• consumentenonderzoek-comscore-ups-online-shopper-europa

Consumentenonderzoek comScore: Europese online shoppers willen flexibiliteit

Uit een consumentenonderzoek door UPS en comScore blijkt dat online shoppers in Europa vooral flexibiliteit willen bij hun online aankopen. De shopper van nu is een zogenaamde ‘flex shopper’: iemand die makkelijk wisselt tussen kanalen en apparaten bij het vergelijken en kopen van producten.

consumentenonderzoek-comscore-logo

Het consumentenonderzoek in Europa is onderdeel van een wereldwijd onderzoek naar opkomende trends in online shopping. Het onderzoek is ook uitgevoerd in Azië, Brazilië, Mexico en de V.S.. Een paar van de hoofdbevindingen:

  • Online shoppers willen alternatieve afleverlocaties en meer betaalopties
  • Mobiel is een katalysator voor omnichannel shopping en retailers moeten beperkingen wegnemen
  • Gratis bezorging is nog steeds belangrijk, samen met een grotere nadruk op retour-zendingen

Consumentenonderzoek: gemak overheerst het online shopping landschap

Europese consumenten verwachten een aansprekende online en in-store shopping ervaring, en de flexibiliteit om te kiezen hoe en wanneer zij hun bestelde producten ontvangen. Online shoppers kijken naar alternatieve afleveropties: dit geldt vooral in Europa waar 32% van de respondenten aangaf dat ze hun bestellingen graag ergens anders willen ontvangen dan thuis.

2014-ups-pulse-of-the-online-shopper-consumentenonderzoek

Complete informatie is essentieel

Naast gemak en flexibiliteit in bestellen en bezorging is gedetaïlleerde productinformatie steeds belangrijker in het online onderzoek van de consument voordat een winkel wordt bezocht. Slechts 59% van de shoppers is tevreden met de productinformatie die online beschikbaar is. Daarnaast gaf 52% aan dat ze liever de verwachte bezorgdatum zien bij een bestelling dan het aantal dagen dat de levering zal duren.

Technologie verandert shoppen op onverwachte manieren

Met de opkomst van nieuwe web- en mobiele technologie die het makkelijker maakt zaken te vergelijken gaf 35% van online consumenten aan dat ze prijzen vergelijken op hun smartphone terwijl ze in een fysieke winkel zijn.

Social media beïnvloedt online aankopen ook bij 1 op de 3 Europese shoppers. Zowel tevreden als ontevreden shoppers gaven aan dat ze hun online ervaringen delen op social media.

Het consumentenonderzoek genaamd ‘The UPS Pulse of the Online Shopper Study’ is in juli en augustus 2014 uitgevoerd in zes Europese landen: Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.


E-mail marketing nieuws in de inbox ontvangen? Meld je aan voor de MailPlus e-mail marketing nieuwsbrief.

MailPlus email marketing software gratis proberen? Vraag een account aan en ga binnen een minuut aan de slag.