Als u e-mail marketing succesvol wilt inzetten, is profielverrijking broodnodig. Naast het proces van e-mailadressen verzamelen is het verzamelen van persoonsgegevens essentieel, omdat u anders een paar grote voordelen van e-mail marketing niet kunt inzetten.

Denk hierbij aan personalisatie, segmentatie en relevantie. Stuk voor stuk bespreek ik de verschillende voordelen en mogelijkheden hieronder. Daarnaast ga ik kort in op het privacyvraagstuk aan het einde van dit blogartikel.

Profielverrijking voordeel nr.1 – Personalisatie

‘Geachte heer Bergsma,’ staat toch een stuk netter dan ‘Geachte lezer’ of ‘Geachte relatie’. Natuurlijk weet iedereen dat het een stuk software is dat per bericht de juiste persoonsgegevens in de personalisatievelden stopt en het richting de ontvanger stuurt. Maar toch: een bericht dat de juiste persoonsgegevens bevat maakt het net wat persoonlijker en directer.

Extra voordeel is dat als er iets niet (meer) klopt, men het gelijk ziet en kan aanpassen. Dit kan bijvoorbeeld een telefoonnummer zijn of bepaalde adresgegevens.

Profielverrijking voordeel nr.2 – Segmentatie

Een ander groot voordeel van profielverrijking met e-mail marketing is segmentatie. Goed segmenteren kost tijd en moeite, maar is onmogelijk zonder de juiste gegevens. Afhankelijk van uw bedrijfsvoering zijn er vele vormen van segmentatie te bedenken die effectief zijn. Denk aan geslacht- en leeftijdsgroepen, geo-locatie, en interesses.

Segmenteren kan natuurlijk ook heel goed op status: is iemand een klant, prospect of leverancier? Bij elke status hoort andere communicatie, vandaar dat segmenteren op een dergelijk gegeven erg nuttig is.

Profielverrijking voordeel nr. 3 – Relevantie

Naast de eerdergenoemde voordelen van personalisatie en segmentatie is relevantie ook een sterk punt van profielverrijking. Dit gaat nog verder dan personalisatie: naast simpelweg het toevoegen van personalisatievelden in een e-mailing is het aanbieden van relevante content zeer belangrijk.

Door het uitvragen van interesses en voorkeuren kan elke e-mail op maat gemaakt worden voor de ontvanger. Dit heeft één groot voordeel: meer relevante content zorgt voor meer engagement (het openen van en doorklikken vanuit e-mailings), en dus voor u een betere reputatie bij ontvangende mailservers. Zo heeft Gmail aangegeven dat engagement een topprioriteit moet zijn voor e-mailmarketeers. De reden hiervoor is dat ontvangers die relevante e-mails ontvangen, sneller openen en doorklikken. E-mails waar niets tot weinig mee gebeurt zijn alleen een ‘last’ voor ontvangers in de inbox, en dat is wat Gmail tegen wil gaan.

Duidelijke voordelen, maar welke gegevens moeten wanneer gevraagd worden?

Voordat u nu een aanmeldformulier voor uw nieuwsbrief gaat samenstellen met 30 velden om in te vullen is het van belang om het juiste moment te kiezen om bepaalde informatie te vragen.

“Een formulier met drie tot vijf velden levert de meeste conversie op”

– Analyse van 40,000 formulieren door Dan Zarrella, Hubspot

bron

Houd het formulier dus kort. Vraag alleen de gegevens uit die u écht nodig hebt. Dan heeft u een start van de relatie / opt-in. De ontvanger leren kennen komt later.

Hou de volgende punten in het achterhoofd bij dergelijke formulieren:

  • 3-5 velden
  • Zorg voor duidelijkheid zodat niemand afhaakt
  • Geef iets terug

Het is aan te raden om iets terug te geven voor de informatie die men deelt: dit is wel zo netjes en past goed in het straatje van ‘voor wat hoort wat’. Denk hierbij aan kleine maar nuttige zaken, zoals een korting bij een volgende bestelling als u een webshop heeft, of een kennisdocument vanuit uw branche mocht dat niet het geval zijn. Zorg ervoor dat dit extraatje op de pagina met het formulier al bekend is, zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten nadat ze het invullen.

Bekijk ook de MailPlus-kennisvideo over webformulieren voor meer tips en inspiratie.

 

Het inschrijfformulier voor de nieuwsbrief: hou het kort

Op het primaire inschrijfformulier voor uw nieuwsbrief vraagt u het beste zo min mogelijk. Dit kan alleen een e-mailadres zijn, of hooguit nog wat extra gegevens zoals voornaam/achternaam of bedrijfsnaam. Door dat eerste formulier zo kort mogelijk te houden (en eventueel iets extra’s aan te bieden zoals hierboven staat beschreven) bereikt u de hoogste conversie.

mailplus-email-marketing-nieuwsbrief-inschrijfformulier

Het MailPlus nieuwsbrief-inschrijfformulier: e-mailadres wordt als enige gegeven gevraagd.

