Nadat GAC al jarenlang gebruikmaakte van de MailPlus-connector voor Microsoft Dynamics CRM besloot marketing manager Xavier Dusée van Nederland’s grootste Microsoft Dynamics NAV partner een connector voor Microsoft Dynamics NAV te ontwikkelen. Waarom en hoe vragen we aan Xavier.

Even kennismaken

pasfoto_xavier-duséeXavier Dusée, 8 jaar geleden gestart bij GAC, is manager van het onderdeel GAC Marketing Solutions. Het bedrijfsonderdeel dat de marketing verzorgt voor zowel GAC Corporate als GAC’s business units, actief in de branches: Zakelijke Dienstverlening, Groothandel en Productie (discreet & semi-proces).

GAC bestaat al meer dan 30 jaar en richt zich op de ontwikkeling en implementatie van bedrijfssoftware gemaakt op basis van Microsoft Dynamics NAV. De organisatie telt inmiddels meer dan 140 medewerkers.

Waarom een eigen connector voor MailPlus ontwikkelen?

dynamics-nav-integratie-mailplus-email-marketing

“Toen we vier jaar geleden met MailPlus aan de slag gingen, hebben we ook gelijk de MailPlus connector voor Microsoft Dynamics CRM bij GAC geïmplementeerd,” aldus Xavier. “Dat leverde ons  zoveel gemak op dat we het idee kregen om ook een connector voor Dynamics NAV te maken.

Als marketeer bij GAC ben ik bezig met het verkrijgen van grip op onze doelgroepen en de Customer Journey.

Het bulkt van de tools in online land, maar met het oog op resultaat is het van belang om voor je eigen doelstellingen en budget de juiste set te implementeren. Logischerwijs speelt ook bij onze klanten deze vraag. Zij moeten in een steeds competitievere markt opereren.

GAC maakt oplossingen die klanten een voorsprong geven.  Dat begint in ons geval met een gedegen implementatie van CRM in Dynamics NAV. Voeg hier een connector aan toe met de e-mailmarketingoplossing MailPlus en je kunt de klant op marketinggebied een voorsprong geven. Onze bedrijfsfilosofie is ‘Growing Together’. Als wij in staat zijn onze klanten voorsprong te geven groeien wij per definitie mee. Dat geldt dus ook voor marketing bij klanten.”

Een MailPlus-connector maken, is dat lastig?

Xavier vertelt: “Nee, zeker niet. Ik weet dat jullie zelf vinden dat het wel héél vlot is gegaan maar de MailPlus API-documentatie is gewoon duidelijk geschreven. Plus, de ondersteuning van MailPlus was uitstekend. Het is gewoon een volwassen product met een zeer complete API (de interface-laag rondom MailPlus). Dat zorgde ervoor dat we heel snel konden schakelen en ontwikkelen. Uiteindelijk bouwden we de connector in minder dan twee weken. Ik heb het project opgepakt samen met een technisch consultant van GAC. Die werkwijze, een marketing en salesman en een consultant die samen optrekken, heeft ons veel snelheid opgeleverd. Deze manier van werken is zeker aan te raden voor andere partijen die een connector willen ontwikkelen.“

Is dit een belangrijk moment voor GAC?

“Ja. Absoluut!” zegt Xavier. “De connector is inmiddels opgenomen in het productportfolio van GAC. Dat betekent dat de code op een neer is geweest naar India voor de reguliere checks en aanvullingen. En er is ook de nodige documentatie geschreven zodat business consultants aan de slag kunnen. Maar voordat dit allemaal kon gebeuren moesten we eerst productmanagement overtuigen dat het een goed idee was. Daar was de snelle aanpak, uitleg en inrichting van GAC’s releasebeleid een pre. Toen het productmanagement zag hoe de connector werkte, was het gas geven. De officiële Dynamics NAV Mailplus Connector is daarmee een feit. E-mailmarketing met Dynamics NAV is nog nooit zo makkelijk geweest.

“Toen het productmanagement team eenmaal zag hoe de connector werkte, was het gas geven. E-mail marketing met Dynamics NAV is nog nooit zo gemakkelijk geweest

De functies van de Dynamics NAV connector voor MailPlus

Veldmapping instellen
Kies welke velden je wil synchroniseren met MailPlus.

Synchronisatie contactpersonen van Dynamics NAV > MailPlus
Continue real-time synchronisatie van contactpersonen.

Profiel wijzigen vanuit MailPlus > Dynamics NAV workflow
Profiel wijzigingen in MailPlus synchroniseren met Dynamics NAV en een workflow starten voor opvolging door de accountmanager.

Bounces & afmelding van MailPlus > Dynamics NAV workflow
Bounces en afmeldingen synchroniseren met Navision en starten een workflow voor accountmanager of servicemedewerker.

Tijdelijk lijsten synchroniseren Dynamics NAV > MailPlus
Elke selectie die je in Navision maakt kun je naar MailPlus sturen. Tijdelijke lijsten zijn handig als je selecties wilt maken op datavelden die je liever niet in MailPlus hebt. Zoals bijvoorbeeld omzet.

Linkcodes MailPlus > Dynamics NAV
Links met actiecodes eraan worden vanuit MailPlus in Dynamics NAV geïmporteerd. Die actiecodes kunnen de trigger zijn voor workflows in Dynamics NAV.

