MailPlus-partner Blinker heeft kortgeleden de resultaten van het Nationaal E-mail Onderzoek gepubliceerd. Interessante resultaten voor alle (e-mail)marketeers in Nederland. 

Blinker, een e-mailmarketingbureau gevestigd in Zoetermeer heeft het onderzoek in samenwerking met CG Selecties uitgevoerd onder zo’n 1000 Nederlanders. Het doel van het onderzoek was om in kaart te brengen hoe de Nederlander zijn e-mail gebruikt, en hoe e-mail zich verhoudt tot andere communicatiekanalen.

Helft start de dag met e-mail

Een van de resultaten die naar voren komt in het onderzoek heeft te maken met hoe we opstaan. 48% van de respondenten start de dag met e-mail: WhatsApp komt op de tweede plek met 25%.

Helft start de dag met e-mail
Daarnaast is er een duidelijk verschuiving naar mobiele platforms als het gaat om het lezen van e-mail. Bijna de helft van de respondenten leest z’n e-mail op smartphone en/of tablet.

Als marketingkanaal wordt e-mail goed gewaardeerd: 68% ontvangt het liefst reclame via e-mail, terwijl het klassieke direct mail via post op de tweede plek met 20% staat. Facebook staat op de derde plek met 6% en telefonische reclame ontving zelfs 0% van de stemmen. Dit is een opsteker voor e-mail marketing, dat volgens deze resultaten een goede reputatie heeft bij consumenten.

 

Inzichten in het onderzoek op marketingsites

Op verschillende marketingsites zijn artikelen gepubliceerd met inzichten en bevindingen uit het onderzoek. Het onderzoek wordt op Marketingfacts besproken, evenals op Frankwatching. Op de website van Blinker zelf worden de resultaten van het onderzoek ook besproken in een artikel.

 

Nationaal E-mail Onderzoek downloaden

Het Nationaal E-mail Onderzoek is op de site van Blinker te downloaden via deze link.