Hoeveel tijd heeft een marketeer om een e-mailing de deur uit te doen? Vaak te weinig, omdat u als marketeer veel taken op uw bordje heeft liggen. Om een e-mailing toch zo efficiënt mogelijk te verzenden is het handig een checklist te gebruiken. Hiermee blijft de kwaliteit van elke e-mailing gewaarborgd zonder dat het veel extra tijd kost.

Het kost tijd!

De tijd die het doorlopen van de checklist kost weegt niet op tegen de zekerheid van een correcte e-mailing. Het opnemen van de e-mail marketing checklist in het verzendproces is eerder een kwestie van wennen dan dat het veel extra tijd kost.

Gebruik de checklist samen met een tweede (of derde) persoon. Een extra persoon kijkt anders naar de inhoud en technische onderdelen dan degene die in eerste instantie de e-mailing heeft opgemaakt en gevuld.

De checklist

De checklist bestaat uit verschillende onderdelen die samen ervoor zorgen dat uw bericht helemaal in orde is. Daarnaast is er een laatste onderdeel voor extern, omdat de vervolgacties buiten de e-mailing net zo belangrijk zijn als de e-mailing zelf!

Bestand□ Afmeldingen verwerkt

□ Bounces verwerkt

□ Profiel wijzigen verwerkt

□ Nieuwe aanmeldingen verwerkt

□ Doelgroepselectie klopt

Wettelijk

□ Opt-in bestand

□ Afmeldlink aanwezig/werkend

□ Contactmogelijkheid in de e-mail

Inhoud

□ Personalisatie klopt

□ Consequent gebruik u/jij

□ Landingspagina’s sluiten aan op de inhoud van de mailing

□ Alle links werken

□ Vreemde tekens juist weergegeven

□ Collega heeft proefgelezen

Inboxvelden

□ Afzenderadres

□ Afzendernaam

□ Onderwerpregel

Aflevering

□ E-mail komt in de belangrijkste e-mail programma’s aan□ E-mail wordt in alle belangrijkste e-mail programma’s correct getoondTekstversie

□ Tekstversie aanwezig

□ Opmaak tekstversie klopt

□ Servicelinks in tekstversie aanwezig

Extra functies

□ Profiel wijzigen werkt

□ Doorstuurlink werkt

□ Online versie werkt

□ Formulier/Survey/Poll werkt

□ Campagnes zijn getest

Organisatie

□ Collega’s zijn op de hoogte van
de verzending van de mailing

Wat MailPlus al voor u regelt

MailPlus doet automatisch al een aantal controles op de achtergrond die te maken hebben met personalisatievelden, het SPF-record en de spamscore.blog20131202-download-checklist

Zitten er een of meer personalisatievelden in uw bericht? Dan worden deze zichtbaar bij het testen (naar een losse ontvanger). Op die manier kan gecontroleerd worden of de juiste personalisatievelden op de juiste plek staan. Als u op uw domein een SPF-record heeft toegevoegd controleert MailPlus dit ook. Het resultaat van deze controle is terug te zien in de stap van het bepalen van de inboxvelden, direct onder het gekozen replyadres.

Naast bovenstaande punten wordt de inhoud van uw bericht gecontroleerd op de spamscore. Deze controle zorgt ervoor dat u alleen een e-mailing kan versturen die laag scoort op specifieke spam-factoren. Hier vallen bepaalde keywords onder, maar ook de verhouding tekst / afbeeldingen in uw bericht.

Scoort uw bericht te hoog? Dan kan deze niet op definitief gezet worden en dus ook niet verstuurd worden. MailPlus Support helpt u natuurlijk om het bericht te optimaliseren zodat het wel met succes verzonden wordt.

Testen is kwaliteit nastreven

Zoals eerder aangegeven zorgt het testen van een e-mailing met behulp van de checklist ervoor dat foutjes worden opgevangen. De kwaliteit van e-mailings gaat hierdoor omhoog, waardoor de ontvanger beter bediend wordt –en- deze kwaliteit afstraalt op uw organisatie. Goede communicatiekwaliteit wordt gewaardeerd en zorgt voor een betere reputatie van uw bedrijf. Het mes snijdt aan twee kanten!