Animaties worden in e-mail marketing steeds vaker ingezet, vooral in e-mailcampagnes voor consumenten. Animaties brengen de inhoud van een e-mail tot leven, én kunnen die inhoud verduidelijken. Denk hierbij aan een proces of stappenplan, of aan een trailer van een video of film. Bij het laatste voorbeeld wordt van de originele video of film vaak een kleine versie gemaakt voor gebruik in een e-mailcampagne.

In De kracht van visuele content in e-mail marketing beschreef ik al hoe goede vormgeving en mooie foto’s een e-mail aantrekkelijker kunnen maken. Het toevoegen van animaties is de volgende stap in het visueel aantrekkelijk maken van je e-mailing.

Bij het gebruik van animaties in e-mail geldt wel hetzelfde als voor alle andere vormen van content in e-mail marketing (en marketing in het algemeen): overdaad schaadt. Zorg dus dat er van tevoren goed is nagedacht over het doel en de functionele waarde van een animatie in een e-mail: is het nuttig of entertainment, of allebei? Gebruik het niet omdat het kan, maar omdat het wat toevoegt.

Daarnaast moet rekening gehouden worden met de grootte van een animated gif: hoe langer de animatie en hoe meer kleuren er gebruikt worden, hoe zwaarder deze wordt, hoe langer het duurt voordat deze is ingeladen. Maak hierbij dus de afweging tussen de kwaliteit/zwaarte van een animated gif, en hoe lang het mag duren voordat een e-mail met alle bijbehorende afbeeldingen is ingeladen.

Animaties in e-mail: vooral inzetbaar voor consumentenmailings

Een grote kanttekening voor het gebruik van animaties (animated gifs) in e-mail marketing is dat het vooral in te zetten is voor communicatie met consumenten. Consumenten gebruiken namelijk veelal web clients en mobiele clients voor e-mail. Denk hierbij aan Gmail en Outlook.com, maar ook aan Apple Mail en de mobiele clients van iOS en Android. Op dergelijke e-mail clients werken animated gifs over het algemeen prima.

Waar werkt het dan eigenlijk niet?
Vooral op e-mail clients die in het bedrijfsleven worden gebruikt, werken animaties niet goed: Outlook 2007, 2010 en 2013 en ook Windows Phone 7. Mocht uw doelgroep dus vooral uit contacten met bedrijfsmatige e-mailadressen bestaan, dan is de kans groot dat deze contacten de animaties in uw e-mailcampagnes niet kunnen zien.

Toch animaties gebruiken in Outlook

Wilt u toch animaties gebruiken ook al gebruikt een behoorlijk deel van uw doelgroep Outlook 2007, 2010 of 2013? Dan is het een optie om bovenin de e-mail niet het standaard ‘Als deze e-mail niet goed te lezen is…’ maar te beschrijven dat de e-mail ‘bewegende beelden bevat’, en als men de e-mail in Outlook bekijkt, men de online versie kan bekijken voor de volledige ervaring.

Inzicht in gebruik van e-mail clients

Om zekerheid te krijgen van de verdeling van de gebruikt e-mail clients bij uw doelgroep(en) is in de meeste e-mail marketing platforms in te zien welke e-mail clients er worden gebruikt. Hieronder een voorbeeld van een dergelijke opens-verdeling:

opens-per-email-client-mailplus-email-marketing

E-mail opens-rapportage uit MailPlus

Uit bovenstaand overzicht blijkt dat bij deze doelgroep Outlook 2010 een aandeel heeft van ruim 20%, en Outlook 2007 een aandeel van 9%. Dat betekent dat 29% van die ontvangers de animatie al niet te zien zou krijgen. Dat is een behoorlijk aandeel van de totale doelgroep. Hou hier dus rekening mee voordat u überhaupt de beslissing neemt om animaties in te zetten voor uw e-mail marketing. Misschien is dit niet erg, omdat alsnog ruim 70% de animatie wél ziet, of omdat het eerste frame (dit wordt getoond in e-mail clients die animaties niet laten zien) al duidelijk genoeg is als afbeelding.

