Parfumswinkel.nl is opgericht door drie enthousiaste ondernemers, die naast het hebben van twee fysieke winkels ook het online landschap wilden betreden. Jory Hofs, Dorian Hofs en Cees Delfgaauw zorgen er inmiddels al acht jaar voor dat Parfumswinkel.nl draaiende wordt gehouden. De webshop ging in 2006 online en is nu uitgegroeid tot een serieuze bestemming voor make-up, parfum en huidverzorgings-producten met 90.000 klanten.

1. team-van-parfumswinkel

Parfum is vanzelfsprekend de productgroep die die focus is van het bedrijf: het assortiment is zeer uitgebreid, voor zowel mannen als vrouwen is er veel keus. Naast deze productgroep biedt Parfumswinkel ook make-up en huidverzorgings-producten aan.

Naast een ruim assortiment heeft Parfumswinkel.nl nog iets anders in huis: de webshop is de winnaar van de Thuiswinkel Award 2014 Publieksprijs XS voor de categorie Levensmiddelen en Persoonlijke Verzorging: een mooie prestatie!

Zoals eerder genoemd bestaat Parfumswinkel niet alleen als webshop: er zijn ook twee fysieke winkels. Een vestiging bevindt zich in Roosendaal, en een andere in Best.

Voor deze klantcase werd Dorian Hofs, een van de oprichters van Parfumswinkel, geïnterviewd.

MailPlus eCom Enterprise: meer gemak, meer mogelijkheden met event-driven e-mail marketing
Dorian: Voordat wij eCom Enterprise gebruikten, gebruikten wij Marcom Campaigns. Ik zal even kort vertellen over de weg naar eCom Enterprise.

Voorheen verzonden wij zeer incidenteel nieuwsbrieven. We zagen de kracht van e-mail marketing maar hadden niet de juiste middelen om dit in te regelen. We gebruikten MailChimp en YMLP eigenlijk ad-hoc. Dit gebeurde wanneer we dachten ‘we moeten weer eens een mailing verzenden’. Om dit beter op orde te krijgen zijn we overgestapt naar Marcom Campaigns. Vooral omdat we erg geloven in event-driven e-mail marketing.

2. Winkelschap

Deze MailPlus-versie was al een hele verbetering voor ons. We stuurden meer e-mailings, het kostte minder tijd en het zag er goed uit. Toch merkten we dat het veel tijd kostte om e-mailings te maken: het inladen van plaatjes, productprijzen e.d. was niet erg makkelijk. Ook de campagnes die we hadden waren erg statisch, de campagnes met producten er in kostten ons veel beheer-tijd om de prijzen up-to-date te houden.

3. parfumswinkel-mobiel-email-designToen MailPlus eCom uitkwam was dit voor ons dan ook echt een verademing. We konden in eens alle producten inladen zodat we super simpel product-informatie in een e-mailing konden inladen. De campagnes die we hadden draaien waren ineens altijd up-to-date qua prijs, status en voorraad. Doordat dit wat betreft beheer ons zo veel tijd is gaan schelen konden we nu echt e-mail marketing op grote schaal gaan inzetten.

Waarom hebben jullie voor eCom Enterprise gekozen?
Dorian: MailPlus eCom Enterprise is een must-have voor elke webshop-eigenaar. Doordat je klant, order en vooral product data kan inladen, kan je in no-time mailings maken. Door enkel even te zoeken op het ProductID, EAN of naam, voeg je in twee klikken het product in je mailing met het juiste plaatje, prijs en zelfs omschrijving. De keuze was voor ons snel gemaakt!

Hoe is de implementatie van eCom Enterprise in jullie organisatie verlopen?
De implementatie tussen onze webshop en eCom Enterprise verliep vrij soepel bij ons. We hebben de nodige technische kennis in huis, maar door de eenvoudige API was het voor ons makkelijk te implementeren. We hebben een maatwerk-webshop en konden helaas geen gebruik maken van de Magento plug-in, hadden we Magento gehad dan hadden we de oplossing vermoedelijk nog sneller neergezet.

Wat vind je de beste feature van eCom Enterprise?
De beste feature vindt ik zelf het dynamisch inladen van producten. Dit is handig voor het maken van de algemene mailings, maar vooral voor onze campagnes. We hebben nu ongeveer 40 geautomatiseerde campagnes draaien. Hadden we de productprijzen en -informatie met de hand bij moeten houden, dan had de arbeid niet opgewogen tegen de baten. Door deze functie van MailPlus hebben we daar totaal geen omkijken naar.

Kan je in één uitspraak samenvatten hoe MailPlus voor jullie het verschil maakt:
“Dankzij de dynamiek van MailPlus kunnen wij e-mail marketing breed en innovatief inzetten. Met name de campagnes van MailPlus zijn voor ons als webshop een enorme toevoeging.”

Met dank aan Dorian Hofs van Parfumswinkel.nl voor zijn medewerking aan deze klantcase!