Op dit moment sturen nog niet alle bedrijven die aan e-mail marketing doen een welkomstmail. Volgens MarketingSherpa is het percentage bedrijven die dat doet 64%: een derde van de bedrijven laat dat dus nog achterwege.

Zonde, want er valt veel te bereiken met die allereerste e-mail. In een vorige blogpost gaf ik al aan dat de welkomstmail een hele belangrijke eerste indruk kan achterlaten bij de ontvanger.

In dit artikel ga ik dieper in op een drietal voorbeelden van welkomstmails uit verschillende e-mail marketingcampagnes van verschilldende organisaties. Per voorbeeld bespreek ik belangrijke elementen van de betreffende welkomstmail om zo handvatten te geven voor het optimaliseren van uw welkomstmail.

De welkomstmail: de eerste kennismaking met een organisatie

Die eerdergenoemde eerste indruk is belangrijk, want een welkomstmail geeft de eerste houvast voor de ontvanger. Wie zijn jullie? Wat bieden jullie? Hoe kan ik ermee aan de slag? Waar zijn jullie te vinden (online / offline)? Een welkomstmail mag best promotioneel zijn, maar moet vooral ook nuttige en essentiële informatie bevatten. Laten we eens kijken hoe Vodafone, Media Markt en Parfumerie Douglas dit aanpakken.

Welkomstmail voorbeeld 1: Vodafone

vodafone-welkomstmail-email-marketing-voorbeeld

De Vodafone aanmeldbevestiging ziet er goed uit. Het design is speels en professioneel tegelijk en bevat, naast een link naar de online versie, ook een nette inleidende tekst. In de intro wordt direct al aangestuurd op het aanpassen van e-mailvoorkeuren. Dit gebeurt eronder nogmaals met de interessegebieden. Het gebruik van de aanvinkvakjes is leuk bedacht, maar is gewoon een afbeelding: deze afbeelding en de ‘Naar mijn gegevens >>’ linken door naar een profiel wijzigen-pagina. Verstandig om direct al meer te weten te komen van je ontvangers omdat je zo de content en de boodschap kunt aanpassen op hun voorkeuren. Dit zal de respons en de interactie verhogen.

Het vreemde van de profiel wijzigen-pagina is echter dat het e-mailadres niet aan te passen is. Dit terwijl het wel gewoon mogelijk is alle andere gegevens aan te passen. Het aanpassen van het contactgegeven e-mailadres is mijns inziens niet vreemd, zelfs vanuit de aanmeldbevestiging. Het kan altijd zijn dat je je bedenkt en de nieuwsbrief op een ander e-mailadres wil ontvangen.
vodafone-gegevens-bijwerken

De welkomstmail zelf bevat tot slot de beste aanbiedingen: deze linken door naar de Vodafone webshop. In de footer worden de social media-kanalen gepromoot: Facebook, Twitter, YouTube en Vodafone’s eigen klantforum.

Beoordeling welkomstmail Vodafone:

+ Promotie e-mailvoorkeuren
+ Nette vormgeving
+ Promotie social media-kanalen

– Op profiel wijzigen-formulier e-mailadres niet aan te passen

Welkomstmail voorbeeld 2: Media Markt

mediamarkt-welkomstmail-email-marketing-voorbeelden

De Media Markt stuurt net als Vodafone een nette welkomstmail. Zij werken met een dubbel opt-in: de aanmelding moet nog bevestigd worden vanuit de welkomstmail – hiervoor staat een duidelijke button in de e-mail. Wat daarnaast erg goed is, is de tip om het afzenderadres toe te voegen aan het adresboek, zodat de kans op spammelding geminimaliseerd wordt. Voor Gmail-gebruikers geldt hiervoor de tip om de e-mail naar de primaire inbox te slepen.. Dit laatste, de tabs voor verschillende soorten e-mail, is nog pas korte tijd actief in Gmail, dus Media Markt is op dit gebied zeker bij de tijd.

Als laatste worden de voordelen van de nieuwsbrief benadrukt: de aanbiedingen, evenementen en winacties waar men aan mee kan doen.

