E-mailadressen kopen of een e-mailbestand huren: er zijn genoeg aanbieders te vinden. Verschillende partijen zoals Ad Hoc Data, Datacollectief en dergelijke maken er al jaren hun business van. E-mailadressen kopen is altijd een mogelijkheid...of toch niet!

Het klinkt natuurlijk heel verleidelijk: zonder opgebouwd bestand toch een grote doelgroep via e-mail bereiken. En dat alleen door een lijst van contacten te kopen.

Een gouden regel: doe dit niet en verzamel zelf e-mailadressen. Mailen naar een gekocht e-mailadressenbestand is een slecht idee. U wordt dan gezien als spam en dit tast uw bedrijfsimago aan. Download deze gratis white paper en verzamel binnen een korte tijd veel e-mailadressen.

Als u een e-mailing naar een ingekocht bestand gaat sturen, kunt u beter uw geld direct verbranden: dit levert minder schade op voor uw bedrijfsimago.

e-mailadressen-kopen-burn-money-640
Foto via Flickr – Gaelx

Waarom zelf een e-mailbestand opbouwen?

Er zijn verschillende redenen waarom u zelf een e-mailbestand moet opbouwen.

Meer (inter)actie vanuit de e-mailing

Misschien wel de belangrijkste reden: het helpt voor meer en betere resultaten uit e-mail marketing. Uiteindelijk is dat de bottom line. Het investeren van een deel van het marketingbudget in een kanaal of tool dat niet rendeert is natuurlijk sneu geld. Dat geld kan veel beter besteed worden!

Goede start van de dialoog

Het opbouwen van een duurzame relatie met uw contacten is een van de allerbelangrijkste. Uw opt-in contacten gaan hetgeen u via e-mail marketing communiceert veel beter waarderen dan wanneer ze het ‘zomaar’ ontvangen zonder dat ze er om gevraagd hebben. Start die relatie en dialoog via e-mail marketing op de juiste manier!

emailadressen-kopen-of-dialoog-email-marketing

Wetgeving

Denk echter ook aan de wetgeving. U mag alleen mensen die opt-in hebben gegeven aan uw organisatie commerciële berichten sturen. Het maakt hierbij niet uit of het bedrijfs- of consumentencontacten zijn.

Eigen bestand betekent eigen verantwoordelijkheid

Een reden die vaak onderbelicht blijft om zelf een e-mailbestand op te bouwen is dat uw organisatie uiteindelijk de bestandseigenaar is. U heeft er de verantwoordelijkheid voor, en beslist daarmee ook wat er mee gebeurt. Zo houdt u controle over wat, wanneer naar welk deel van het bestand gecommuniceerd wordt. Zo houdt u een prettige frequentie aan in e-mail marketing.

Hoe kunt u zelf een e-mail marketing bestand opbouwen?

Als het nu duidelijk is waarom u zelf een e-mailbestand moet opbouwen, dan volgt natuurlijk de vraag: hoe?

Hieronder volgen een paar tips om u in ieder geval op weg te helpen. Er zijn echter tientallen manieren om e-mailadressen te verzamelen.

Aan het begin van het jaar gaf ik al aan dat een van de e-mail marketing uitdagingen voor 2015 bestandsgroei is. Als u niet weet of uw bestand in de afgelopen 12 maanden is gegroeid of gekrompen, dan is het de hoogste tijd om hier actie op te ondernemen. Dergelijke KPI’s (key performance indicators) over uw e-mailbestand moeten altijd bekend zijn.

De tips voor gezonde, gestage bestandsgroei:

  • Verzamel e-mailadressen via de website – met een duidelijke inschrijfplek boven de ‘vouw’, liefst in de header.
  • Gebruik een pop-up: hoe irritant ook, het werkt! Lees ook dit artikel voor meer informatie.
  • Heeft u een fysiek kantoor of winkel? Vraag aan bezoekers aan de balie of in gesprekken of zij zich willen inschrijven. Mondeling opt-in = wettelijk geldig!
  • Gebruik social media-kanalen om met regelmaat het inschrijfformulier te promoten.
  • Kijk naar mogelijke externe bronnen: denk hierbij aan partners, leveranciers, evenementen et cetera. Via al die contacten en momenten kunt u (op bijvoorbeeld een specifieke landingspagina) prima e-mailadressen verzamelen.
  • Google AdWords! Misschien niet de meest voor de hand liggende optie, maar denk aan het volgende: als iemand op een bepaald onderwerp zoekt via Google, en dat onderwerp valt in een categorie waar u veel over te melden hebt, waarom daar niet op adverteren?

Voor meer tips hebben we een white paper beschikbaar: 25 tips om e-mailadressen te verzamelen.

Download het white paper ’25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen’

Vervolgstappen nadat een continu bestandsgroei in gang is gezet

Na het waarom en de hoe met betrekking tot bestandsgroei zijn er natuurlijk een aantal vervolgstappen. Alleen een opt-in met een e-mailadres is al een start, maar ook niet meer dan dat. Hoe gaat u personaliseren? Hoe gaat u relevante content bieden? Hoe gaat u specifieke multi-step campagnes inrichten? Zonder uitgebreide en correcte data van uw contacten is dat niet te doen.

Vraag daarom in de aanmeldbevestiging die u natuurlijk stuurt, maar ook op een later moment, om extra gegevens. Zo kunnen contacten hun profiel verrijken. Denk hierbij aan basisgegevens zoals geslacht, voornaam, achternaam en dergelijke. Misschien ook een geboortedatum als u een verjaardagsmail gaat sturen, of adresgegevens als geografische data belangrijk is. Want data die te koppelen is aan context (de personen zelf) wordt informatie. En informatie is actionable: er zijn campagnes voor te bedenken, relevante content voor te produceren, et cetera.

Voorkeuren + gedrag = relevante content

Bovenstaande zijn natuurlijk persoonsgegevens, maar er zijn ook zogenaamde voorkeurs- en gedragsgegevens. Welke mensen klikken door op welke artikelen? Over wat voor onderwerpen willen zij nieuws en meer informatie ontvangen? Ontsluit deze gegevens door een profiel wijzigen-formulier op te nemen in de nieuwsbrief. Dit kan echter ook al in de aanmeldbevestiging die men na de inschrijving ontvangt. Op deze manier kunt u relevante content aanbieden aan uw contacten, ideaal!

Uiteindelijk bereikt u uw doel én u helpt uw contacten met nuttige en relevante informatie. Dat is precies de grote kracht van e-mail marketing: mensen helpen met relevante content waardoor ze steeds meer geneigd zijn om zaken met u te doen. Goed voor uw business, goed voor uw contacten!

Hoe werkt het bij MailPlus

Bij MailPlus wordt een anti-spam beleid gehanteerd. Iedereen die MailPlus gebruikt voor e-mail marketing moet zich hier aan houden. Het komt er op neer dat e-mailuitingen (e-mailings) alleen naar contacten gestuurd mogen worden die vooraf expliciet toestemming hiervoor hebben gegeven. Daarnaast is het toegestaan aan klanten of bv donateurs (in het geval van een goed doel) waar uw bedrijf of organisatie een relatie mee heeft, ongevraagde e-mails te sturen. Let wel: dit mag alleen voor gelijksoortige diensten of producten waar de klantrelatie op gebaseerd is, en de ontvanger moet zich ook voor die berichten eenvoudig kunnen afmelden.

Het volledige anti-spam reglement van MailPlus is hier te bekijken (pdf).

Succes met e-mail marketing!