Al veertig jaar staat Foto Konijnenberg garant voor een prima assortiment, goede begeleiding en service. Opgericht door Henk Konijnenberg is er in veertig jaar veel veranderd. Zo ging de winkel in 1999 al online. Met groot succes als gevolg. In 2013 koos Foto Konijnenberg voor MailPlus als e-mail marketingoplossing. Met een tijdsbesparing van 75% tot gevolg.

Achtergrond
Foto Konijnenberg doet het hart van menig fotograaf sneller kloppen. De vestiging in Nederland en de vestiging in België staan elke zaterdag bomvol liefhebbers die hun hart ophalen aan de prachtige apparatuur. De organisatie is naast Nederland en België actief in nog zeven landen onder de naam “Photospecialist”.  EricJan Hofman, manager e-commerce en marketing, en zijn collega Jan Karel Ekkel, implementeerden in november 2013 samen met Blinker de e-mail marketingoplossing MailPlus eCom Enterprise.

Wensen
Voor de implementatie van MailPlus werkte Foto Konijnenberg al met een andere e-mail marketingoplossing. Deze voldeed echter niet meer aan de eisen. Foto Konijnenberg wilde graag het volgende:

  • Een standaard koppeling met de Magento webwinkel-software
  • Gemakkelijk in gebruik vanwege het grote aantal e-mailings
  • Een goede campaign manager vanwege de marketing automation doelstellingen

De oplossing
MailPlus-partner Blinker stelde Foto Konijnenberg een oplossing voor op basis van MailPlus eCom Enterprise. Het gebruiksgemak van MailPlus in combinatie met een standaard connector voor Magento en een krachtige campaign manager. Na een vergelijking van verschillende aanbieders kwam deze oplossing als winnaar uit de bus bij Foto Konijnenberg. Daarna kon worden gestart met de implementatie.

Implementatie
De koppeling met Magento had wat voeten in de aarde maar werd succesvol afgerond. Hierdoor werden automatisch en “near real time” de nieuwsbrief-abonnees, de producten en de orders gesynchroniseerd met MailPlus. Vervolgens was het een kwestie van de aanmeldbevestiging inrichten en de teksten voor de verlaten winkelwagen e-mail aanpassen. Het feit dat het account is ingericht voor communicatie met negen verschillende landen en in zes verschillende talen is het vermelden waard. Dit alles zonder daarbij aan overzichtelijkheid in te boeten. In de tussentijd werd gewerkt aan het design van het e-mailtemplate. Toen dat ook was goedgekeurd kon Foto Konijnenberg aan de slag met MailPlus.

Een voorbeeld van een van de nieuwsbrieven die Foto Konijnenberg stuurt, in dit geval de Nederlandstalige versie (klik op de afbeelding voor grotere versie):

foto konijnenberg e-mail marketing

Resultaten
Na de implementatie was er direct sprake van tijdsbesparing. Voorheen kostte het een dag om de e-mailing naar vier landen te versturen. “Nu versturen we de e-mailing naar negen landen in zes talen in slechts twee uur”, aldus EricJan Hofman. Die besparing wordt gebruikt om meer tijd te besteden aan de analyse van de statistieken. “Zo leren we elke week wat werkt en niet werkt voor de doelgroep.”

Het inzicht in de actuele verkopen direct in MailPlus eCom wordt ook zeer gewaardeerd. “Dat geeft ons een goed idee welke aanbiedingen en acties goed aansluiten op de doelgroep en het gaat A/B-testen veel sneller en makkelijker maken”, zegt Jan Karel Ekkel. “Ook onze directie is blij dat we nu zo snel kunnen rapporteren wat een e-mailing heeft opgeleverd.”

De campagnes zijn een derde belangrijk winstpunt. Foto Konijnenberg heeft grootse plannen als het gaat om e-mail marketing automation. De vijf standaardcampagnes zijn daarbij een krachtig uitgangspunt. Vooral de standaard verlaten winkelwagen campagne leverde hen direct resultaat op. Maar ook de aanmeldcampagne stelt het team in staat om de nieuwe abonnees op de juiste manier welkom te heten.

Hieronder een voorbeeld van de aanmeldbevestiging:

nieuwsbrief foto konijnenberg

 

Naast eerdergenoemde campagnes wordt er ook al gewerkt aan campagnes die uniek zijn voor Foto Konijnenberg en helemaal afgestemd om de lifecycle van hun klant. Zoals een campagne die na 21 maanden een garantieverlenging aanbiedt voor specifieke camera’s. “Voorlopig kunnen we nog wel even vooruit met de campaign manager in MailPlus”, aldus Eric-Jan. “Het gaat ons helpen onze veertig jaar ervaring in goed advies en service ook online optimaal in te zetten voor onze klanten!”

Interesse in de mogelijkheden van eCom Enterprise? Bekijk de productpagina.