In 2015 krijgen marketeers net als in 2014 met een aantal e-mail marketing uitdagingen te maken. De uitdagingen die wij zien: e-mailbestand laten groeien, mobiele e-mail marketing is een must, en zorgen voor betere engagement.

Dit artikel is de aftrap van een reeks blogs die over de e-mail marketinguitdagingen in 2015 gaan. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier in voor onze maandelijkse e-mail nieuwsbrief.

Uitdaging 1: Zorg voor een doordachte strategie voor e-mailbestandsgroei

Als mensen zich lastig of niet kunnen aanmelden voor uw e-mail marketinguitingen op uw website, is het niet vreemd dat uw contactenbestand niet zo hard groeit. Misschien neemt het wel af: heeft u al gecheckt wat de grootte was van uw contactenbestand op 31 december 2014 ten opzichte van 1 januari 2014? Als het contactenbestand is gekrompen, is het de hoogste tijd voor actie.
mailplus-nieuwsbrief-aanmelden

De inschrijfpopup op de MailPlus-website. Een nuttige tool om inschrijvingen te boosten.

Een paar quick wins:

  • Verzamel e-mailadressen via de website – met een duidelijke inschrijfplek.
  • Gebruik een pop-up: hoe irritant ook, het werkt! Lees ook dit artikel voor meer informatie.
  • Heeft u een fysiek kantoor of winkel? Vraag aan bezoekers aan de balie of in gesprekken of zij zich willen inschrijven. Mondeling opt-in = wettelijk geldig!
  • Gebruik social media-kanalen om met regelmaat het inschrijfformulier te promoten.

Voor verdere tips om e-mail adressen te verzamelen, download het white paper met 25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen.

Naast de genoemde quick wins en het white paper is een dedicated strategie voor bestandsgroei van levensbelang. Hiermee staat of valt het succes van uw e-mail marketing. Contactbestanden nemen namelijk continu af vanwege bounces, afmeldingen en dergelijke zaken.

Om dit op te vangen én juist een groei te bewerkstelligen is het belangrijk een strategie vast te leggen. Wat zijn de doelstellingen, wie is er verantwoordelijk voor, welke kanalen worden ervoor ingezet en wanneer moeten die doelstellingen behaald zijn.

Nadat bovenstaand is geregeld, kunt u serieus aan de slag met personalisatie: een hieraan gerelateerde uitdaging voor 2015. Personalisatie biedt nog steeds net dat beetje extra ten opzichte van niet personaliseren: het is een van de grote krachten van e-mail marketing. Hier ga ik in dit blogartikel verder niet op in – hier volgt later dit jaar een artikel over.

Uitdaging 2: Mobiel: niet alleen responsive e-mails: de gehele mobiele ervaring moet top zijn

In 2014 werd al geroepen dat mobiel niet meer genegeerd kon worden. In 2015 moeten marketeers een stap extra zetten. De gehele ervaring van ontvangen e-mail tot de laatste stappen (een download, een aankoop, een video bekijken, etc.) moet top zijn op mobiele apparaten.

In een e-mail marketing trendrapport beschrijft de Amerikaanse ESP Epsilon bijvoorbeeld dat in Q3 2014 de mobiele opens wel zijn gestegen met 6,5%, maar dat de clicks juist zijn gedaald. Als reden wordt de opkomst van mobiel aangewezen: mensen nemen wel de moeite e-mails te openen, maar klikken niet door omdat de mobiele ervaring van de e-mail al niet in orde is. Ze verwachten dan dat de gebruikerservaring op de website ook tegen zal vallen.

gmail-email-marketing-client-android
Mobiel e-mailgebruik: niet meer aan te ontkomen

Het argument om niet door te klikken moet zo snel mogelijk weggenomen worden: e-mails moeten volledig responsive zijn en een optimale beleving bieden op de smartphone. Maar dit geldt zeker ook voor de landingspagina’s!

Zorg daarom niet alleen voor responsive e-mails, maar ook voor responsive landingsplekken. Alle onderdelen, of het nou pop-ups, formulieren, video’s of andere onderdelen van een website zijn, moeten perfect werken op mobiel.

Het argument ‘wij hebben niet zoveel mobiele bezoekers’ weegt niet op tegen het feit dat die hoeveelheid mobiele bezoekers alleen maar groter wordt, en ze allemaal bediend moeten worden. Elke bezoeker is er een: waarom die ‘straffen’ alleen maar omdat hij of zij een mobiel apparaat gebruikt?

Enkele tips voor de mobiele uitdaging:

  • Achterhaal uw mobiele publiek: welke apparaten en e-mail clients gebruiken zijn?
  • Test wat werkt op mobiel (en wat niet): het is een andere beleving dan de desktop.
  • Denk na over wat u als extra kan bieden op mobiel. Denk aan locatie- of op evenement gebaseerde zaken.

Uitdaging 3: Stuur aan op actie en resultaten

Actie vanuit e-mail marketing oftewel engagement was in 2014 al een uitdaging voor marketeers, maar wordt dat in 2015 nog meer. Hoe krijgt u uw contacten geactiveerd? Hoe zorgt u voor gezonde engagement in en buiten de inbox? Vergeet niet dat engagement meegenomen wordt door verschillende (web)mailproviders zoals Gmail. Zie daarvoor ook dit artikel.

Een paar tips:

  • Schrijf kort maar krachtig. 2 regels + link per artikel.
  • Duidelijke calls-to-action! Geen ‘klik hier’ maar ‘vraag xxx aan’ of ‘download yyy’.
  • Relevante, goed getimede content = bonunspunten voor engagement.
  • Zet triggered campagnes in (denk aan een welkomstmail, verjaardagsmail, inactiviteitsmail etc.).

Verder is het stellen van doelen, net als bij bestandsgroei, zeer belangrijk: alleen op die manier kan gemeten worden of de resultaten op het gebied van engagement aansluiten bij de verwachtingen en de doelstellingen.

Door die performance continu bij te houden en bij te sturen waar nodig kan op de langere termijn de engagement een verdere boost krijgen.

Niet de enige, wel heel belangrijke e-mail marketing uitdagingen

Bovenstaande uitdagingen van bestandsgroei, mobiel en engagement zijn er slechts een paar van vele, natuurlijk. Ze zijn echter wel heel belangrijk om in 2015 aandacht aan te besteden: door hier snel mee te starten maakt u de kans op doorgaand succes met e-mail marketing in 2015 een stuk groter.

Kijk voor meer tips, inspiratie en inzichten voor succesvolle e-mail marketing op het blog of het overzicht van white papers en kennisbundels.