De Amerikaanse partij x+1 heeft in samenwerking met Research Now een marketingonderzoek uitgevoerd onder consumenten over hun perceptie van marketingboodschappen via verschillende kanalen. Hen werd in het onderzoek gevraagd welke kanalen helpen in het maken van aankoopbeslissingen en welke kanalen ze het boeiendst vonden. Daarnaast de vraag welke kanalen ze het relevantst (best getarget) vonden en welke kanalen de meest memorabele ervaringen boden.

Een deel van de bijbehorende infographic:

consumenten-infographic-marketing-kanalen-marketing-strategie-onderzoek

Een paar van de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:

  • 25% van de consumenten vindt e-mail het waardevolst bij het maken van een aankoopbeslissing.
  • Display-advertenties worden door consumenten relevanter en beter getarget gevonden dan marketingboodschappen via mobiele en sociale kanalen.
  • Het gebrek aan automatisering en integratie is een probleem voor marketeers in organisaties van elke omvang.

Een van de tegenstellingen die uit het onderzoek blijkt is het gegeven dat consumenten display advertenties waardevoller vinden dan andere kanalen. Van de marketeers was er echter slechts 40% die display advertenties in z’n mediastrategie heeft opgenomen.

De top drie meest gewaardeerde marketingkanalen/strategieën volgens consumenten:

  • E-mail
  • Gepersonaliseerde web-ervaring
  • Display advertenties

Bovenstaande top drie verschilt op het laatste punt met die van marketeers:

  • E-mail
  • Gepersonaliseerde web-ervaring
  • Facebook/Twitter

Minder dan 10% van de consumenten vond Twitter/Facebook nuttig bij het maken van een aankoopbeslissing. Daar staat tegenover dat consumenten video beter waarderen dan de waarde die marketeers eraan hechten: 37% tegenover 28%.

Wat consumenten het minst waarderen aan online marketing:

  • Advertenties die hen achtervolgen op het web.
  • Marketingboodschappen die niet relevant zijn.
  • Apps die alleen nuttig zijn als er in-app aankopen gedaan moeten worden.
  • Social spam.
  • Onleesbare of onbegrijpelijke aanbiedingen.

Het gebruiken en koppelen van de beschikbare data is hierdoor belangrijk voor marketeers om zo goed getimede en relevante marketing te bieden aan consumenten. Op die manier zal zo min mogelijk irritatie ontstaan bij consumenten en de marketingactiviteiten tot zoveel mogelijk resultaat leiden.

Het gehele onderzoek is bij x+1 te downloaden. De bijbehorende infographic is hier te bekijken.