Voor wie het gemist heeft: kortgeleden heeft Google een nieuwe e-mail client geïntroduceerd genaamd Inbox by Gmail. Inbox is gemaakt door de engineers van Gmail, die hun 10 jaar aan ervaring (jawel, Gmail stamt alweer uit 2004) in de nieuwe e-mail client hebben gestopt.

Inbox is jaren in de maak geweest volgens de officiële aankondiging, en het doel van de nieuwe e-mail client is het beter kunnen behappen van de grote hoeveelheden e-mail die men tegenwoordig ontvangt. Heeft u dus met de ‘klassieke’ Gmail moeite om uw e-mail bij te houden, dan is Inbox misschien de juiste e-mail client voor u.

Heeft iemand nog een Inbox by Gmail invite over?

Op dit moment werkt toegang tot Inbox by Gmail alleen nog via een invite-systeem. Dit doet denken aan de tijd dat Gmail ruim 10 jaar geleden nog in beta-fase was, en invite-only was. Indien u een e-mail heeft gestuurd naar inbox@google.com met een verzoek tot toegang, dan zal u binnen enkele dagen onderstaande e-mail ontvangen in uw Gmail mailbox:
inbox-by-gmail-invite-email

 Deze geeft toegang tot het downloaden van de Inbox app voor Android of iOS. Daarnaast is de webmail client ook beschikbaar via inbox.google.com, maar op het moment van schrijven alleen nog voor de Chrome-browser, nog niet voor andere browsers.

Inbox by Gmail webmail client: minimalistisch, functioneel en slim

De webmail client is zeer minimalistisch opgezet. Bovenin in de blauwe balk de ‘hamburger’ (drie horizontale streepjes) voor het sidebar-menu (zie ook volgende screenshot), Inbox om terug naar het overzicht te gaan, de Search-balk, de sticky-toggle, Google Hangouts, alle Google Services, de notificaties en als laatste het profiel-icon.

inbox-by-gmail-webmail-client

Rechts onderin een zeer handige feature: bij een mouseover over de rode cirkel met de plus schuift deze uit naar boven met de optie om degenen die je het recentst hebt gemaild, nogmaals een mail te sturen, de blauwe cirkel biedt de snel in te stellen Reminder-optie terwijl het gele ticket icon de optie biedt anderen uit te nodigen voor Inbox by Gmail. Als laatste biedt de grote rode cirkel onderin de optie direct een e-mail op te stellen en te versturen.

Dit is hoe e-mail clients wat mij betreft moeten werken. De functionaliteit moet goed en simpel te gebruiken zijn, en niet ‘in de weg’ zitten van wat mensen willen bereiken. In dit geval gaat het om het afhandelen van e-mail: door de doorontwikkeling van Gmail naar Inbox komt e-mailgebruik steeds meer in de buurt van de ideale situatie. Het kunnen afhandelen van (flinke hoeveelheden van) e-mail zonder al teveel tijd en moeite.

De volgende stap in e-mail volgens Google

 

De volgende stap in e-mail is volgens Google niet de aloude inbox met het klassieke overzicht van ontvangen e-mails. Dit heeft Google in Gmail al deels doorgevoerd door de inzet van Gmail Tab. Google gaat met de nieuwe e-mail client Inbox by Gmail nog een stapje verder.

Bundles

Met het instellen/toepassen van Bundles groepeert u gelijksoortige e-mail. Dit helpt de gebruiker om efficiënt door zijn inbox heen te komen. In plaats van veel dezelfde e-mails apart te moeten aanvinken om af te handelen, is dit nu met Bundles heel snel geregeld.

inbox-by-gmail-webmail-client-sidebar

In bovenstaande screenshot met sidebar uitgeklapt aan de linkerkant zijn al een aantal voorgedefinieerde Bundles te zien: Travel, Purchases, Finance, Social en Updates. Een van de Bundles die al bekend is van de Gmail Tabs, waar veel nieuwsbrieven en actiemailings in terecht komen, heet Promotions – in Inbox by Gmail afgekort naar Promos. Het bijzondere van Promos in Inbox is wel dat hier (nog) niet de e-mails in Pinterest-style worden getoond zoals met de Gmail Tabs gebeurt. Mogelijk volgt dit in een latere fase nog als functionaliteit.

Highlights

In het geval van Highlights zegt de naam eigenlijk al genoeg: de belangrijk(ste) info wordt getoond in de inbox. Heeft u bijvoorbeeld ergens een tafel gereserveerd, dan wordt in Inbox het adres van het restaurant getoond, en de openingstijden ook. Het is behulpzame extra info die Inbox van het web plukt om naast de e-mail te tonen: het is dus niet informatie die origineel al bij een e-mail zat.

Om Highlights in te zetten voor uw e-mail marketingcampagnes en nieuwsbrieven is het van belang de zogenaamde Email Markup van Google door te nemen. Deze is hier te vinden. De verschillende markup-vormen bieden de mogelijkheid Highlights te bieden die bijvoorbeeld over een vlucht, een bestelling of een reservering in een restaurant gaan. Op deze pagina is de voorbeeld-markup van een restaurant-reservering te vinden.

