De Nederlandse consument koopt steeds meer online. In de eerste drie kwartalen van 2015 zijn in totaal 100,44 miljoen online aankopen gedaan. Dit is een omzet van € 11,35 miljard en een stijging van 17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit het onderzoek Thuiswinkel Markt Monitor van GfK.

10,6 miljoen Nederlandse consumenten doen online aankopen
In het derde kwartaal hebben 10,6 miljoen Nederlanders voor € 3,4 miljard online gewinkeld. De omzet is ten opzichte van vorig jaar met 14% gestegen. Het aantal online kopers groeide met 6% in een jaar tijd. Dat zijn ongeveer 600.000 nieuwe online shoppers.

42% meer online aankopen via de smartphone
Hoewel het aandeel van de smartphone binnen de totale online markt nog relatief klein is (7%), is het aantal absolute aankopen via de smartphone enorm gestegen. In het derde kwartaal van 2014 deden 1,54 miljoen mensen online aankopen via hun smartphone. In het derde kwartaal van 2015 zijn dit 2,19 miljoen mensen (+42%). Volgens GfK zal het aantal online aankopen toenemen via de smartphone. De retailer moet hierop voorbereid zijn.

Sterke groei in de branche food/nearfood
Ook in het derde kwartaal zien we een flinke stijging bij food/nearfood-artikelen. Binnen deze branche werd er een omzet behaald van bijna € 174 miljoen. Dit is 42% meer ten opzichte van het derde kwartaal van 2014. In onderstaande infographic ziet u alle e-commerce feiten van het derde kwartaal van 2015.

thuiswinkel-markt-monitor-2015-q3-infographic

Voor meer informatie over de cijfers en feiten uit de Thuiswinkel Markt Monitor verwijzen wij u graag door naar de website van thuiswinkel.org.

 


E-mail marketing nieuws in de inbox ontvangen? Meld je aan voor de MailPlus e-mail marketing nieuwsbrief.

MailPlus email marketing software gratis proberen? Vraag een account aan en ga binnen een minuut aan de slag.