In deze klantcase gaan we in op de e-mail marketingactiviteiten van Esri, en de integratie van het CRM-platform AFAS Profit met MailPlus in samenwerking met MailPlus-partner Optimizers.

Introductie Esri: het bedrijf
Esri Nederland helpt met 130 medewerkers mensen die geo-informatie gebruiken. De ArcGIS-technologie van Esri wordt door ruim 10.000 mensen in Nederland gebruikt. De kaarten van Esri worden wereldwijd door een groot publiek gebruikt voor de onderhoud van de infrastructuur en de zoektocht naar een duurzamere manier van leven. Zie ook de volgende video:

Wat waren de uitgangspunten en doelstellingen met betrekking tot e-mail marketing?
We zijn nu 3 jaar klant van MailPlus (dit wordt het vierde jaar) en daarvoor waren we al min of meer gestart met e-mail marketing. De tool die we destijds gebruikten was erg ingewikkeld. We stuurden toen mails en bedreven nog geen e-mail marketing.

Wel hadden we allerlei ideeën, maar de toenmalige tool was niet toereikend en sloot helemaal niet aan op hoe wij werkten.

Welke wensen waren er vanuit bovenstaande gekomen?
Toen we uiteindelijk over gingen op MailPlus konden we een en ander veel beter aanpakken. We hebben echt een enorme stap gezet.2. gengu-logo Gengu heeft alles geïmplementeerd en de templates gemaakt. Het ontwerp van de templates was een vast gegeven, omdat dit van ons moest lijken op het ontwerp van de e-mailings van Esri Global.

De punten waar we onder meer op gelet hebben bij de aanschaf van MailPlus zijn de volgende:

  • Templates makkelijk kunnen aanpassen om de content toe te voegen.
  • Doelgroepenblokken: blok 1 voor Gemeenten, blok 2 voor Bouw & Infra,
    enz. , inclusief een soort ‘doelgroepenbanner’.
  • Verzendingen van 20 contacten tot 15.000 contacten aan kunnen.
  • Resultaat van een e-mailing eenvoudig uit  het systeem te halen.
  • Analysemogelijkheden om tot betere verzending te komen (tijdstip e.d.).
  • Goede prijs/prestatieverhouding. 

MailPlus kwam in al deze punten positief naar voren.  Verder hadden we een goed gevoel bij het bedrijf en het idee dat ook in de toekomst de ontwikkelingen in de markt door het platform meegenomen worden.

Hoe is de implementatie tussen jullie CRM en MailPlus verlopen?
De implementatie was een flinke klus, want het ging om ontzettend veel velden en informatie. Bovendien ging het om veel data en velden: zo’n 30 velden en meer dan 20.000 contactpersonen.3. afas-logo

De koppeling tussen Profit en MailPlus levert ons veel tijdwinst op. Het tijdrovende gedoe van synchroniseren van klantgegevens via allerlei Excel-bestanden is verleden tijd. Het werken met allerlei bestanden betekent ook dat je niet actueel bent en het leidt bovendien tot veel fouten: daar hebben we geen last meer van.

Verder kunnen wij dankzij de MailPlus connector voor onze e-mail marketing altijd gebruikmaken van de laatste gegevens: niet onbelangrijk als je effectief marketing wilt bedrijven.

De koppeling is echt cruciaal. Daardoor kunnen we ons focussen op de inhoud van de e-mail marketing en zijn we veel minder tijd kwijt aan de contactgegevens.

4. esri

 

 

 

 

 

 

Welke specifieke feature of eigenschap van MailPlus vind je de beste voor jullie situatie?
Het zien van de resultaten van de e-mailings. Je kunt er dus concrete leads mee creëren. Daarnaast vind ik de A/B-splittest functionaliteit ook heel handig om zo de e-mail marketing te verbeteren.

5. esri-nl-nieuwsbrief

Heel belangrijk zijn de publicaties (nieuwsbrieven en magazine) en de uitnodiging voor de 50 evenementen die we ongeveer elk jaar organiseren/aan deelnemen.

De mailingtitels (benchmarks) zijn ook erg handig om grote lijnen te bekijken. We hebben dit jaar zelfs een afdelings-KPI op e-mail marketing, nl. dat de clickthrough-rate verhoogd wordt naar gemiddeld 21,5%.

Een afsluitende quote over MailPlus:
“In deze vluchtige tijd vraagt het communicatiemiddel e-mail om een robuuste tool. MailPlus biedt ons flexibiliteit en mogelijkheden om via e-mail persoonlijker en effectief contact en interactie te hebben met onze relaties.”

Met dank aan Harmen van Doorn van Esri voor zijn medewerking aan deze case!