Teradata heeft een internationaal onderzoek laten uitvoeren onder marketeers. Het onderzoek, uitgevoerd door Forbes, heet het Teradata 2015 Global Data-Driven Marketing Survey. In het onderzoek is aan marketeers gevraagd hoe zij tegen data-driven marketing aankijken en wat de waarde ervan is voor hun organisaties.

De top 5 grootste uitdagingen voor marketeers:

teradata-onderzoek-marketing-uitdagingen

  • 38% geeft aan hoe ze beter klanten kunnen binnenhalen en behouden.
  • 29% vraagt zich af hoe huidige marketingactiviteiten helpen met het behalen van bedrijfsdoelstellingen.
  • 26% vraagt zich af of ze voldoen aan de wet- en regelgeving.
  • 23% wil weten hoe ze hun marketingbudget beter kunnen inzetten om meer campagnes in te kunnen zetten.
  • 22% vraagt zich af hoe ze de klantervaring en tevredenheid kunnen verbeteren.

Uit het onderzoek blijken verder de volgende zaken:

Integratie marketing en technologie

  • 92%  is het ermee eens dat data-uitwisseling tussen verschillende afdelingen de klantenservice kan verbeteren, het zogenaamde ‘silo-effect’ verdwijnt hiermee.
  • 84% procent is het ermee eens dat marketing en IT strategische partners moeten zijn.
  • 43% procent van de marketeers geeft aan dat zij de klantdata van het bedrijf beheren (2013: 34%).  Een grote meerderheid (83%) geeft aan dat zij, om klanten te bereiken, een omnichannel strategie toepassen.

teradata-marketing-onderzoek-infographic-data-driven

Data-driven marketing neemt grote vlucht

Een van de grootste veranderingen in het marketinglandschap is dat data-driven marketing steeds belangrijker wordt. In de afgelopen 1,5 jaar is de inzet van data-driven marketing door marketeers meer dan verdubbeld. 78% van de marketeers maakt systematisch gebruik van data. In 2013 was het nog 36%.

Data-driven marketing helpt marketeers om op persoonlijk niveau inzicht te krijgen. Een uitdaging voor marketeers blijft echter om gepersonaliseerde aanbiedingen en communicatie te bieden aan hun publiek. In totaal gebruikt 50% structureel gebruik van data om om klanten aan te trekken, terwijl 44% aangeeft dat omnichannel marketing niet standaard ingezet wordt. Big data kan hierin het verschil maken, zolang hierbij de context van de data wel in acht genomen wordt.

Verwachtingsmanagement op persoonsniveau belangrijk

Volgens het onderzoek ligt de toekomst van marketing bij een goede verwachtingsmanagement voor de consument. Door data te gebruiken kunnen inzichten op persoonsniveau gecreëerd worden. Hierdoor kan hetgeen marketeers in hun campagnes communiceren beter aansluiten bij wat consumenten willen en de frequentie waarmee ze het willen ontvangen, waardoor het van grotere waarde voor hen is. Uiteindelijk biedt het de marketeers de mogelijkheid om meer conversie uit hun marketingcampagnes te halen.

Het volledige onderzoek is op de site van Teradata te downloaden. De infographic is in pdf-vorm hier te bekijken. Het Teradata-onderzoek is eind 2014 door Forbes Insights uitgevoerd. In totaal zijn 1506 marketeers uit verschillende industrieën wereldwijd geïnterviewd.


E-mail marketing nieuws in de inbox ontvangen? Meld je aan voor de MailPlus e-mail marketing nieuwsbrief.

MailPlus email marketing software gratis proberen? Vraag een account aan en ga binnen een minuut aan de slag.