Eerder dit jaar heeft Marketingsherpa een consumentenonderzoek laten uitvoeren onder ruim 2000 mensen. Het onderzoek draaide om de volgende vraag: 

“Welke kanalen hebben je voorkeur als het gaat om communicatie door bedrijven?”

Hierbij konden de respondenten meerdere kanalen aangeven die hun voorkeur hadden. Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat met een overweldigende meerderheid van 72% van de consumenten de voorkeur bij e-mail ligt. Hieronder de grafiek met de resultaten van het onderzoek:

marktonderzoek-marketingsherpa-email-marketing-consumenten-voorkeur-kanaal
Na e-mail volgen post met 48% en televisiespots met 34%. Op de vierde plek staat print (magazines, kranten) met 31%.

Helemaal onderaan de communicatie-keten staan mobiele apps (11%) online video advertenties (7%) en online video’s (YouTube, Vimeo, Vine) (12%).

Het is verder opvallend dat e-mail als een van de weinige digitale en online kanalen de voorkeur krijgt: de 2e, 3e en 4e plek worden ingenomen door de ‘traditionele’ kanalen en media post, televisie en print.

E-mail krijgt de voorkeur van nagenoeg alle leeftijdsgroepen

Een ander opvallend resultaat van het onderzoek is dat e-mail van alle leeftijden is. Onder alle leeftijdsgroepen scoort e-mail het hoogste, behalve bij een leeftijdsgroep: vrouwen van 65 jaar en ouder. Die leeftijdsgroep geeft nipt de voorkeur aan post: 65%, terwijl 64% kiest voor e-mail.

Bij welke leeftijdsgroep scoort e-mail dan het beste? Mannen tussen de 35 en 44, zo blijkt: niet minder dan 87% geeft de voorkeur aan communicatie vanuit bedrijven via e-mail.

Social media geen bedreiging voor e-mail als het gaat om voorkeurskanaal voor communicatie vanuit bedrijven

Met de opkomst van social media werd verwacht dat het een flinke bedreiging zou zijn voor e-mail marketing als marketingkanaal. Niets is minder waar: social krijgt van slechts 16% van de respondenten de voorkeur als het gaat om communicatie vanuit bedrijven.

Als er nog twijfels waren of er marketingbudget in e-mail marketing gestoken moest worden, dan wordt het met dit onderzoek glashelder dat dit zeker moet gebeuren.

En niet alleen dat het moet gebeuren, maar ook dat er een significant deel van het marketingbudget in e-mail marketing geïnvesteerd moet worden: het is hét kanaal dat de voorkeur heeft van consumenten! Het verdient dus serieuze aandacht, tijd en geld om zo consumenten te bereiken.

Bron

Header-afbeelding via startupstockphotos.


E-mail marketing nieuws in de inbox ontvangen? Meld je aan voor de MailPlus e-mail marketing nieuwsbrief.

MailPlus email marketing software gratis proberen? Vraag een account aan en ga binnen een minuut aan de slag.