Als marketeer bent u continu op zoek naar manieren om meer uit uw e-mail marketingactiviteiten te halen. Een van de belangrijkste succesfactoren is het opbouwen van uw bestand. Hoe meer contactpersonen in uw bestand, hoe meer kliks en dus conversie u kunt verwachten. Naast het aantal contactpersonen is er nog een belangrijke succesfactor: engagement. In hoeverre zijn uw lezers betrokken en lezen ze daadwerkelijk uw e-mailings?

Wat is engagement eigenlijk?

Engagement kan vrij worden vertaald als “de mate van betrokkenheid van een ontvanger ten opzichte van een merk of organisatie”. Er zijn verschillende definities in omloop. Het is daarom eenvoudiger om te kijken naar het begrip ‘inactiviteit’. Hetgeen je als e-mail marketeer wilt voorkomen. Een praktische richtlijn voor inactiviteit is om te kijken naar het aantal opens in een periode van 12 maanden. Heeft een contact in deze periode geen enkele keer uw e-mailings geopend, of vanuit een e-mailing doorgeklikt? Dan is hij inactief. De periode van 12 maanden is, zoals genoemd, een richtlijn en afhankelijk van uw verzendfrequentie, aankoopperiode en verkoopkanalen.

Hoe ‘engaged’ zijn mijn contacten?

In MailPlus is dit eenvoudig te achterhalen door een doelgroepselectie te maken op basis van niet geopend in een bepaalde periode (bijvoorbeeld 12 maanden). Door deze contacten uit een bestaande doelgroep te filteren, ziet u precies wie actief en wie inactief is. Heeft u te maken met veel inactieve contacten? Dan is het zaak om ze zo snel mogelijk te reactiveren.
blog20131108-engagement_doelgroep-verfijnen

Activeer de inactieve contacten!

Om inactieve contacten weer actief te krijgen, adviseren we om een reactivatiemailing te sturen. Verstuur deze e-mailing op een ander tijdstip en dag dan waarop u normaal uw e-mailings stuurt. Misschien is het niet openen in het verleden veroorzaakt door het moment van verzenden.

In de reactivatiemail zelf geeft u aan dat u het jammer vindt dat er al enige tijd geen contact meer is en dat u dit graag wilt herstellen. Om ontvangers over de streep te krijgen, vermeldt u duidelijk waarom zij weer met u in contact moeten komen: “What’s in it for me?”. U kunt ingaan op bijvoorbeeld interesses, het type content dat een lezer graag wil ontvangen en de frequentie van contact. Een korte enquête of profiel wijzigenformulier biedt hierbij uitkomst.

blog20131108-engagement_voorbeeld1

 

Contacten inactief: verwijderen dan maar, toch?

Het verwijderen van contacten is misschien een simpele en logische laatste stap. Echter, vergeet niet dat het veel moeite heeft gekost om al die contacten en hun gegevens te verzamelen. Gooi ze dus niet zomaar weg! Blijf in contact met ze, zij het minder frequent dan uw vaste doelgroep, en maak een aparte doelgroep aan voor inactieve contacten. Deze aparte doelgroep heeft een aantal voordelen:

    De rapportages van uw reguliere e-mailings blijven zuiver
    Het geeft een duidelijk beeld van uw bereik
    Het bespaart u kosten (omdat u minder frequent mailt)
    Door de lagere frequentie is er minder kans op nadelige gevolgen voor de aflevering van mailings

Op die manier voelen die contacten zich niet vergeten en redt u het deel van het bestand dat anders verloren zou gaan. Elk verloren contact is er namelijk een: deze behouden kost minder moeite dan het verzamelen van nieuwe contacten.