Responsdata van MailPlus > Dynamics NAV
Kliks en opens worden gesynchroniseerd zodat u deze data weer kunt gebruiken om selecties te maken in Dynamics NAV.

Campagnes triggeren van Dynamics NAV > MailPlus  (ENTERPRISE)
Een actie in Dynamics NAV trigger een campagne in MailPlus. De campagne verstuurt één of een reeks van berichten. E-mails of SMS bijvoorbeeld.

Marketing dashboard (ENTERPRISE)
Interactieve business graphic click statistieken, feedback in Microsoft Dynamics NAV. Separate Marketing Dynamics NAV tabel voor uitgebreide marketing drilldowns in Microsoft Dynamics NAV.

Kunnen andere Microsoft Partners de koppeling ook aanbieden?

“Dat is wel de bedoeling maar nu nog even niet,” aldus Xavier. “De reden hiervoor is dat zo’n partner affiniteit met en passie voor e-mail marketing moet hebben. Het is namelijk niet louter een technisch feestje. De koppeling gaat namelijk veel verder dan alleen het synchroniseren van de adressen. Zoals het verwerken van afmelding en bounces. Dit moet je echt als proces gaan inrichten in jouw organisatie en dat vergt kennis. Maar ook  het werken met marketing automation campagnes vergt passie voor het marketingvak en de kunde om die campagnes uit te denken.”

Is er 1 connector of zijn er meerdere versies?

“Op dit moment zijn er 2 versies,” vertelt Xavier. “De zogenaamde Express versie en de Enterprise versie. De implementatietijd van de Express bedraagt maximaal 2 dagen. De Express versie heeft trouwens al heel veel functies standaard beschikbaar. Ik weet zeker dat elke Dynamics NAV-gebruiker al gelukkig wordt van de integrale koppeling met MailPlus. Daarnaast is er de Enterprise versie. In die versie kun je werkelijk alles synchroniseren tussen Dynamics NAV en MailPlus. De kunst zit hem erin dat je de marketeer helpt een bewuste keuze te maken gebaseerd op zijn of haar doelstellingen. Dus bij de Enterprise variant is ons advies om gezamenlijk een zogenaamde “Get Ready” workshop te doen. Daarin bepalen we het ambitieniveau en kunnen we een blauwdruk voor de implementatie maken.”

De kosten voor de connector vind je op de site van GAC.

“In de Enterprise versie kun je ook nog maatwerkvariabelen gebruiken vanuit je CRM/ERP voor betere doelgroepselecties. Die kun je dan eveneens gebruiken om e-mails te personaliseren zodat je communicatie nog persoonlijker wordt. En als laatste krijg je de mogelijkheid om campagnes te starten in MailPlus. Zo kan een accountmanager na een gesprek bijvoorbeeld direct een persoonlijke e-mail sturen met een introductiemail van jouw organisatie. Mooi opgemaakt en helemaal mobile ready natuurlijk.

Iedere gebruiker in NAV ziet op de contactpersoonkaart ook direct grafisch (NAV BusinessGraph) een weergave van de mailinginteracties, open, kliks en bounces. Zelfs op zijn tablet. Daarmee gaat een wereld open voor de marketeer en salesman. Zo kun je zien hoe klanten zich gedragen en daar op anticiperen.”

Laatste vraag: heeft de connector GAC al iets opgeleverd?

Xavier: “Zeker. De connector heeft ons al een aantal deals opgeleverd. Wij zitten namelijk niet alleen met IT-specialisten aan tafel, maar steeds vaker met marketing- en salesverantwoordelijken. Die ook nog eens een belangrijke stem in het geheel hebben. En iedereen kent inmiddels de kracht van e-mailmarketing. Het is gewoon een must om dit marketingmiddel in te zetten. Omdat wij een goede koppeling tussen Dynamics NAV en e-mailmarketing gerealiseerd hebben, geeft ons dat een voorsprong.

Het is natuurlijk ook gewoon krachtig als je kunt laten zien dat een accountmanager met één druk op de knop een campagnemail vanuit MailPlus kan versturen. Volledig responsive, volledig traceerbaar met klik-feedback direct in Dynamics NAV. Het heeft ons dit jaar al in twee belangrijke deals als een andere gesprekpartner aan tafel gezet. Natuurlijk hebben we in die deals al het andere ook goed gedaan. Dat spreekt voor zich, maar de connector heeft een andere dimensie aan de gesprekken gegeven. Een waardevolle dimensie dus.”

Belangrijk bij de ontwikkeling van een MailPlus Connector

“Laat het niet alleen over aan techniek. Juist de samenwerking met marketing is zeer waardevol.”

“Goed schakelen met MailPlus, zij helpen je snel verder.”

“Zorg voor een snelle ontwikkeling. Dan kun je er zelf mee aan de slag en het laten zien aan klanten. Dat enthousiasmeert het management.”

“Zorg dat je de salesforce goed instrueert. Leg uit dat zo’n koppeling de marketing en sales van een prospect beter kan maken. Dat helpt in de verkoop.”

“Zorg voor een goede demo. MailPlus heeft ons direct voorzien van demo-accounts. Daardoor kunnen onze accountmanagers de koppeling goed laten zien. Dat werkt!”

Meer informatie over de connector is op de GAC-website te vinden.