Valentijnsdag is voor de commercie het eerste moment in het jaar om een thematische actie te starten. Daarna volgen nog Sinterklaas en Kerst. En verder zijn er weinig momenten waarin klanten worden verleid om een cadeautje uit te pakken.

Laat Valentijnsdag dus niet liggen. Maak er maximaal gebruik van, maar zorg ervoor dat u het nuttige met het aangename verenigt. Email marketing is daarin zeer behulpzaam.


Verklaar de liefde!

Valentijnsdag is niet alleen de dag voor geliefden. U kunt als organisatie de dag ook aangrijpen om uw relaties ‘de liefde te verklaren’. Wanneer was het voor het laatst dat u uw klanten heeft bedankt voor het klant zijn? Neem voor Valentijnsdag de moeite om een aansprekende e-mail te versturen. Het liefst gesegmenteerd en gepersonaliseerd, want dat biedt net dat beetje extra voor de ontvanger.

valentijnsdag-email-marketing-voorbeeld-arcadiasports

Bedank de klanten en geef ze een extraatje!

Bovenstaande e-mail van Arcadia Sports verklaart de liefde aan de ‘great customers’: Alle belangrijke klanten ontvangen maar liefst een korting van 15%.


Maar ik heb een zakelijke relatie met mijn klanten!

Zakelijk, schmakelijk. Achter elke klant en elke organisatie die u tot uw relaties rekent zitten mensen. Die mensen vinden het fantastisch om een keer een ander geluid te horen uit de zakelijke communicatie. Niet meer de standaard nieuwsbrieven, uitnodigingen voor evenementen en product launch persberichten.

De eerste boodschap van Arcadia Sports is niet de promotie van specifieke producten, maar een mooi ingepakt cadeau. Valentijn maakt het mogelijk om klanten te trakteren.

Verpak zo’n liefdesverklaring met e-mail marketing

Het juiste bericht op het juiste moment naar de juiste doelgroep. Uw relaties kunt u splitsen in mannen en vrouwen, om het nog specifieker te maken. Het voordeel van e-mail marketing is dat u met personalisatie en segmentatie net een stap verder kan gaan om het nog aansprekender te maken.

Klanten belonen en bedanken voor het klant zijn: dat is wat u als langlopende campagne uitrolt. Denk niet aan een eenmalige actie, maar verspreid het over meerdere momenten. Zo ontvangen klanten over meerdere jaren die waardering. Ideaal als onderdeel van customer lifecycle management.


Bedanken kan, een leuke dienst aanbieden kan ook!

Naast het bedanken van klanten kunt u ook een gratis themadienst aanbieden. Denk hierbij aan het online maken van Valentijnskaarten voor geliefden, door geliefden. Door deze dienst gratis aan te bieden en via e-mail marketing te verspreiden kweekt u gezonde goodwill. Doordat hier verder geen promotie of andere sales-achtige zaken aan hangen, zal het extra gewaardeerd worden!

Hieronder een voorbeeld van een actie van Victoria’s Secret. Met deze dienst konden mensen Valentijnskaarten maken en versturen naar hun geliefden.

valentijnsdag-email-marketing-campagne-voorbeeld-victorias-secret

 Victoria’s Secret Valentijnskaart-actie. Online maken, offline versturen.

Een dergelijke dienst aanbieden is natuurlijk een investering, maar zorgt voor behoorlijk wat exposure online. Juist omdat hier verder geen promotie achter zit, wordt het snel opgepikt door het publiek. Faciliteer hier dan ook het delen op social media voor extra bereik.

Ook hier geldt dat de boodschap met e-mail marketing gepersonaliseerd aan te bieden is aan de ontvangers, en met een mooi aanmaakformulier zijn de Valentijnskaarten zelf ook te personaliseren door degenen die er gebruik van willen maken.


Denk buiten de Valentijnsbonbondoos

Er is natuurlijk veel meer mogelijk naast bovenstaande voorbeelden. Denk bijvoorbeeld aan de volgende mogelijkheden:

– Bedrijfsvideo met Valentijnsthema waarmee klanten bedankt worden.
– Animated gifs in e-mail die speels het thema benadrukken.
– Laat mensen een gepersonaliseerde e-mail maken en versturen ipv een kaart.
– En nog veel meer.

Uiteindelijk gaat het erom dat uw boodschap gemeend en authentiek is, ongeacht hoe die verder verpakt is. Hopelijk biedt bovenstaande wat inspiratie voor een mooie Valentijnsdag e-mail marketingcampagne. Mocht het daarvoor te laat zijn: ook de rest van het jaar is het bedanken van uw klanten toegestaan!

Meer inspiratie nodig? Lees ook de blogpost ‘De kracht van visuele content in email marketing‘.