E-mail marketing wordt door marketeers het meest gebruikt als online marketing-kanaal. Volgens onderzoek van GigaOM zet 86% van marketeers in de VS e-mail marketing op reguliere basis in.

Naast de veelvuldige inzet is e-mail marketing ook het effectiefste kanaal. Het wordt het ‘digital marketing workhorse’ genoemd, waarbij doelen zoals branding (41% van respondenten), acquisitie (37%), conversie (42%) en retentie (56%) beter behaald worden dan met andere kanalen.

Met betrekking tot het laatstgenoemde doel retentie is e-mail marketing helemaal succesvol: het kanaal loopt 20% voor op social media dat op de tweede plaats staat. Door deze succesvolle resultaten is een kwart van de respondenten van plan om hun e-mail marketingbudget te verhogen. Deze verhoging staat wel op de derde plaats, achter social media marketing (38%) en content marketing (28%).

smartphone-email-marketing-mobiel-responsive-email-client

De nieuwe Gmail mobiele e-mail client op Android.

Als het gaat om mobiele e-mail marketing loopt dit echter nog achter op het mobiele e-mail gebruik. Een onderzoek van My.com uit april van dit jaar wijst uit dat bijna driekwart van de internetgebruikers in de VS e-mail op hun mobiele apparaat checkt. Daarbij is Android het populairst als mobiel OS (48%), gevolgd door Apple’s iOS (38%).

Mobiele e-mail marketing loopt achter op mobiel e-mailgebruik

Het optimaliseren van e-mail marketing voor mobiele apparaten loopt echter nog achter: een derde van de marketeers wereldwijd zetten e-mail marketing geoptimaliseerd voor mobiel in, of zijn dat van plan om te doen vanaf komend jaar. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in juni door Ascend2. E-mail marketing volgt hiermee mobiele apps (35%) en mobiele social media (33%) op de hielen. Websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel krijgen nog de meeste aandacht: ruim 54% van de marketeers gaf aan hier al mee bezig te zijn, of ermee aan de slag te gaan.

Eerder dit jaar bleek uit de DDMA E-mail Benchmark al dat mobiel steeds belangrijker wordt in e-mail marketing, ook in Nederland. De mobiele opens stegen binnen een jaar naar ruim 36% in het laatste kwartaal van 2013, terwijl dat in het begin van het jaar nog ruim 29% was.

Bron


Meer weten over mobiele e-mail marketing? Neem de 10 design tips voor mobile friendly e-mails door, en bekijk de mogelijkheden van de MailPlus nieuwsbrief-templateservice inclusief responsive templates.

E-mail marketing nieuws in de inbox ontvangen? Meld je aan voor de MailPlus e-mail marketing nieuwsbrief.