Kortgeleden heeft Facebook App Links geïntroduceerd op het f8 Developers Conference in San Francisco. AppLinks is een open standaard en bedoeld om links vanuit e-mails of apps te maken naar andere apps. App Links-partners zijn onder andere Spotify, Pinterest, Dropbox en Hulu. Mocht op een mobiel apparaat een bepaalde app niet geïnstalleerd zijn, dan is er een zogenaamde ‘fallback’-url in te stellen om de gebruiker toch door te laten klikken.


Multi-platform: iOS, Android en Windows Phone

In de documentatie staat uitgelegd hoe App Links gepubliceerd worden. Dit gebeurt door middel van meta tags en specifieke links voor apparaten. Voor Apple’s iOS-apparaten zoals de iPhone en iPad gelden namelijk andere eigenschappen dan voor Android.

facebook-app-links-email-marketing-properties

Naast het linken naar apps vanuit e-mails en het linken van app naar app bestaat ook de mogelijkheid om als fallback in te stellen dat men naar de app store wordt gestuurd om een app te downloaden. Daarnaast worden er tips gegeven op het gebied van de gebruikerservaring: zo wordt er aangeraden om gebruikers terug te laten keren naar de app waar ze vandaan komen met een duidelijke button.

facebook-app-links-user-interface-touch-to-return

Nieuwe kansen voor marketeers

Als gevolg van de introductie van het App Links-platform kunnen marketeers nu een mobiele ervaring zonder drempels bieden aan het publiek. Tot nu moest er altijd naar een (mobiele) webpagina gelinkt worden vanuit bijvoorbeeld een marketing e-mail. Het is met de nieuwe App Links-functionaliteit echter mogelijk om direct naar een app te linken op de iOS, Android en Windows Phone-platforms.

Op die manier kunnen marketeers het publiek efficiënter door allerlei handelingen begeleiden. Van het bestellen van producten tot het inschrijven voor evenementen: wat voorheen alleen met weblinks kon, kan nu ook met App Links. Voor e-mail marketing betekent dit nieuwe mogelijkheden om het gebruik van apps verder te promoten en faciliteren.

Juist omdat steeds meer e-mails op mobiele apparaten worden gelezen, is App Links een welkome ontwikkeling. De eindgebruiker heeft zo een meer consistente beleving als er vanuit een e-mail die geoptimaliseerd is voor mobiel doorgeklikt wordt: hij komt niet terecht op een klassieke webpagina die niet geoptimaliseerd is voor mobiel maar in de dedicated app.

De onderstaande video laat zien hoe App Links werkt: cross-platform is geen probleem, en er kan ook van app naar app worden gelinkt.