Andere gegevens kunt u in een later stadium vragen: het verkrijgen van de opt-in op een nette manier is het belangrijkst.

Daadwerkelijke profielverrijking: stuur een welkomstmail of vervolgmail

Na het verkrijgen van de opt-in en primaire contactgegevens is het zaak om met de daadwerkelijke profielverrijking te starten. De beste manier is om een verzoek tot het uitbreiden van het profiel op te nemen in de welkomstmail of aanmeldbevestiging. Dan benut u direct de mogelijkheid om meer te weten te komen van de ontvanger. Een voorbeeld per type contacten:

B2B

  • Bedrijfsnaam
  • Functie
  • Bedrijfsgrootte
  • Omzet
  • Branche

B2C

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Woonplaats/postcode
  • Interesse(s)

 

Hier een voorbeeld van de Gartner-voorkeurenpagina, waarbij duidelijk is dat het een bedrijfsgerichte profielpagina is:

Gartner-profielverrijking-email-marketing-b2b-voorbeeld

Doorlopende gegevens-updates = goede zaak!

Het is net als bij het verzamelen van e-mailadressen een goede zaak om van profielverrijking een doorlopend proces te maken. Zo stuurt Esprit Nederland in de nieuwsbrief altijd een blok mee waarbij de ontvanger kan aangeven content voor mannen of voor vrouwen te willen ontvangen:

Esprit-newsletter-profielverrijking-interesse-email-marketing

Mocht er dus bij het inschrijven een verkeerde keuze zijn gemaakt, dan kan deze altijd veranderd worden. Als er al helemaal geen keuze is gemaakt, kan deze alsnog vanuit de nieuwsbrief worden gemaakt: doorlopende profielverrijking dus!

Het opslaan van de gegevens: waar kan dit het beste?

Dit is afhankelijk van uw bedrijfsprocessen: het kan zijn dat de persoonsgegevens (en voorkeuren!) van belang zijn voor andere afdeling dan alleen de marcom-afdeling. Denk bijvoorbeeld aan sales, support, accountmanagement/klantsucces of de product management- en ontwikkelingsafdeling. Mogelijk is de beste plek uw CRM-systeem: het kan echter ook zijn dat het voldoende is om de data in uw (e-mail) marketing-platform op te slaan.

Het voordeel van die laatste optie is dat deze leidend is, en altijd up-to-date in vergelijking met andere locaties waar contactgegevens beheerd worden. Zo bent u er zeker van dat bepaalde doelgroepselecties altijd de laatste info bevatten die beschikbaar is van contacten.

Privacy en wetgeving: wat mag er met die data gebeuren?

Nu heeft u een kort maar effectief inschrijfformulier voor uw nieuwsbrief, vervolgacties voor de daadwerkelijke profielverrijking én duidelijk vastgelegd waar de data moet worden opgeslagen. Klaar is Kees, toch?

Nog niet helemaal. Bij het verzamelen van allerlei persoonsgegevens komen privacy en wetgeving om de hoek kijken. Zorg ervoor dat gedurende het verzamelen van gegevens duidelijk is voor iedereen wat er met die gegevens gebeurt. Wat gaat u ermee doen en vooral niet doen (denk hierbij aan verstrekking/verkoop aan derden, Art. 17 lid 3 van WBP), hoe de data wordt opgeslagen, voldoet u verder aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) et cetera.

Daarnaast is het op elk moment dat er gegevens gevraagd worden goed om een link naar en korte omschrijving van de privacy policy.

Profielverrijking met e-mail marketing: de kip met de gouden eieren?

Zijn er eigenlijk nadelen te bedenken als het gaat om profielverrijking? Eigenlijk als enige dat het tijd en moeite kost om een goed bestand met correcte, zo volledig mogelijke data op te bouwen. Dat geldt echter voor alles wat de moeite waard is om te doen, toch?

Bouwt u het bestand zorgvuldig en procesmatig op, dan heeft u de kip met de gouden eieren in handen. Want zonder de juiste, volledige data is e-mail marketing een heel beperkte bezigheid, maar met die persoonsdata kunt u juist veel bereiken met e-mail marketing.


E-mail marketing nieuws in uw inbox ontvangen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief! Vergroot uw e-mail marketing kennis met onze blogartikelen, white papers en video’s.

MailPlus e-mail marketing software proberen? Dit kan 30 dagen gratis met een responsive template en gratis support! Vraag nu een account aan en ga direct aan de slag!