In dit artikel volgen een aantal voorbeelden van animaties in e-mail die voor uiteenlopende doelen worden gebruikt. Verschillende branches zijn vertegenwoordigd: van wellness tot fashion, van entertainment tot social. Onderaan het artikel is een kennisbundel met 10 voorbeelden van animaties in e-mail marketing te downloaden.

E-mail marketing animatie voorbeeld 1: Rituals – Promotie Kerstshoppen

Soort/werking animatie: animatie met highlights van promotievideo voor Kerstshopping
Techniek: animated gif
Doel: promoten van Kerstshoppen in de webshop
Loop: Ja
Bestandsgrootte animatie: 828kb

Ter promotie van het kerstshoppen in de webshop via een actielink had Rituals een video gemaakt. De opdracht was om van deze video een animated gif te maken voor gebruik in de e-mailing. Deze animatie werd gebruikt in verschillende e-mailcampagnes in verschillende landen, dus er moesten ook versies met verschillende talen komen, gezien er ook tekst in de animatie stond.

De e-mailing:
rituals-christmas-shopping-email-marketing-campagne-animatie

De online versie met animatie: Rituals e-mailing

De volledige video: Rituals promovideo op YouTube
Animated gif: animatie Rituals promovideo

De animatie:

rituals-animatie-email-marketing-voorbeelden-1

Doordat een groot deel van de doelgroep animaties prima kon zien in hun e-mail client (meer dan 90%) was het een leuke toevoeging om een animated gif in te zetten voor deze Kerstcampagne.

E-mail marketing animatie voorbeeld 2: Holland America Line – sale-promotie

Soort/werking animatie: onderaan de 3-day sale balk wordt een tekstbalk ingeschoven en weer uitgeschoven met andere tekst
Techniek: animated gif
Doel: promoten van 3-daagse sale
Loop: Ja
Bestandsgrootte animatie: 157kb

Holland America Line heeft voor zijn 3-day sale een subtiele animatie bedacht voor de subtekst in het sale-blok.


holland-america-line-tekst-animatie-gif

De subtekst beschrijft het volgende:

1) book now for best selection
2) wordwide destinations…exceptional value

De eerste tekst verschijnt als fade-in, terwijl de tekstbalk voor het tweede deel naar boven schuift onder sale en daarna weer naar beneden schuift en wordt getoond. Een subtiele maar toch effectieve manier om aandacht te vragen voor de sale. De animatie:

holland-america-line-animatie-email-marketing-voorbeeld-2

E-mail marketing animatie voorbeeld 3: Draft – uitleg over werking calculator

Soort/werking animatie: stappen van gebruik inline calculator worden uitgelegd
Techniek: animated gif
Doel: uitleg werking calculator
Loop: ja
Bestandsgrootte animatie: 81kb

Draft is een tool om samen met anderen teksten te schrijven. De tool bevat nu ook een calculator, en de werking ervan is door developer Nathan Kontny uitgelegd in een animated gif:

draft-animatie-email-marketing-voorbeeld-3

 

Op deze manier wordt een animatie niet in vermakende vorm gebruikt, maar in informerende en educatieve vorm: zo kan in 1 beeld een proces of werking van iets uitgelegd worden.

Heeft uw organisatie zelf een tool, app of platform waarover iets in korte stappen of screenshots uitgelegd kan worden? Wie weet kan een animated gif daarin helpen!


Download alle 10 voorbeelden

Bent u op zoek naar meer voorbeelden van animaties in e-mail marketing? Download dan hier alle 10 tips:

  1. Rituals
  2. Holland America Line
  3. Draft
  4. Mr Porter
  5. Netflix
  6. Loft
  7. Sprout Social
  8. GAP Europa
  9. Boden
  10. SKY – Game of Thrones

 


E-mail marketing nieuws in uw inbox ontvangen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief! Vergroot uw e-mail marketing kennis met onze blogartikelen, white papers en video’s.

MailPlus e-mail marketing software proberen? Dit kan 30 dagen gratis met een responsive template en gratis support! Vraag nu een account aan en ga direct aan de slag!