marketingactiviteiten nog beter kunt meten. Dit model zorgt ervoor dat aan elke e-mail die verzonden is een financiële waarde hangt.

Het model berekent de waarde van uw e-mail marketingactiviteiten op basis van een aantal factoren. Betrokken factoren zijn:

  • Doelgroepgrootte (bereik)
  • Hoe vaak u mailt (frequentie)
  • Afgeleverde e-mails
  • Geopende e-mails
  • Doorkliks vanuit e-mails
  • Afmeldingen van e-mails

Lees hier meer over het berekenen van de roi van e-mail.

Send more mail, but don’t be stupid
Opvallende resultaten als je bedenkt dat veel (e-mail) marketeers huiverig zijn om 4 keer maand een nieuwsbrief te versturen en veel bezig zijn met maildrukvraagstukken. Wijzelf schreven hier eind 2014 ook een blog over: “Maildruk: hou houdt u een prettige frequentie aan in e-mail marketing”.

Wat we hierin eigenlijk concludeerde was:  U weet nooit wat te veel is, dus kunt u maar beter e-mail marketing goeroe Dela Quist volgen: “Send more mail, but don’t be stupid”. Met dat laatste bedoelt hij dat u vooral relevant moet blijven voor uw ontvangers. Dus geen 100 mails per dag sturen bij wijze van spreken maar werken volgens een gedegen contentplanning.

Over Return Path
Return Path is een Amerikaanse partij die er kort door de bocht met haar oplossingen voor zorgt dat e-mails van aangesloten organisaties veilig en effectief worden verstuurd en afgeleverd. Daarnaast bieden zij allerlei certificeringen, data analyses, rapportages en ander diensten aan rondom de verzending en aflevering van e-mail.