Reminders

Reminders is een functie om snel minitaken toe te voegen in Inbox. Denk aan bijvoorbeeld het ophalen of meenemen van iets, of ergens naartoe gaan. Het slimme van deze functie is dat veelgebruikte acties als suggestie naar voren komen. Tik je bij het toevoegen van een reminder bijvoorbeeld ‘ophalen’, dan vult Inbox dit al aan:

inbox-by-gmail-reminder-toevoegen

In bovenstaand voorbeeld wordt ‘ophalen’ aangevuld met ‘shirts ophalen, posters ophalen, tickets ophalen’ enzovoort. Een handige functie die ook direct vanuit de rode cirkel rechtsonder beschikbaar is.

De voordelen voor de ontvanger

Er is goed nieuws voor de ontvanger. E-mail wordt met Inbox by Gmail veel meer ‘actionable’. In plaats van losse pakketjes met informatie worden e-mails ineens taken, afspraken, herinneringen in de inbox. Gecombineerd met informatie van buitenaf wordt het kanaal nog krachtiger voor belangrijke communicatie. Zie het volgende voorbeeld van de Inbox by Gmail app:

inbox-by-gmail-bundles-calendar-item

Er kan bij de Updates op ‘Coffee and pie’ direct Yes, Maybe of No gekozen worden, zonder de e-mail te hoeven openen. Dat is nog eens snelle afhandeling van e-mail!

Daarnaast wordt het leuk om een lege inbox na te streven: inbox zero ziet er heel zonnig uit in Inbox (webmail client-versie):
inbox-by-gmail-clean-inbox-zero

De invloed van Inbox by Gmail op e-mail marketing

De marketeer mag zichzelf met Inbox by Gmail ook voorzichtig gelukkig prijzen. De nieuwe “Snooze” – functie geeft mensen de kans om e-mails te snoozen tot ze er  écht tijd voor hebben. Dit betekent dat ook marketingmails niet zomaar op de grote hoop verdwijnen. De zaken die mensen echt tot zich willen nemen, waarvoor ze zich écht hebben ingeschreven, die kunnen heel makkelijk bewaard worden tot het moment dat men er echt voor gaat zitten.

Het is bijna als de reclamefolders in de brievenbus op zaterdag: alleen die dag hebben mensen de tijd om ze rustig door te nemen. Bedrijven zoals Makro zorgen er al tientallen jaren voor dat de folders op die dag op de mat liggen. Snoozen van e-mails zorgt ervoor dat een ontvanger zelf z’n moment gaat kiezen wanneer hij deze gaat lezen en er verder iets mee gaat doen.

Dit heeft als gevolg dat het verzendmoment (voor contacten met een Gmail-adres) minder uit gaat maken voor het openen van en actie ondernemen op e-mails. Wat echter wel steeds meer van belang wordt voor die contacten is de afzendernaam en onderwerpregel. Op basis daarvan worden alle vervolgacties (en non-acties!) bedacht en, in het geval van Inbox by Gmail, razendsnel uitgevoerd. Zorg er dus voor dat uw organisatie er in die paar seconden in positieve zin uitspringt.

Daarnaast biedt het eerdergenoemde Highlights de mogelijkheid de inbox interactiever en informatiever te maken, met belangrijke en/of nuttige informatie die van buiten de inbox wordt toegevoegd.

Pinned: wat men later nog wil afhandelen

Naast Snooze is het pinnen van e-mails (sticky maken) en het snelle switchen tussen de reguliere (maar wel bundled!) view en de pinned view een mogelijkheid. Dit betekent dat belangrijke e-mails op die manier letterlijk blijven ‘hangen’. De uitdaging voor marketeers die aan serieuze e-mail marketing doen ligt dan ook in het relevant zijn én blijven in de nieuwe Inbox. Het klinkt oubollig, maar geldt ook voor de nieuwste e-mail client op de markt als vanouds.

Staat uw e-mail namelijk Pinned in Inbox, dan ziet de ontvanger deze regelmatig langskomen tot er iets mee wordt gedaan. Een klein stukje extra branding in de inbox.

 

Van Gmail naar Inbox: een evolutie naar efficiëntie in de inbox

In Gmail waren een aantal functionaliteiten zoals ze in Inbox zijn doorgevoerd al bekend. Denk bijvoorbeeld aan de labels en categorieën die nu deels zijn omgevormd naar Bundles. Denk aan het toevoegen van e-mails aan Tasks, wat nu terug komt als Pinned in Inbox. Gmail had het allemaal al, maar het moest nog iets verder gefinetuned worden. Dit heeft Google nu gedaan met Inbox by Gmail. Nog niet alle functionaliteit van Gmail zit erin, maar het bevat al veel mooie opties.

En misschien nog wel het allerbelangrijkste: zowel de marketeer als de ontvanger gaan er blij van worden. Enerzijds omdat e-mail sneller is af te handelen, anderzijds omdat een e-mail langer en/of beter onder de aandacht komt als deze relevant is.


E-mail marketing nieuws in uw inbox ontvangen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief! Vergroot uw e-mail marketing kennis met onze blogartikelen, white papers en video’s.

MailPlus e-mail marketing software proberen? Dit kan 30 dagen gratis met een responsive template en gratis support! Vraag nu een account aan en ga direct aan de slag!