Bovendien wordt er, doordat er gebruik wordt gemaakt van dubbel opt-in, voorkomen dat adressen ‘zomaar’ ingeschreven worden. Onder de bovengenoemde voordelen staat dan ook de tekst dat, als men zich niet of per ongeluk heeft ingeschreven, niks hoeft te doen. De inschrijving wordt dan na 7 dagen ongedaan gemaakt: een hele nette manier van het zo correct mogelijk verzamelen van nieuwe inschrijvingen.

Het enige dat eigenlijk mist is, in mijn optiek, een optie om het profiel te wijzigen en interesses in te vullen – mogelijk wordt dit in een latere campagnemail nog meegenomen. Subtiel detail: rechts onderin boven de social media-kanalen worden de vestigingsgegevens getoond van de voorkeursvestiging die opgegeven is bij de registratie.

Beoordeling welkomstmail Media Markt

+ Dubbel opt-in
+ Duidelijke voordelen van de nieuwsbrief
+ Vestigingsgegevens van gekozen vestiging
+ Tips voor het goed ontvangen van de nieuwsbrief (afzenderadres, Gmail tab)

– Geen profiel wijzigen / interessevelden optie

Welkomstmail Voorbeeld 3: Douglas

douglas-welkomstmail-aanmeldbevestiging-email-marketing-voorbeelden

De welkomstmail van Douglas is eveneens mooi opgemaakt en zeer uitgebreid. De mail bevat niet alleen een bevestiging van aanmelding en introductie, maar ook een waardebon voor een gratis wenkbrauw touch-up.Natuurlijk top om nieuwe abonnees iets te geven als zij zich aanmelden, maar ik als man heb er zelf niet zoveel aan. Als je zoiets doet, vraag dan bij aanmelding naar het geslacht van de inschrijver en stem daar je welkomstgeschenk op af.

Verder worden de voordelen van de Douglas webshop benadrukt: geen verzendkosten, het assortiment etcetera.

Wat ik wel bijzonder vind, is de personalisatie in de mail en dan met name het feit dat er ‘marketing@mailplus.nl’ staat, terwijl ik me heb  is aangemeld met emailmarketing@mailplus.nl. Sowieso is het bijzonder om te personaliseren met een e-mailadres (niet echt persoonlijk), en al helemaal als in dit geval niet het volledige e-mailadres wordt gebruikt.

De laatste promotie in deze welkomstmail is de Douglas Card: een klantenpas die bepaalde voordelen biedt die niet-leden niet ontvangen. Een slimme zet om nieuwe abonnees gelijk te verleiden om de card aan te vragen, zodat zij deze naar alle waarschijnlijkheid ook zullen gaan gebruiken.

De e-mail is vrij lang, maar biedt wel een volledige introductie inclusief een waardebon, voordelen en aanbiedingen. Voor de volledigheid is het ook nog mogelijk om adresgegevens te wijzigen. Dit wordt echter niet sterk gepromoot zoals bij de Vodafone-welkomstmail.

Beoordeling welkomstmail Douglas

+ Waardebon als cadeau voor inschrijving
+ Nette vormgeving en introductie
+ Verduidelijking voordelen Douglas webshop

– Vreemde personalisatie bij introductie


Download de gratis kennisbundel met 10 voorbeelden van welkomstmails

Wilt u nog meer interessante voorbeelden zien van welkomstmails en hiervan leren? Dat kan! In onze kennisbundel “E-mail marketing voorbeelden: de welkomstmail” bespreken we naast de welkomstmails van Vodafone, Media Markt en Parfumerie Douglas nog zeven welkomstcampagnes van toonaangevende B2C en B2B merken/bedrijven.

Download de gratis kennisbundel “E-mail marketing voorbeelden: de welkomstmail”

 


E-mail marketing nieuws in uw inbox ontvangen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief! Vergroot uw e-mail marketing kennis met onze blogartikelen, white papers en video’s.

MailPlus e-mail marketing software proberen? Dit kan 30 dagen gratis met een responsive template en gratis support! Vraag nu een account aan en ga direct aan de slag!