Op de DDMA Emailsummit 2014 in Amsterdam is gisteren de nieuwste editie van de Nationale E-mail Benchmark 2014 gepresenteerd. De benchmark helpt marketeers om hun eigen e-mailmarketingstatistieken te vergelijken met de landelijke e-mailmarketingstatistieken. De statistieken zijn aangeleverd door zes Nederlandse e-mail marketing service providers (ESPs): MailPlus, E-ngine, E-village, Klantenbinder, Measuremail en Tripolis.

In deze editie zijn de resultaten opgenomen van 156.839 e-mailings die in Nederland in 2013 verzonden zijn. Het gaat in totaal om ruim 5,21 miljard e-mails. Deze aantallen zijn respectievelijk 45% en 13,5% hoger dan het jaar ervoor. In de benchmark zijn cijfers voor verschillende branches opgenomen, maar voor het eerst ook de vergelijking tussen desktop en mobiel op het gebied van opens en kliks.

Groei in mobiele opens en kliks

Een van de eerste zaken die opvalt is de groei van het aandeel van mobiele devices in de statistieken. Was het percentage unieke opens in Q1 2013 voor mobiel nog 29,3%, in Q4 2013 kwam dat al uit op 36,3%.

mobiel-desktop-unieke-opens-ddma-email-benchmark-2014

Eenzelfde trend is terug te zien bij de unieke kliks op mobiel:

mobiel-desktop-unieke-kliks-ddma-email-benchmark-2014

Mobiel wordt dus steeds belangrijker voor e-mail marketing: de tijd dat een fluid design of responsive design voor templates niet nodig was, lijkt definitief voorbij.

Doorlopende groei in e-mailvolume in 2013

Wat verder opvalt in de benchmark is de groei van het aantal e-mailings per verzender per maand. Was dat in januari 2013 nog ruim 6,5 e-mailings, in december 2013 kwam het uit op bijna 7,5 met een uitschieter van ruim 8 in oktober 2013:

ddma-email-benchmark-2014-email-volume-2013

In de infographic van de Nationale E-mail Benchmark 2014 is te zien hoe B2B en B2C-mailings zich tot elkaar verhouden, en in welke mate dynamische content ingezet wordt:

ddma-email-benchmark-2014-cor-ctr-cto-infographic-640px

(grote versie e-mail benchmark infographic)

Dynamische content = meer conversie

Wat opvalt in de e-mail marketing statistieken is het feit dat bij e-mailings die dynamische content bevatten de CTR ruim 29% hoger is dan bij e-mailings zonder dynamische content. In diezelfde lijn geldt dat segmentatie voor een hogere open ratio zorgt: 25% meer voor groepen van 5.0000 tot 10.000 ontvangers vergeleken bij groepen van 50.000 tot 250.000 ontvangers.

Andere inzichten uit de Nationale E-mail Benchmark 2014

  • Gemiddeld lagere openratio’s per campagne, maar meer rendement (want groter volume).
  • Lichte daling in zowel open rate, clickthrough rate als click to open rate: dit valt te verklaren door het grotere totaalvolume van verzonden e-mails (13,5% groei) tov 2012.
  • Goede cijfers ten opzichte van het buitenland op het gebied van aflevering van e-mails en opens / conversie.
  • Favoriete dag om te verzenden: donderdag (22,3%), met dinsdag als goede tweede (19,1%).
  • Piekmoment van verzending qua tijd van de dag: 10:00u. Piekmoment doorkliks (CTR) qua tijd van de dag: 20:00u.

De Nationale E-mail Benchmark 2014 is op de website van de DDMA te downloaden.

 


E-mail marketing nieuws in uw inbox ontvangen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief!