Ondanks de vele voordelen van een koppeling tussen CRM-software en e-mail marketingsoftware blijkt uit onderzoek van de DDMA dat maar weinig organisaties – slechts 37% – een koppeling hebben gerealiseerd tussen hun CRM-systeem en hun e-mail marketingsoftware.

In deze blogpost leg ik uit waarom het toch echt de moeite waard is uw CRM-systeem te koppelen met uw e-mail marketingplatform.

Waarom niet gewoon e-mailen vanuit het CRM-systeem?

Het kan zijn dat u e-mails verstuurt vanuit uw CRM-systeem, die niet met het e-mail marketingplatform worden verzonden. Denk hierbij aan opvolgmails na een sales- of supportgesprek, een reminder voor een evenement of reactivatiemails. Hier hangen echter verschillende nadelen aan.

De nadelen van e-mailen met een CRM-systeem:

  • Statistieken zijn vaak niet inzichtelijk
  • Opmaak is niet van gewenst niveau
  • Beperkte lijstbeheermogelijkheden
  • Directe opvolgmogelijkheden beperkt of niet beschikbaar

De voordelen van e-mailen met een e-mail marketingplatform:

  • Statistieken beschikbaar in rapportages
  • Opmaak van hoge kwaliteit
  • Segmentatie-opties voor lijsten
  • Multi-step campagnes zijn mogelijk

Dergelijke opvolgmails kunnen dus eigenlijk het beste met het e-mail marketingplatform verzonden worden, naast de nieuwsbrief.

Professionele e-mail marketing start bij de integratie

Voor professionele e-mail marketing zijn zowel het CRM-systeem als het e-mail marketingplatform nodig. Om deze te koppelen is een goed werkende integratie van belang. Alleen dan kunnen beide platformen goed inzicht bieden in de wensen en status van klanten. Op die manier kan een organisatie inspelen op de veranderende klantsituaties en de klanten bedienen.

Wanneer je de systemen koppelt, kun je:

  • makkelijk segmenteren
  • meer cross – en upsell toepassen
  • datakwaliteit beter borgen
  • sneller werken = tijdwinst
  • klantrelaties opbouwen en uitbouwen
  • bounces omzetten naar verkoopkansen

Makkelijk segmenteren
Door een koppeling te leggen met de software die u inzet voor e-mail marketing kunt u uiterst gesegmenteerde campagnes, nieuwsbrieven en acties inzetten in de communicatie met uw klanten om deze nog rendabeler voor uw organisatie te maken.

Meer cross – en upselling toepassen
Het klikgedrag geeft bovendien een beter inzicht in de klant en kan weer voor nieuwe opvolgtriggers zorgen voor verkopers en/of marketeers. Door deze gegevens bij de klant vast te leggen, kunt u in uw CRM-systeem op elk gewenst moment inzicht krijgen in welke communicatie de klant heeft ontvangen en hoe hij daarop heeft gereageerd. Een koppeling tussen CRM en e-mail marketing is daarmee een logische stap die van strategisch belang is om cross- en upselling te stimuleren en de relatie met uw klant te verbeteren.

Een derde gebied waar in dit geval letterlijk winst te behalen is, is de omzet per klant. Upsell- en crosssell-kansen dienen zich aan door inzicht in de wensen en status van klanten. Door processen en campagnes in te richten die dit continu monitoren, blijft u hier dagelijks van op de hoogte. Op die manier kan op een betrokken manier aan klantenbinding gedaan worden, en de omzet per klant verhoogd worden.

Datakwaliteit beter borgen
Bij een volledige integratie is er op veel gebieden flinke winst te behalen. Allereerst de foutgevoeligheid. Hoe meer er geautomatiseerd wordt, hoe minder fouten er worden gemaakt. Met elke menselijke handeling, zeker als het gaat om het behandelen en verwerken van gegevens, komen fouten voor. Door dit zoveel mogelijk te automatiseren met behulp van een volledige integratie is dit goed op te vangen.

crm-en-email-marketing-koppeling-integratie

Sneller werken = tijdwinst

Een ander gebied waar veel winst te behalen is, is tijd. Vele handmatige handelingen op data- en communicatiegebied kosten veel tijd. Hierdoor blijft er minder tijd over voor andere marketing- en communicatiezaken. Een volledige integratie tussen CRM-systeem en e-mail marketingplatform scheelt enorm veel tijd. Campagnes die automatisch gestart worden, gegevens die automatisch bijgewerkt worden en andere automatische acties nemen dergelijke standaardhandelingen uit uw handen.

Nieuwe mogelijkheden voor marketing bij een koppeling

Naast bovenstaande voordelen zijn er voor marketing nog meer mogelijkheden. Denk hierbij aan campagnes op basis van klik- of bezoekgedrag in e-mails en op de website. Of klanttevredenheidsonderzoeken die automatisch op basis van klantprofiel worden verstuurd. En als u een webshop heeft met een CRM-systeem in de backend, dan is koopgedrag een mooie gelegenheid om aan crosssell en upsell te doen.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Hoe beter de implementatie tussen uw CRM-systeem en e-mail marketingplatform is geregeld, hoe meer er mogelijk is op marketinggebied.

Integratie voor succesvolle bedrijfsvoering

Uw organisatie kan maar tot een bepaald punt groeien qua klanten en omzet met systemen die gescheiden zijn. Voor ‘the next level’ levert platformintegratie de essentiële informatie en mogelijkheden. Alleen op die manier is ook op grotere en bredere schaal succesvol zaken te doen. Zonder die integratie kost het allemaal teveel kostbare tijd en zijn de mogelijkheden beperkt.

Om een idee te krijgen van de integraties die mogelijk zijn tussen CRM-systemen en MailPlus, kunt u op deze pagina kijken.

Nog steeds niet overtuigd?

MailPlus-partner Blinker heeft een white paper geschreven over dit onderwerp: ’21 redenen om CRM met e-mail marketing te koppelen’. Hierin vind u meer tips en redenen over het koppelen van een CRM-systeem met een e-mail marketingplatform. Een must-read als u meer uit uw klantrelaties wilt halen.