Met het groeiende aantal prikkels is het tegenwoordig steeds moeilijker om iemands aandacht te krijgen en vast te houden. Zo ook in de inbox van uw doelgroep. Het is algemeen bekend dat beeld sneller wordt opgenomen door het brein dan tekst. Aantrekkelijke visuele content in uw e-mail marketingactiviteiten speelt dus een grote rol en kunt u gebruiken om uzelf mee te onderscheiden. Maar waar moet u dan rekening mee houden?

Mooie vormgeving en buttons zonder afbeeldingen

Een van de uitdagingen is om al bij het landen in de inbox de boodschap en gewenste actie gelijk duidelijk te maken. Aangezien afbeeldingen vaak nog niet direct getoond worden, moet dat gebeuren door middel van kleur- en lettertypes. Gebruik contrastrijke combinatie van om gelijk de aandacht getrokken. Zo zijn buttons direct zichtbaar en kan de lezer meteen doorklikken.

Hieronder een voorbeeld van de MailPlus-nieuwsbrief, waarbij de CTA (‘Neem snel een kijkje’) al zichtbaar is zonder dat afbeeldingen gedownload zijn.

blog20131115-visuele-content_bericht-mailplus

Stockfotografie: geen schande, maar let wel op uw identiteit

Mocht inspiratie voor goede foto’s een van uw andere uitdagingen zijn dan is het gebruik van stockfotografie geen schande. Dit biedt verschillende mogelijkheden om kwalitatief goed en mooi beeld te gebruiken bij uw e-mailings. Een voorbeeld van een goede stockfotografie-site die bovendien gratis is, is Stock.xchng. Deze site is te vinden op http://www.sxc.hu/ en biedt veel stockfoto’s in vele categorieën. Betaalde stockfotografie-sites als iStock en Shutterstock zijn natuurlijk ook een optie.

Let bij het gebruik van stockfotografie echter wel op uw identiteit. Als deze zo belangrijk is voor uw marketingdoeleinden dat hier unieke fotografie bij hoort dan is stockfotografie geen optie.

Afbeeldingen bewerken

Maakt u gebruik van stockmateriaal? Door het te bewerken kunt u het meer eigen maken en de zweem van typisch stockmateriaal achter u laten. Niet elke marketeer heeft een programma als Photoshop tot zijn beschikking of is er in thuis. MailPlus biedt daarom de mogelijkheid om te bewerken in een uitgebreide image editor. Deze editor bevat verschillende functies, van het bijsnijden en schalen van afbeeldingen tot het aanbrengen van geavanceerde filters en verbeteringen. Bekijk de video.

blog20131115-visuele-content_editor

 

Overdaad schaadt, ook bij afbeeldingen

De verhouding afbeeldingen ten opzichte van tekst in een e- heeft dit invloed op de spam score. Onder andere Spamassassin kijkt naar de verhouding tekst/afbeeldingen: is deze scheef, dan krijgt uw e-mailing daar minpunten voor. Een te hoge negatieve score zorgt ervoor dat uw e-mailing niet meer in de inbox terecht komt: iets wat u natuurlijk wilt voorkomen!

blog20131115-visuele-content_spamassassin

Zorg daarom voor balans binnen de e-mailing. Neem zoveel mogelijk tekst op als gewone tekst en niet in afbeeldingen. Gebruik afbeeldingen alleen als deze echt een toevoeging zijn in de e-mailing. Als u daarvoor in de plaats achtergrondkleuren en afwijkende lettertypen gebruikt, maakt dit al een behoorlijk verschil. Toch twijfels over de verhouding in uw e-mail bericht? U kunt altijd gratis uw bericht laten controleren door middel van de SpamScoreChecker van Spamassassin.

Bewegend beeld, een extra blikvanger

Het gebruik van bewegend beeld in e-mailings geldt als een extra blikvanger. Afhankelijk van uw boodschap versterkt bewegend beeld de inhoud.

Met behulp van animated gifs kan dit bereikt worden in e-mails. Niet alle e-mailprogramma’s ondersteunen dit: Outlook.com, Mac Mail en Gmail wel, maar Outlook 2007/2010/2013 weer niet. Doe van tevoren dus eerst onderzoek naar de e-mailprogramma’s die uw doelgroep gebruikt voordat u hiermee aan de slag gaat.

Een paar voorbeelden van bewegend beeld in e-mails staan hieronder beschreven. Het eerste voorbeeld is van de Holland America Line, met een subtiele animatie van de tekst onder de foto.

blog20131115-visuele-content_hal1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een ander, extremer voorbeeld is een promo van Redbox. Hier kan men online films en series huren en later ophalen op een gekozen afhaalpunt. De animatie van de film ‘The Heat’ is maar liefst 3,71MB en geldt als minitrailer. Zelfs voor vlotte internetverbindingen kost het even tijd om een dergelijk bestand te downloaden, laat staan voor draadloze verbindingen.

 

blog20131115-visuele-content_redbox

 Net als met alle afbeeldingen geldt ook voor bewegend beeld dat het iets moet toevoegen aan een e-mailing wil het werken. Alleen maar iets toevoegen vanwege een gimmick of omdat het ‘hip’ is, gaat niet werken. Maakt het de e-mail extra aantrekkelijk en/of waardevol? Dan is het de moeite waard. Zo niet, laat het dan achterwege.

Wanneer u op uw doelgroep continu een goede indruk wilt maken, dan is het van belang om voor hoogwaardige kwaliteit te gaan. Aantrekkelijke visuele content is hier een vast onderdeel van. Op die manier krijgen en houden ontvangers namelijk het gevoel dat ze serieus genomen worden. Ze erkennen dat u moeite doet om op een prettige en duidelijke manier met hen te communiceren, ook op het visuele vlak. Het is dé manier om u te blijven onderscheiden.