Onderzoeksbureau Nielsen heeft een nieuw rapport gepubliceerd over het app-gebruik onder consumenten. Het rapport is gebaseerd op het laatste kwartaal van 2013. De resultaten van dat laatste kwartaal van 2013 worden vergeleken met de kwartalen in eerdere jaren.

Uit het onderzoek blijkt allereerst dat de totale bestede tijd is gestegen naar 30 uur en 15 minuten per maand in Q4 2013, terwijl dit in Q4 2011 nog 18 uur en 18 minuten was: een stijging van bijna 12 uur. Het gemiddeld aantal apps dat gebruikt werd steeg echter licht: van 23.2 in Q4 2011 naar 26.8 in Q4 2013. Hieruit blijkt dat de hoeveelheid tijd die mensen spenderen aan mobiele apps nog altijd in de lift zit, maar dat het maximum van aantal gebruikte apps nagenoeg bereikt is.

consumenten-mobiele-app-gebruik-statistieken-onderzoek-nielsen


Hoe ouder de consument, hoe minder bestede tijd en minder apps in gebruik

Uit het consumentenonderzoek blijkt verder dat het aantal gebruikte apps evenals de hoeveelheid bestede tijd lager uitvalt naarmate de consument ouder wordt. In de leeftijdsgroep 18 tot 24 is het gemiddeld aantal apps dat per maand gebruikt wordt 28, maar voor de leeftijdsgroep 55+ komt dat uit op 22.

Eenzelfde trend is te zien voor de bestede tijd per maand. De leeftijdsgroep 18 tot 24 besteed ruim 37 uur per maand aan apps, terwijl dit voor de leeftijdsgroep 55+ uitkomt op 21 uur en 21 minuten: bijna 16 uur minder.

consumenten-mobiele-app-gebruik-bestede-tijd-statistieken-onderzoek-nielsen


Social media en search overheersen bestede app-tijd

Als er gekeken wordt naar het soort apps dat consumenten het meest gebruiken springen social media en search eruit. Samen zijn ze goed voor zo’n 11 uur per maand, oftewel bijna een derde van de totale gespendeerde tijd.

De grootste groei is echter op andere gebieden te vinden. Fotografie, entertainment en nieuws/informatie zijn daarin het hardste gegroeid. De groei bedroeg respectievelijk 131%, 71% en 55% voor die categorieën.

consumenten-mobiele-app-gebruik-categorieen-statistieken-onderzoek-nielsen

Het onderzoek is uitgevoerd onder zo’n 5000 consumenten met een Android- of iOS-smartphone.

Bron


Op de hoogte blijven van e-mail marketing en gerelateerd nieuws? Schrijf je in voor de nieuwsbrief, volg MailPlus op Twitter en/of like onze pagina op Facebook.