Voor e-mail marketing gelden vele uitdagingen. Één van de uitdagingen die altijd terug komt, is het verzamelen van e-mailadressen. Om de grootte van een e-mailbestand op peil te houden en verder te laten groeien moet de aanwas continu in de gaten gehouden worden. Daarnaast bieden nieuwe kanalen de mogelijkheid om het aantal bronnen uit te breiden.

Door constante groei van het e-mailbestand wordt e-mail marketing een steeds sterker communicatiemiddel. Één van de nieuwe middelen is het direct laten inschrijven van nieuwe contacten op het Twitterplatform zonder formulier. Dit werkt met zogenaamde Lead Generation Cards. Na een testperiode met een selecte groep bedrijven zijn deze nu door iedereen in te zetten. Hieronder leg ik kort uit wat ze zijn en hoe ze werken.

Wat zijn Lead Generation Cards van Twitter?

Lead Generation Cards bieden de mogelijkheid om nieuwe contacten te werven via Twitter. Deze dienst die vorig jaar is geïntroduceerd, laat Twittergebruikers op een veilige en makkelijke manier inschrijven voor actiemailings en nieuwsbrieven.

In een Lead Generation Card staan de gegevens van een Twittergebruiker vooringevuld. Deze hoeft alleen maar op de aanmeldbutton te klikken om zich in te schrijven. Hierdoor hoeft iemand het Twitterplatform niet te verlaten en hoeft er geen formulier ingevuld te worden. Hieronder een voorbeeld van een promoted tweet, met daaronder de Lead Generation Card met de ‘Join the club!’ button.

emailadressen-verzamelen-twitter-lead-generation-cards-inschrijven


Hoe werken Lead Generation Cards?

De Lead Generation Card is onderdeel van een promoted tweet op Twitter. Als mensen de promoted tweet zien en erop klikken om die uit te schuiven, zien ze de omschrijving van het aanbod (bv ontvang dagelijks aanbiedingen in je inbox), en de call to action. Deze call to action is een button en de tekst is naar wens aan te passen.

Nadat de Twittergebruiker op de button heeft geklikt, wordt zijn informatie veilig naar u gestuurd. Nieuwe contacten komen in het Twitter Ads-account van uw organisatie te staan. Deze zijn dan in een CSV-bestand te downloaden. Deze nieuwe aanmeldingen kunnen daarnaast met een GET/POST-request naar uw CRM-platform gestuurd worden, indien gewenst.

twitter-lead-generation-card-channel4

Hoeveel nieuwe aanmeldingen levert het eigenlijk op?

De vraag is natuurlijk wat het oplevert na de moeite van het aanmaken van een promoted tweet en Lead Generation Card. Volgens resultaten van Adii Pienaar, founder van WootThemes en de schrijver van Brandiing, is de conversie zo’n 67%. Dit betekent dat 2/3e van degenen die een promoted tweet zien, deze daadwerkelijk uitklappen en zich inschrijven. Het simpele proces zorgt ervoor dat de drempel voor het aanmelden laag is. Om de conversie bij een dergelijke campagne in de gaten te houden, is het van belang om dit regelmatig te meten. Dit kan via het Twitter-platform zelf in het analytics-deel, of door de lijst te downloaden van aangemelde contacten.

Actief op Twitter? Dan zijn Lead Generation Cards een mooie aanvulling

Als uw organisatie al actief is op Twitter en een redelijk aantal volgers heeft, dan is het de moeite waard om Lead Generation Cards in te zetten. Hiermee kan namelijk een extra kanaal voor communicatie geopend worden. E-mail marketing is ideaal om een relatie op te bouwen en verder uit te werken. Niet alleen is de inbox een plek waar meer ruimte is voor communicatie dan met Twitter: een e-mail heeft ook langer effect dan een tweet. Een tweet is binnen korte tijd al weggezakt in de timeline van mensen, terwijl e-mails nog lang in de inbox blijven staan totdat er actie op wordt ondernomen.

Voor meer informatie over de Twitter Lead Generation Cards, lees de aankondiging op het Twitter-blog en de help-pagina in het support-deel van de Twitter-site.