Onlinemakeup.nl is een Nederlandse webshop die een aantal jaren geleden begonnen is met de verkoop van make-up. Bjorn Wissink van Onlinemakeup.nl vertelt in deze klantcase de achtergrond van het bedrijf, en hoe het team e-mail marketing succesvol inzet om meer omzet te genereren met de webshop.

Hoe is Onlinemakeup.nl ontstaan?
Als gedreven ondernemers zijn wij altijd op zoek naar leuke uitdagingen. Zo liep ik op een dag met mijn vriendin in Duitsland en verbaasde ik mij over het grote aanbod aan make-up producten die er op de markt zijn.

Ik zag ook hoe enthousiast vrouwen reageren als ze make-up zien en erover praten. Met onze internetmarketingachtergrond hebben wij een marktonderzoek gedaan en zijn wij vervolgens gestart met het bouwen van onze webshop.

1. onlinemakeup_nl-promoIn maart 2012 zijn wij gestart met de verkoop in Nederland en een half jaar later hebben wij ook onze Belgische webshop geopend. Ons doel: de online make-up specialist zijn en blijven. Daarom zullen wij ook elk jaar ons assortiment blijven uitbreiden met nieuwe make-up-merken.

Maarten Sinnema en Bjorn Wissink zijn de trotste eigenaren van SinWis – Onlinemakeup.nl.

Wat waren de uitgangspunten en doelstellingen voor e-mail marketing voordat jullie met MailPlus aan de slag gingen? Waren er problemen of situaties met een platform die opgelost moesten worden?
In het begin lagen onze doelstellingen voornamelijk bij het zo goed mogelijk vermarkten van de webshop en het verzamelen van e-mailadressen die dan later konden worden ingezet voor e-mail marketing. Wij werkten met een andere e-mail marketingoplossing, maar het kostte zoveel tijd om een goede nieuwsbrief samen te stellen dat het er al snel bij in schoot. Ook het design liet vaak te wensen over. Wij waren op zoek naar het volgende:

  • Koppeling met Magento (producten / klanten / bestellingen)
  • Snel een goed uitziende nieuwsbrief maken
  • Meer informatie over de klanten verzamelen
  • Automatische e-mail campagne voor klanten met een verlaten winkelwagen
  • Duidelijke en heldere rapportages
  • Verschillende doelgroepen op het gebied van merken

Welke wensen waren er vanuit bovenstaande gekomen, en wat was de reden dat jullie uiteindelijk voor MailPlus eCom hebben gekozen?
Van MailPlus-partner Team Nijhuis hebben wij een presentatie gehad over MailPlus eCom waarin eigenlijk alle punten naar voren kwamen waar wij tegenaan liepen. En dan voornamelijk de koppeling met Magento en het snel importeren van producten in de nieuwsbrief met de juiste links, prijzen etc.

Ook de standaard campagnes in MailPlus hebben meegespeeld in de uiteindelijke keuze voor MailPlus eCom. Het is toch mooi als een jarige klant een leuke kortingscode opgestuurd krijgt door een webshop e-mailcampagne. Klantenbinding!
  
Hoe is de implementatie tussen Magento en MailPlus eCom en de samenwerking met Team Nijhuis verlopen?
In eerste instantie heeft het een aantal telefoontjes gekost, maar op het moment dat de connector de status “OK” aangaf verliep eigenlijk alles vlekkeloos.

Alle producten, klanten en orders werden zo overgenomen vanuit Magento. Via een CSV-bestand hebben wij onze nieuwsbriefleden overgezet naar MailPlus. Van Team Nijhuis hebben wij alle ondersteuning gekregen die wij nodig hadden om alles goed in te richten. We hebben nog een ochtend samen met Team Nijhuis gezeten om alle laatste zaken af te handelen, zodat wij ook vrij snel konden starten met het versturen van nieuwsbrieven.

Later hebben wij de campagneteksten en banners aangepast en zijn deze ook geactiveerd. In onze aanmeldingsmail hebben wij een button geplaatst naar een formulier waar de klant haar eigen beautyprofiel kan aanmaken. Dit profiel kunnen wij vervolgens weer gebruiken om de klant heel specifiek te benaderen via e-mail. Op die manier zorgen wij ervoor dat wij steeds relevanter zijn voor onze klanten!

Een voorbeeld van de aanmeldbevestigingsmail uit de webshop e-mailcampagne met button voor het aanmaken van een beautyprofiel in de webshop van Onlinemakeup.nl:

3. aanmeldbevestiging-beautyprofiel-onlinemakeup_nl-emailcampagne

Welke specifieke feature of eigenschap van MailPlus eCom vind je de beste voor jullie situatie?
Allereerst de synchronisaties van de producten in Magento met MailPlus.  Je hoeft nooit meer te controleren of de producten / links / afbeeldingen / teksten kloppen. Daarnaast het feit dat de verschillende productblokken helpen met efficiënt maken van actiemailings. Wij werken namelijk veel met Actie- en Nieuw-blokken.

Kan je kort samenvatten wat de resultaten tot nu toe zijn, en wat het voor jullie betekent om MailPlus eCom in te zetten voor e-mail marketing?
De omzetgroei bedraagt 12%. We zien daarnaast veel meer herhaalaankopen, dus vaste klanten die terugkomen. De topper van conversie was 13% en gemiddeld zo rond de 6% conversie per nieuwsbrief!

MailPlus is de alles-in-1-oplossing voor e-mail marketing: snel  en gemakkelijk de juiste e-mail bij de juiste klant! In 1 woord TOP.

4. bjorn-wissink-foto-onlinemakeup_nlMet dank aan Bjorn Wissink van Onlinemakeup.nl voor zijn medewerking aan deze klantcase.