Het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 is onlangs gepubliceerd door e-mail marketing bureau Blinker. Het onderzoek presenteert een compleet beeld van hoe de Nederlander in 2016 omgaat met het online kanaal e-mail. En dat niet alleen: het is het enige onderzoek dat e-mail plaatst naast alle bekende social mediaplatforms. Nieuw in de publicatie van dit jaar is een trendvergelijking tussen de resultaten van alle edities van het Nationaal E-mail Onderzoek.

Download hier het Nationaal E-mail Onderzoek 2016.


Een aantal interessante bevindingen
In het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 staan 28 conclusies over de wijze waarop Nederland e-mail en andere kanalen zoals WhatsApp, Facebook, Snapchat, sms en zelfs briefpost gebruiken voor hun communicatie. Een paar interessante resultaten.

85% heeft zich het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven
Nederlanders schrijven zich ook nog in op nieuwe e-mail nieuwsbrieven. Uiteindelijk schrijven de meeste Nederlanders zich in op 1-5 nieuwe e-mail nieuwsbrieven per jaar. Dit geldt voor 57% van de Nederlanders. Een kleiner deel (16%) schrijft zich in op 6-10 nieuwe e-mail nieuwsbrieven. Op hoeveel nieuwe e-mail nieuwsbrieven de Nederlands zich hebben ingeschreven zie je hieronder.nieuwe-nb-neo-201690% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven
E-mail nieuwsbrieven vormen een vast onderdeel van de Nederlandse inbox. Slechts 10% van de Nederlanders is op geen enkele e-mail nieuwsbrief ingeschreven. Als je kijkt naar absolute inschrijfaantallen dan zitten die vooral tussen de 1 en 10 e-mail nieuwsbrieven per Nederlander. Hieronder zie je op hoeveel verschillende e-mail nieuwsbrieven de Nederlander is ingeschreven.aantal-nb-neo-2016WhatsApp en Facebook zijn de populairste social mediaplatforms
Maar liefst 83% van de Nederlanders maakt gebruik van WhatsApp en 80% maakt gebruik van Facebook. De andere ‘klassieke’ social mediaplatforms Twitter, LinkedIn, YouTube en Google+ scoren beduidend minder. En niet verrassend: Instagram is als relatieve nieuwkomer vooral populair onder de jongste Nederlanders.social-media-neo-2016
Download vrijblijvend het gehele onderzoek
Bovenstaande en vele andere resultaten is terug te vinden in het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 van Blinker. Het rapport is op de website van Blinker te downloaden.Trendvergelijking 2013 t/m 2016
De editie van 2016 is de vierde editie van het Nationaal E-mail Onderzoek. Blinker is samen met CG Selecties dit onderzoek gestart in 2013. Om die reden heeft Blinker aan dit onderzoek een hoofdstuk Trends toegevoegd. Na vier jaar durven wij met enige zekerheid te zeggen welke trends blijvend zijn, welke dalen en welke zullen toenemen.Over het onderzoek
Uit het consumentenpanel van CG Selecties zijn aan 2.148 personen 28 vragen voorgelegd met als focus e-mail en andere online communicatiemiddelen zoals WhatsApp en Facebook. Bovendien wordt in deze editie een overzicht gegeven van ontwikkelingen die een dalende, een gelijkmatige en een stijgende trend laten zien. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met CG Selecties.

Download hier het Nationaal E-mail Onderzoek 2016.