Succesvolle e-mail marketing op de lange termijn kan niet zonder integratie met een centraal CRM- of webshop-platform. Zonder een koppeling tussen de e-mail marketingdatabase en het klantbeheersysteem gaat waardevolle informatie verloren. Met een koppeling worden verschillen tussen contactgegevens per uniek contactpersoon voorkomen.

Situatie zonder koppeling

Als alle updates van contactgegevens alleen in MailPlus plaatsvinden, zullen bovenstaande verschillen niet voorkomen. De contactgegevens worden dan zonder problemen op 1 vaste plek beheerd. Mocht uw bedrijf echter ook gebruik maken van een CRMsysteem of webshop-platform waarin contactgegevens beheerd worden, dan kan eerder genoemde koppeling uitkomst bieden.

Situatie met koppeling

Naast het synchroon houden van contactgegevens komen via vele kanalen allerlei vormen van feedback binnen. Deze klantfeedback moet goed geborgd worden: liefst centraal zodat het account managementteam goed inzicht heeft in de klantwensen.
Zonder een koppeling kan ook succesvolle e-mail marketing bedreven worden, maar op lange termijn is dit tijdrovend, foutgevoelig en zal dit een beperkte omzetgroei opleveren.

Hoe werkt zo’n integratie dan?

Via verschillende connectors (waaronder een voor Microsoft CRM) kan uw externe CRMsysteem of webshop met MailPlus gekoppeld worden. Een connector is een stuk software dat specifiek geschreven is om automatisch een koppeling tussen MailPlus en een extern systeem tot stand te brengen. Naast de connectors kan er een specifieke integratie gebouwd worden mocht er geen standaard connector beschikbaar zijn.

Gekoppelde data is echter nog geen informatie: hiervoor is het van belang de interpretatie goed op orde te hebben. Het opleiden en instrueren van collega’s in het gebruik van data is essentieel .

Leuk en aardig dat koppelen, maar het kost geld!

Geen langetermijnrelatie opbouwen met een klant kost nog meer geld. Zie de kosten van een integratie niet als duur, maar als een investering. Alles wat nu geïnvesteerd wordt komt minstens driedubbel terug. Klanten worden beter bediend, meer inzicht in supersterren en slapers, elke afdeling (die met het CRMsysteem werkt) functioneert beter.

Aandacht voor de klant betaalt zich terug in waardering en omzet

Klanten verdienen continu aandacht. Deze aandacht moet echter wel goed op maat zijn, anders voelt de klant zich niet (goed) begrepen. Inzicht in voorkeuren, gedrag en toekomstplannen helpt bij het geven van die aandacht. Het is altijd zaak om klanten goed op weg te helpen met de producten en/of diensten die u levert.

Naast omzetgroei meer redenen voor een integratie

Meer omzet genereren over een langere termijn is niet de enige reden om systemen te integreren. Hieronder geef ik nog een aantal redenen aan die tijd en/of geld besparen, of de klantrelatie verbeteren.

– Minder handmatig werk door automatisering gegevenssynchronisatie levert tijdwinst.
– Meer klantinzicht zorgt voor beter bedienen van klantwensen.
– Makkelijker campagnes uitvoeren op lange termijn. (customer lifecycle management).
– Kleinere kans op fouten door automatisering.
– Mis geen contact: bounces automatisch aangemaakt als taak voor account manager.

Datamanagement – een voorbeeldsituatie met bounces

Ieder bedrijf gaat anders om met data. In het geval van bounces is er veel winst te behalen. Deze contacten worden automatisch inactief in MailPlus, maar er is altijd een reden waarom een contactpersoon niet te bereiken is. Dit moet dan ook niet als probleem gezien worden, maar als kans!

Een bounce betekent vaak dat een contactpersoon vertrokken is en bij een ander bedrijf is gaan werken. Het is dan zaak om dan zo snel mogelijk weer in contact te komen met die persoon bij de nieuwe werkgever. Daarnaast moet de relatie met de originele werkgever vernieuwd worden door met de vervangend persoon in contact te komen.

Een integratie tussen een CRMsysteem en MailPlus zorgt ervoor dat bij een bounce automatisch een taak aangemaakt wordt voor de verantwoordelijke account manager.

Duurzame klantrelatie opbouwen betekent bouwen aan de toekomst

Hoe lang blijft een klant eigenlijk klant? Hoe kan die klant zo goed mogelijk bediend worden in die periode van klant zijn? Vragen die een antwoord vinden in het koppelen van databases en slim toepassen van data. Uw database is de kip met de gouden eieren. Door de verspreiding over meerdere ‘silo’s’ zijn het echter heel veel kleine eitjes. Integratie van systemen zorgt voor inzicht en eenduidigheid.

De investering die het kost in tijd en geld is snel terugverdiend. Het enige wat u zichzelf na een succesvolle integratie zal afvragen: waarom hebben we dit niet eerder gedaan?

Meer informatie over integraties met MailPlus voor marketeers en integraties voor webwinkeliers (inclusief Magento).