In het eerste kwartaal van 2016 hebben we voor € 4,89 miljard online gewinkeld. Dit is een groei van 13% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015. Dit blijkt uit het onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor.

Online bestedingen aan producten groeien met 22%
De online besteding aan producten is gegroeid met 22% ten opzichte van vorige jaar. De Nederlandse consument heeft in het eerste kwartaal € 2,34 miljard online uitgegeven aan producten. De bestedingen aan food/nearfood artikelen (+57%) en schoenen en accessoires  (+47%) zijn enorm stegen. De online bestedingen aan speelgoed, huishoudelijke elektronica en telecomproducten stegen met 26%.

online-bestedingen

Ook het online dienstenkanaal groeit nog steeds
In het eerste kwartaal gaven de consumenten € 2,55 miljard uit aan diensten, zoals reizen, verzekeringen, attractietickets en evenementen. Dit is een groei van 6% ten opzichte van Q1 van 2015.

Ruim 3,1 miljoen aankopen via de smartphone
Ook de mobiele aankopen is flink gestegen. Er zijn ruim 3,1 miljoen aankopen gedaan via de smartphone. Dit is 8% van alle online aankopen. Vorig jaar was dit nog slechts 5%. Het hangt wel van het soort product af of de Nederlandse consument zijn of haar smartphone gebruikt. De mobiele device wordt bijna niet gebruikt voor het boeken van reizen en vliegtickets.

Online omzet van 2016: ruim € 18 miljard
De verwachting is dat de groei van bestedingen via het online kanaal zich in de rest van het jaar voortzet en de online omzet over 2016 de € 18 miljard ruimschoots passeert.

Infographic Q1 van 2016: alle cijfers en feiten op een rij
infographic-q1-van-2016

Ook Belgische e-commerce stijgt enorm: bijna € 2,3 miljard euro in Q1 van 2016
In het eerste kwartaal heeft de Belgische consument € 2,3 miljard online uitgegeven. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral de productcategorieën Toys, Consumer Electronics en Media & Entertainment zijn gestegen in het aantal online aankopen. Deze resultaten kunnen we afleiden uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline.

Bron: Thuiswinkel.org en BeCommerce


E-mail marketing nieuws in de inbox ontvangen? Meld je aan voor de MailPlus e-mail marketing nieuwsbrief.

MailPlus email marketing software gratis proberen? Vraag een account aan en ga binnen een minuut aan de slag.