nationaal-email-onderzoek-2014-blinker-rapportHet Nationaal E-mail Onderzoek 2014 is onlangs gepubliceerd door e-mail marketing bureau Blinker. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau CG Selecties onder bijna 2000 Nederlanders. Het rapport geeft antwoord op de vraag: ‘Hoe e-mailt Nederland?’

Dit jaar zijn de vragen flink uitgebreid (10 meer) ten opzichte van vorig jaar, toen het onderzoek voor het eerst werd gehouden. Daarnaast is het aantal respondenten verdubbeld.

Enkele bevindingen uit het onderzoek:

  • Nederlanders ontvangen gemiddeld 94 e-mails per week
  • De Nederlander leest z’n e-mail bij voorkeur tussen 17.00 en 23.00 uur
  • Nederlanders lezen hun privémail minimaal 1 keer per week op vakantie 

WhatsApp is nummer 1 voor persoonlijke communicatie

Als het gaat om persoonlijke communicatie is WhatsApp absoluut favoriet. Gemiddeld is voor 57% van de respondenten WhatsApp de nummer 1, met e-mail op afstand nummer 2 met 27%. Hierbij is wel de kanttekening van belang dat WhatsApp vooral bij de jongere generaties de boventoon voert, terwijl e-mail vooral bij de oudere generaties geliefd is.

nationaal-email-onderzoek-2014-persoonlijke-communicatie 

Goed nieuws voor e-mail marketing: kanaal is favoriet voor reclame

Nederlanders worden via heel veel kanalen bestookt met reclame. Gelukkig gaat de voorkeur van de Nederlander uit naar reclame via e-mail. In totaal kiest 72% van de Nederlanders voor e-mail als het gaat om het ontvangen van reclame. De klassieke brievenbus en Facebook kregen in verhouding een stuk minder stemmen: 19% koos voor de brievenbus en 3% voor Facebook.

nationaal-email-onderzoek-2014-reclame-via-email 

Outlook.com favoriet als webmail-provider, met Gmail op korte afstand

Als het gaat om het gebruik van webmail-providers scoort Outlook.com het beste. Deze dienst van Microsoft, voorheen bekend als Hotmail, wordt door 59% van de respondenten gebruikt. Gmail zit daar echter niet ver vanaf: 56% gaf aan deze webmail-provider te gebruiken.

nationaal-email-onderzoek-2014-webmail-provider-outlook-com-gmail

Bovenstaande en vele andere resultaten over het e-mail- en app-gebruik van Nederlanders is terug te vinden in het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 van Blinker. Het rapport is op de website van Blinker te downloaden.