Een e-mail marketingcampagne speciaal voor de feestdagen kan de kans zijn voor uw organisatie om wat extra’s te doen voor klanten en relaties. Een bedankje, een mooie feestdagenwens of iets vergelijkbaars: u zet net dat stapje extra in deze periode.

Een andere mogelijkheid is een jaaroverzicht van nieuws en/of evenementen die in dat jaar zijn gebeurd bij uw organisatie of in uw branche, als terugblik op het jaar. Mocht het daarvoor te laat zijn, dan is een nieuwjaarsgroet natuurlijk ook een optie: het wensen van een gezond / leuk / succesvol nieuwjaar is altijd een goede zaak.

merry-christmas-2014-email-marketing-feestdagen-kerst-mailing

Een e-mailcampagne speciaal voor de feestdagen, waarom zou u dat doen?

Een reden hiervoor is om klanten of relaties te bedanken voor hun (nieuwe) business dit jaar. Door de feestdagen hiervoor aan te grijpen, kiest u een mooi moment van het jaar om uw waardering uit te spreken. Dit kan aan het einde van het jaar zijn rond Kerst, of juist aan het begin van het jaar. In het laatste geval kunt u gelijk vooruitkijken naar het nieuwe jaar en aansturen op een fijne en succesvolle samenwerking. Denk hierbij aan het bieden van een jaarplanning voor 2015, een cadeau voor de klanten of iets anders dat nuttig of leuk is om aan te bieden én te ontvangen.

De moeite van het lezen waard: het aanbieden van bonus-content via e-mail marketing aan trouwe klanten.

Hoe gaan we dat aanpakken?

In een paar stappen is een realistisch actieplan voor een feestdagenmailing op te maken. Hieronder beschrijf ik de vier belangrijkste stappen, namelijk doel, inhoud, doelgroep en verzendmoment.

Doel

Let wel, u moet niet zomaar een feestdagenmailing gaan sturen, omdat het ‘het’ moment is, of omdat iedereen het doet. Zonder een specifiek doel is het verloren moeite. Stuurt u de e-mailing om te informeren, te bedanken, iets anders? Of vraagt u in uw feestdagenmailing een actie van de ontvanger?

Stel een specifiek doel op en koppel daar de juiste inhoud en doelgroep aan. Bijvoorbeeld: voor het nieuwe jaar een aantal events aankondigen en daar alvast inschrijvingen voor verzamelen. Naast events zijn bijvoorbeeld trainingen en workshops een mooi voorbeeld van een aankondiging voor 2015.

Heeft u geen specifiek doel? Niet de mankracht of tijd om het uit te voeren? Laat het dan voor wat het is: liever een goed uitgedachte en uitgevoerde e-mailcampagne dan een halfzachte actie die niet goed landt bij de ontvangers.

Inhoud

De inhoud moet de boodschap zo goed mogelijk overbrengen. Een video of animated gif kan heel feestelijk zijn, maar als dit te veel tijd kost of moeilijk is om (intern) te maken, dan is een simpelere opzet met een net zo goed gemeende boodschap een beter idee. Denk hierbij aan een Kerstverhaal of een persoonlijke noot of quotes van een aantal collega’s.

Doelgroep

Het kan zijn dat u uw eindejaars- of nieuwjaarsboodschap niet per se aan iedereen wilt overbrengen. Met sommige contacten (bijvoorbeeld uw nieuwsbriefleden) heeft u mogelijk nog slechts een vrij oppervlakkige relatie, terwijl met uw klanten, business partners en leveranciers die relatie vaak al steviger is. Segmenteer dan de groepen zodat ieder een gepaste boodschap ontvangt.

Verzendmoment

‘Wanneer is het beste moment om te verzenden’ is een van de bekendste en oudste vragen in e-mail marketing. Deze komt nog sterker naar voren als het gaat om speciale e-mailcampagnes, zoals in dit geval een feestdagenmailing. Er zijn drie punten waar je rekening mee moet houden:

  • aanwezigheid van ontvangers rondom de feestdagen
  • interne vakantieplanning
  • doel van de e-mailing

Er moet rekening gehouden worden met wanneer mensen er nog zijn, of al vakantie hebben, en daarnaast ook of er intern mankracht gereserveerd moet worden voor eventuele feedback op een dergelijke e-mailing. Het lastige van een e-mailing versturen –tijdens- de kerstvakantie, bijvoorbeeld op 28 of 29 december, is dat uw bereik heel klein zal zijn omdat veel mensen vrij zijn. Het tegenstrijdige is dat u wel veel aandacht krijgt in de inbox juist omdat veel mensen vrij zijn: degenen die wél werken hebben de tijd om rustig door hun e-mail te gaan, en daarnaast zullen andere organisaties vrij weinig sturen in die korte periode tussen Kerst en Nieuwjaar.

Daarnaast is het eerder genoemde doel ook van belang. Is de e-mailing niet heel erg tijdgebonden (bedankt voor uw business in 2014!) dan kan deze zowel voor, tijdens als na de kerstvakantie verstuurd worden.

Voorbeelden van feestdagenmailings

Ter afsluiting een paar voorbeelden van feestdagenmailings. Ten slotte is nooit iemand slechter geworden van een beetje inspiratie.

Liveperson

liveperson-happy-holidays-kerstmailing

Photoshelter

photoshelter-feestdagen-mailing-kerstcampagne-email-marketing

ING

ing-merry-christmas-seasons-greetings-email

Brooks Brothers

brooks-brothers-holiday-season-kerstmailing-nieuwsbrief

 Charity: water

 

charity-water-jingle-wells-email-marketing-feestdagencampagne

Meer inspiratie is te vinden op de MailPlus Pinterest-pagina met de voorbeelden van feestdagen-mailings.

Veel succes met een eventuele feestdagenmailing die u er nog uit gaat sturen, en ook met al uw e-mail marketing in 2015!