ddma-nationale-email-benchmark-2015

Op 18 juni publiceerde de DDMA de Nationale E-mail Benchmark 2015. Een opmerkelijke uitkomst:  het percentage mobiele opens blijft stijgen. In de e-commerce wordt 48% van alle e-mailings mobiel geopend, in de recreatiebranche 53% en zelfs in het bank- en verzekeringswezen is sprake van 32% unieke mobiele opens.


Duidelijke trend in mobiele opens

Ook vorig jaar was deze trend zichtbaar. In de benchmark van 2014 kwam het hoogst gemiddelde unieke mobiele opens uit op 36%. Nu ligt dat gemiddelde in de B2C-markt rond de 40%. Volgens de DDMA betekent dat ‘organisaties die investeren in responsive design, dynamische content en segmentatie de komende jaren optimaal kunnen profiteren van de mogelijkheden van (mobiele) e-mail marketing.’

ddma-nationale-email-benchmark-opens

© DDMA Nationale E-mail Benchmark 2015


Kleine groepen ontvangers scoren beter

Een andere duidelijke uitkomst van de benchmark is dat e-mailings naar kleinere groepen ontvangers een veel hogere open en klik ratio laten zien dan e-mailings naar grotere groepen.
Een B2C-organisatie met een bestand van 2.500 ontvangers realiseert gemiddeld een open ratio van 41,3% en een klik ratio van 8,8%. Deze percentages nemen af tot respectievelijk 30,2% en 5,6% bij een bestand van 25.000 ontvangers.

Kennelijk zijn e-mailings aan kleinere groepen ontvangers meer homogeen. De DDMA schrijft: ‘de kleinere e-mailings zijn veelal afgestemd op groepen ontvangers met dezelfde kenmerken en interesses.’ Grote groepen ontvangers dezelfde e-mailing sturen, is weinig effectief. Werk je als marketeer met grote bestanden vergeet dan niet om te segmenteren.

ddma-nationale-email-benchmark-respons

© DDMA Nationale E-mail Benchmark 2015


Probeer eens ’s ochtends vroeg te mailen

De meeste e-mailings worden verstuurd op donderdag. Dat is geen nieuws. Donderdag blijft de meest populaire verzenddag met 22,7% van het totaal aantal verzonden e-mailings. Daarna komt dinsdag (19,7%), vrijdag (17,4%), woensdag (16,5%), maandag (13,7%), zondag (5,5%) en de minst populaire dag is zaterdag met 4,5%.

En deze e-mailings worden het liefst rond 10.00 uur of rond 16.00 uur verzonden. De DDMA merkt op dat wij ’s ochtends als eerste onze e-mail erbij pakken en dat het des te opmerkelijker is dat marketeers pas rond 10.00 uur beginnen met mailen. Misschien moeten marketeers toch eens een vroeger tijdstip proberen.


Andere inzichten uit de Nationale E-mail Benchmark 2015

  • De responsratio’s zijn bij kleinere bestanden hoger dan bij grotere bestanden, maar het omgekeerde geldt voor de afleverratio. Deze ratio is bij een grotere bestanden juist hoger.
  • De energie- en telecomsector, de nutsbedrijven en de ICT hebben de meeste hard bounces.
  • Alleen voor de branches Zorg & Welzijn, de ICT en de Telecom is de dinsdag als verzenddag populairder dan de donderdag.
  • In de B2B-markt scoort de industriesector met 23% mobiele opens het laagst. Alle andere branches kennen hogere percentages mobiele opens.


DDMA Nationale E-mail Benchmark 2015

Deze en andere cijfers over e-mail marketing zijn terug te lezen in de DDMA Nationale Benchmark 2015. De resultaten zijn gebaseerd op 144.174 verzonden e-mailings die verantwoordelijk zijn voor 3,6 miljard afzonderlijke e-mails. De gegevens zijn aangeleverd door de volgende branchepartijen: Emerce, Hello Dialog, iConneqt, Tripolis Solutions, E-ngine, Measuremail, Webpower en MailPlus.

 


E-mail marketing nieuws in de inbox ontvangen? Meld je aan voor de MailPlus e-mail marketing nieuwsbrief.

MailPlus email marketing software gratis proberen? Vraag een account aan en ga binnen een minuut aan de slag.